Въпреки постоянно нарастващите цени на новите автомобили, напредъкът в технологиите за ефективност също се развива с бързи темпове. Електрическите задвижвания са в челните редици на автомобилните иновации, а един от сегментите с най-голямо развитие са plug-in хибридните системи.
Наскоро германският автомобилен клуб ADAC проведе проучване, което измерва издръжливостта на plug-in хибридните автомобили с течение на времето. Макар резултатите да не са окончателна присъда, те дават добра представа за факторите, които влияят на батериите, и кои марки постигат най-добри резултати.
Германските луксозни гиганти водят класацията
Известно е, че всички батерии, независимо дали са в смартфон или автомобил, губят част от капацитета си с времето. Батериите в plug-in хибридите не правят изключение, но основният въпрос е колко бързо и в каква степен се случва това. За да намери отговор, ADAC си партнира с AVILOO – световен лидер в независимите тестове на батерии. Заедно те анализират данни от 28 500 plug-in хибрида на шестима различни производители.
Mercedes-Benz заема първото място
От шестте тествани марки, Mercedes се класира на първо място. Данните показват, че plug-in хибридите на Mercedes-Benz имат най-малка деградация на батерията, като запазват около 90% от първоначалния си капацитет дори след пробег от около 200 000 км. Проучването също така установява, че износването на батерията е почти еднакво, независимо дали автомобилът е каран предимно на бензин, или в електрически режим.
BMW е на второ място
BMW се нарежда плътно зад своите вечни конкуренти от Mercedes. Данните показват, че plug-in хибридните модели на BMW, които се използват предимно с двигател с вътрешно горене, също запазват около 90% от капацитета на батерията си след пробег от около 200 000 км. Когато обаче автомобилът е каран основно в електрически режим, състоянието на батерията спада до 77%. При BMW са регистрирани и повече случаи на автомобили с по-лоши резултати в сравнение с тези на Mercedes.
Тъй като проучването е немско, то обхваща и местния пазар в лицето на Volkswagen. Като цяло plug-in хибридите на марката се представят добре, запазвайки около 85% от капацитета на батерията си след пробег от близо 200 000 км. В изследването се отбелязва, че при Volkswagen има повече единични случаи с по-лоши резултати в сравнение с BMW или Mercedes, но те не са най-слабо представилите се в групата. Важно е да се уточни, че към момента Volkswagen не предлага plug-in хибридни модели на пазара в САЩ и не планира да променя тази своя позиция.
Ford: Необходима е още работа
При тестваните автомобили на Ford се наблюдава значителен спад в състоянието на батерията до около 90% още в ранните етапи от експлоатацията им (приблизително 24 000 км). Проучването уточнява, че тази тенденция се изравнява с увеличаването на пробега. Данните за Ford обаче са по-малко надеждни в сравнение с други марки, тъй като е имало по-малка извадка от plug-in хибриди на марката с голям пробег.
Mitsubishi: Сериозно изоставане
Най-слабо представилата се марка в проучването е Mitsubishi, чиито модели показват най-голяма деградация и най-голяма непоследователност в резултатите. При автомобили, използвани предимно в електрически режим, капацитетът на батериите при plug-in хибридите на Mitsubishi спада под 70% след пробег от близо 200 000 км. Дори при хибриди на Mitsubishi с по-рядко използване на електрическия режим, състоянието на батерията спада под 80% още при достигане на 100 000 км, което е значително по-лош резултат в сравнение с конкурентните марки.
Макар и да е очевидно, по-честото използване на изцяло електрически режим при PHEV автомобилите води до повече цикли на зареждане и съответно до по-осезаема деградация на батерията. Въпреки това, евентуалната ѝ смяна не бива да бъде сериозно притеснение или фактор, който да плаши бъдещите собственици на такива автомобили. Някога това беше основна тревога при ранните plug-in хибриди, но съвременните данни напълно опровергават този мит. Проучванията показват, че модерните PHEV платформи са изключително надеждни, като едва 1,5% от автомобилите, произведени между 2011 г. и 2023 г., са имали нужда от смяна на батерията.
За периода от 2016 г. до 2023 г. този дял спада дори още повече – до едва 1%. Новите plug-in хибриди никога не са били по-солидни, като батериите на автомобилите модел 2015 г. и по-нови е много по-вероятно да надживеят средната продължителност на експлоатация на самия автомобил. По този начин, дори състоянието на батерията на един PHEV да се влоши с времето, нейният функционален капацитет никога няма да изчезне напълно в рамките на живота на автомобила.
Гаранции, регулации и други важни аспекти
Макар гаранциите за PHEV автомобилите да са почти същите като тези за техните аналози с двигатели с вътрешно горене, съществуват някои леки разлики. Първо, деградацията на батерията е неизбежен процес, затова гаранциите обикновено покриват минимален очакван стандарт за капацитет, а не обещание за 100-процентова ефективност през целия живот на автомобила. Повечето гаранции за хибридни автомобили покриват и всички свързани с хибридната система компоненти, като самата батерия, контролния модул на батерията и инвертора с преобразувател.
Последвайте ни в Google News