Новият Tesla Model Y L е симптом за „ерата на застой“ в компанията

Ако не следите автомобилния свят отблизо, вероятно не сте запознати с термина „ера на застой“ (malaise era), когато става въпрос за автомобили. Обикновено с него се описва периодът от края на 70-те до началото на 90-те години на XX век – време, в което американските автомобили достигат най-ниската си точка в съвременната история по отношение на дизайн, мощност и качество.

Причините за този упадък са много и различни. Нови регулации за икономия на гориво и вредни емисии, изисквания за безопасност, които ограничават дизайна, нововъзникващи технологии, които все още не са готови за масова употреба, и засилваща се конкуренция от японските производители, които бързо изпреварват местните компании.

Днес наблюдаваме подобни грешки да се случват в Китай. Докато западните марки почиваха на стари лаври, местните китайски производители се научиха как да правят наистина добри автомобили. В резултат на това чуждестранните компании изпитват сериозни затруднения, до голяма степен защото продуктите им изглеждат остарели и неконкурентоспособни. Може би най-яркият пример за това е новият Tesla Model Y L, предназначен за китайския пазар.

Какво представлява Model Y L?

За да бъдем честни, триредовият Model Y всъщност не изглежда зле. Разбира се, това не е първият такъв модел на компанията. Първото поколение също предлагаше опционален трети ред седалки, но пространството за краката и главата беше почти неизползваемо дори за петгодишно дете. А неизползваем трети ред е нещо напълно неприемливо в Китай – пазар, където вътрешното пространство, мястото за краката и комфортът са основни фактори при избора на автомобил.

Поради тази причина Tesla са добавили около 18 сантиметра към общата дължина на обновения Model Y. От тях 5 см са в междуосието, а останалите 13 см са съсредоточени в задния надвес. В профил стандартният Model Y и Model Y L могат да бъдат объркани, освен ако не се видят един до друг, както в шоурума. Най-издайническите черти на по-дългата версия са удълженият прозорец на задната колонка и по-голямото задно стъкло на вратата на багажника.

Интериорни особености и компромиси

В интериора Model Y L заменя стандартния втори ред седалки с две индивидуални „капитански кресла“ с изскачащи подлакътници. Самите седалки ще изглеждат познати на всеки, който се е возил в триредов Model Y за американския пазар. Разликата обаче е в значително по-голямото пространство за главата и краката в сравнение с по-късия автомобил, който се продава извън Китай.

Оттук нататък обаче се появяват някои странности. Като за начало, подобно на третия ред в американската версия на Model Y, седалката е разположена много ниско до пода. Прозорецът на задната колона може и да е по-дълъг, но главата на пътника все още се намира в една линия с голямата „сляпа“ зона на колоната, така че не може да се очаква много светлина на третия ред. Освен това удълженото задно стъкло завършва точно там, където биха се намирали главите на пътниците, затова носенето на шапка е препоръчително за избягване на директните слънчеви лъчи.

Шапката обаче не трябва да е твърде висока, тъй като при ръст от 175 см пространството за главата на третия ред вече е на границата на възможното.

Загуба на позиции на ключов пазар?

Ясно е, че китайският пазар е надраснал етапа, в който автомобилите могат да генерират продажби, разчитайки единствено на репутацията на марката. Триредовият Model Y създава усещането, че Tesla е попаднала в същия капан като американските производители през 80-те години на миналия век: продажба на модели, които не се развиват, приемайки стойността и репутацията на марката за даденост. Китайските компании доказаха, че знаят как да правят електрически автомобили, а сега научаваме, че знаят и как да ги накарат да се управляват сами.

Резултатът е разочароващ за автомобилния производител, който помогна за дефинирането на модерния електрически автомобил, а също така даде тласък на надпреварата в света на електрическите автомобили и технологиите в самия Китай. Засега последният Model Y остава впечатляващ играч в други части на света. В Китай обаче той вече губи позиции. А новият фокус върху автономните таксита (Robotaxi) няма да реши този проблем.

Ако Tesla иска да остане на върха, ще трябва да положи повече усилия, за да не се превърне в следващия Oldsmobile или Mercury.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации