Hyundai инвестира в бъдещето с нов център за батерии

Първо, центърът ще даде възможност за високопрецизна проверка чрез възпроизвеждане на процеса за производство на батерийни клетки, обхващащ етапите на създаване на електроди, сглобяване и активиране. Всичко това ще се случва в условия, близки до реална производствена среда, с помощта на модерно оборудване. Интегрирана тестова платформа ще позволи итеративна валидация, улеснявайки многократни проверки на безопасността, качеството и мащабируемостта на ключови технологии за батерии. В центъра ще се провеждат и цялостни тестове на жизнения цикъл на батериите, като се проверява тяхната производителност и безопасност на всички етапи – от клетка до модул, пакет и интеграция в автомобила.

Второ, кампусът ще се фокусира върху разработването на батерии от следващо поколение, като първоначално ще се концентрира върху високопроизводителни литиево-йонни клетки за електрически автомобили и такива с удължен пробег. Изследователският обхват на съоръжението е специално проектиран да бъде адаптивен към бъдещите нужди в света на електрическите автомобили, с гъвкавост за изследване на разнообразни формати и материали за батерии според развитието на пазарните и технологичните тенденции.

Трето, интеграцията на цифрови технологии и изкуствен интелект ще играе централна роля в дейността на центъра. Предсказуемото моделиране и автоматизацията чрез инструменти, базирани на изкуствен интелект, ще подобрят точността и ефективността при разработването на батерии. Анализът на големи масиви от данни ще подобри надеждността и ще оптимизира производителността чрез усъвършенствани прозрения, извлечени от реални модели на използване на автомобилите.

Значението на тази изследователска инфраструктура е огромно. По време на събитието „2025 CEO Investor Day“, проведено в Ню Йорк, от Hyundai обявиха, че стратегията им за батерии ще доведе до водещи в индустрията подобрения до 2027 г. Те включват 30% намаление на разходите, 15% по-висока енергийна плътност и 15% по-кратко време за зареждане. Тези амбициозни цели отразяват критичното значение, което Hyundai отдава на иновациите при батериите като крайъгълен камък на своята стратегия за преминаване към електрически автомобили.

Надграждане на съществуващите основи в изследването на батерии

Усилията на Hyundai в разработването на батерии се простират отвъд новия център. Компанията вече е постигнала значителен напредък в технологията за батерии с твърд електролит, които са широко смятани за „свещения граал“ в иновациите поради потенциала им да осигурят по-голям пробег, безопасност, производителност и по-бързо зареждане в сравнение с конвенционалните литиево-йонни батерии.

През март 2025 г. Hyundai откри своята пилотна линия за производство на батерии с твърд електролит в центъра за изследвания и разработки в Уиуанг, Южна Корея. Източници от индустрията посочиха, че пълномащабното производство в тази пилотна линия ще започне през същия месец, като се очаква Hyundai да представи прототип на автомобил, задвижван от новата технология, до края на 2025 г. Компанията се стреми да започне масово производство на батерии с твърд електролит около 2030 г., като първите комерсиални електрически автомобили, оборудвани с тази технология, ще се появят малко след това.

Разработването на батерии с твърд електролит е резултат от съвместни усилия. Hyundai си партнира със Сеулския национален университет чрез Съвместен изследователски център за батерии, който започна работа след подписването на меморандум за разбирателство през ноември 2021 г. Изследователското съоръжение, което заема специално пространство на три етажа с площ от 901 квадратни метра в разширения Институт по химични процеси на университета, се фокусира върху разработването на революционни технологии, включително литиево-метални батерии и батерии с твърд електролит.

Освен това Hyundai следва паралелни подходи за развитие чрез партньорства със специализирани разработчици като SES AI и Factorial Energy. Тези сътрудничества позволяват на Hyundai да диверсифицира технологичните си рискове, като същевременно ускорява пътя към търговската жизнеспособност.

Освен технологията с твърд електролит, Hyundai разработва и литиево-желязо-фосфатни (LFP) батерии с амбициозни цели за производителност. До края на 2025 г. компанията планира да постигне енергийна плътност от 300 ватчаса на килограм за своите LFP батерии – показател, който би изпреварил много конкуренти и би се оказал ключов за по-достъпните модели електрически автомобили, особено на пазари, доминирани от ценово чувствителни купувачи.

Стратегически партньорства по цялата верига на стойността

Макар Hyundai да преследва собствени разработки, компанията осъзнава, че стратегическите партньорства остават от съществено значение за осигуряване на адекватни доставки на батерии и за напредък в комерсиализацията на технологиите. Новият център е специално проектиран да подобри сътрудничеството с производителите на батерии, като предоставя усъвършенствана инфраструктура и анализи, които позволяват по-бързото внедряване на технологии и по-ефективни процеси на валидация.

Най-значимото партньорство на Hyundai е с LG Energy Solution. През май 2023 г. двете компании обявиха създаването на съвместно предприятие за производство на батерийни клетки в САЩ. Заводът е разположен в окръг Брайън, Савана, Джорджия, в непосредствена близост до Metaplant America на Hyundai Motor Group. Строителството на съвместното предприятие започна през втората половина на 2023 г., като се планираше производството на батерии да стартира най-рано в края на 2025 г. с годишен капацитет от 30 гигаватчаса, достатъчен за производството на 300 000 електрически автомобила годишно.

През август 2023 г. Hyundai и LG Energy Solution обявиха допълнителна инвестиция от 2 милиарда долара в съвместното си предприятие, с което общата стойност на инвестицията достигна над 4.3 милиарда долара и се създадоха още 400 работни места в региона. Това разширяване подчерта ангажимента на компаниите за изграждане на стабилна верига за доставки на батерии в Северна Америка.

Заводът в Джорджия обаче се сблъска с неочаквани предизвикателства през септември 2025 г., когато имиграционните и митническите служби на САЩ проведоха мащабна акция, при която бяха задържани близо 500 работници, включително служители на LG Energy, подизпълнители и инженери от Hyundai Engineering. Инцидентът подчерта сложността на трансфера на специализирани знания през границите и илюстрира нарастващите предизвикателства, пред които са изправени корейските компании при изпълнението на многомилиардни производствени проекти в САЩ на фона на затягащия се имиграционен контрол.

Освен с LG Energy Solution, Hyundai поддържа стратегически отношения и с други водещи корейски производители на батерии. През август 2025 г. Hyundai Motor, Kia и трите водещи корейски производители – LG Energy Solution, Samsung SDI и SK On – обявиха засилено сътрудничество за подобряване на технологиите за безопасност на батериите за електрически автомобили. Партньорството, официализирано в центъра за изследвания и разработки на Hyundai в Намянг, се основава на едногодишната работа на работна група по безопасност на батериите, създадена от Hyundai и Kia след голям инцидент с пожар на батерия в Инчон през 2024 г.

Сътрудничеството се фокусира върху пет критични области: патенти за безопасност, цифрови паспорти на батериите, качество на проектиране, качество на производство и технология за пожарна безопасност. Компонентът за цифрови паспорти на батериите е в отговор на новите разпоредби на Европейския съюз, изискващи цялостно проследяване на данните за жизнения цикъл и състава на батериите. Представители на Министерството на земята, инфраструктурата и транспорта и Министерството на търговията, промишлеността и енергетиката присъстваха на церемонията по подписването, което подчерта стратегическото значение на безопасността на батериите за индустриалната конкурентоспособност на Южна Корея.

По време на церемонията през август 2025 г. Ким Донг-мюнг, главен изпълнителен директор на LG Energy Solution, заяви, че световният пазар на батерии за електрически автомобили е „национално състезание“ и начинът за оцеляване е сътрудничество отвъд конкуренцията. Той добави, че правителството и компаниите трябва да станат един екип и LG Energy Solution ще работи докрай, за да осигури бъдещата конкурентоспособност на Корея.

Усъвършенствани системи за управление и безопасност на батериите

Иновациите при батериите в Hyundai се простират отвъд химията на клетките и производството, като обхващат сложни системи за управление, които оптимизират производителността, дълготрайността и безопасността.

Компанията е разработила усъвършенствани системи за управление на батериите (BMS), които извършват прогнозна диагностика в реално време по време на шофиране, зареждане и престой. От 2026 г. Hyundai планира да внедри базирана в облак BMS технология, която ще събира данни от различни условия на експлоатация на автомобилите и ще прилага патентовано усъвършенствано моделиране за по-бърза и прецизна диагностика.

Значението на надеждното управление на батериите е от решаващо значение. Hyundai е анализирала данни от 50 000 автомобила IONIQ 5, някои от които са изминали над 400 000 км. Съобщава се, че по-голямата част от тези превозни средства все още запазват 90% или повече от първоначалния си капацитет на батерията, което е сериозно доказателство за дълготрайността им и потвърждава правилния подход на Hyundai.

Функциите за безопасност, вградени в батерийните системи на Hyundai, включват множество ексклузивни защитни слоеве като разделителни бариери, свръхнадеждни релета, огнеупорни щитове и предпазни клапани, предназначени да предотвратят термично прегряване и разпространение на топлина и да предпазят от пожари. Тези всеобхватни мерки за безопасност адресират едно от най-критичните притеснения сред потенциалните купувачи на електрически автомобили и представляват ключова област, в която Hyundai се стреми да се разграничи от конкурентите си.

Отвъд електрическите автомобили

Въпреки че първоначално кампусът за батерии за бъдеща мобилност е фокусиран върху приложения за електрически превозни средства, Hyundai изрично е проектирала съоръжението да поддържа разработването на батерии за разнообразни бъдещи сектори. Центърът ще подобри готовността за роботика, усъвършенствана въздушна мобилност и други нововъзникващи приложения, отразявайки по-широката визия на Hyundai да се превърне в доставчик на цялостни транспортни решения, а не просто в автомобилен производител.

Тази стратегия за диверсификация е в съответствие с придобиването на Boston Dynamics, компанията за напреднала роботика, от страна на Hyundai Motor Group, както и с инвестициите ѝ в градска въздушна мобилност чрез партньорства и вътрешни разработки. Интеграцията на Boston Dynamics усъвършенства основните технологии в роботиката, подобрявайки оперативната ефективност чрез интелигентна автоматизация и сътрудничество между хора и роботи. Тези приложения се простират отвъд производството до логистика, интелигентна инфраструктура и бъдещи транспортни решения, като всички те ще изискват усъвършенствани батерийни системи, съобразени с техните специфични оперативни изисквания.

Hyundai демонстрира лидерство и в технологията на водородните горивни клетки със 73 000 общо продадени автомобила с горивни клетки към 2025 г. Компанията продължава да разработва системи от следващо поколение за търговски приложения, предлагайки висока ефективност, издръжливост и мощност, за да отговори на изискванията на бъдещия транспорт. Hyundai проучва и задвижващи системи с водородни горивни клетки за приложения в градската въздушна мобилност, признавайки, че различните платформи може да изискват различни енергийни решения в зависимост от конкретните им случаи на употреба и експлоатационни ограничения.

Регионално икономическо развитие и промишлени клъстери

По време на церемонията по завършване на грубия строеж Hyundai Motor Group подписа меморандум за разбирателство с провинция Кьонги, град Ансеонг и Корпорацията за жилищно и градско развитие на Кьонги за насърчаване на екосистема в производството на батерии и привличане на свързани предприятия в региона. Това партньорство подчертава ангажимента на компанията за създаване на силен промишлен клъстер, който подкрепя технологичния напредък и устойчивото икономическо развитие.

Създаването на клъстери в производството на батерии се е доказало като ефективно и на други световни пазари, позволявайки споделяне на знания, развитие на доставчици и обучение на работна ръка, което е от полза за множество заинтересовани страни. Като позиционира такъв клъстер в Ансеонг, Hyundai цели да ускори иновациите чрез близостта си до доставчици, изследователски институции и допълващи бизнеси, като същевременно допринася за регионалния икономически растеж и заетост.

Кампусът в Ансеонг е част от по-широката инвестиционна стратегия на Hyundai. В актуализираната си пътна карта „Стратегия 2025“ от 2020 г. Hyundai разкри планове за инвестиция от 60,1 трилиона вона до 2025 г., като 23,5 трилиона вона са предназначени за бъдещи технологии, включително преминаване към електрически автомобили, водородни горивни клетки, градска въздушна мобилност, автономно шофиране, мобилни услуги, свързаност, изкуствен интелект и роботика. До 2030 г. Hyundai се е ангажирала да инвестира 77,3 трилиона вона, което отразява ускоряващия се темп на трансформация в автомобилната индустрия.

Пилотно производство и производствени възможности

Въпреки че кампусът за батерии за бъдеща мобилност е фокусиран основно върху изследвания и разработки, източници от индустрията предполагат, че Hyundai обмисля създаването на пилотни производствени мощности в съоръжението. Според запознати източници компанията е оценявала производствени линии с капацитет от 1–2 гигаватчаса в центъра за изследвания и разработки в Ансеонг, което би позволило производство на прототипни батерии, отделно от клетките, закупени от външни производители.

От второто тримесечие на 2024 г. Hyundai води преговори с доставчици на катодни материали като L&F Co., LG Chem Ltd. и китайски компании за директна покупка на материали за батерии. Тези дискусии засягат количеството и цената на катодите, които ще се доставят от около 2027 г., като Hyundai вероятно ще се съсредоточи върху никел-кобалт-мангановата химия за първоначалните си производствени усилия.

Възможността за вътрешно производство на прототипни батерии, дори и в ограничен мащаб, би предоставила на Hyundai безценна информация за производствените процеси, контрола на качеството и структурата на разходите. Тези знания биха засилили позицията на компанията в преговорите с външни доставчици на батерии, като същевременно ускорят цикъла на разработване на нови батерийни технологии.

Пазарни резултати и продуктова стратегия

Инвестициите на Hyundai в батерийни технологии идват на фона на силни търговски резултати на пазара на електрически автомобили. През третото тримесечие на 2025 г. компанията отчете 87 737 продадени електрически автомобила в световен мащаб, което представлява увеличение от 47%. Семейството автомобили IONIQ получи значително признание, като INSTER беше обявен за Световен електрически автомобил на 2025 г., а IONIQ 9 спечели наградата за Германски премиум автомобил на годината само три месеца след европейския си дебют.

Северна Америка се очертава като особено силен пазар за електрифицираните автомобили на Hyundai, като почти една трета от всички продадени автомобили в региона са с електрифицирано задвижване, а продажбите им нарастват с 49%. В Европа 47,4% от регионалните продажби вече са електрифицирани, което е с 28% повече на годишна база, а продажбите на изцяло електрически автомобили се увеличават с 60,1%.

В бъдеще Hyundai планира да представи през 2027 г. електрически автомобили с удължен пробег (EREV), които ще използват високопроизводителни батерии и мотори, за да осигурят усещане при шофиране, подобно на изцяло електрически автомобил, с пробег над 960 км чрез оптимизирана интеграция на батерия и двигател. За разлика от конвенционалните EREV, подходът на Hyundai ще използва собствени високопроизводителни батерии, постигайки пълната мощност на електрически автомобил с по-малко от половината капацитет на батерията, което подобрява достъпността, като същевременно поддържа изключителен пробег и елиминира притесненията от неговото изчерпване.

Предизвикателства и бъдещи перспективи

Въпреки амбициозните планове и значителните инвестиции, Hyundai е изправена пред сериозни предизвикателства в стремежа си да стане лидер в батерийните технологии. Конкурентната среда продължава да се развива бързо, като китайските производители демонстрират забележителна гъвкавост при въвеждането на нови технологии на пазара, като същевременно поддържат агресивни ценови стратегии, които оказват натиск върху маржовете на печалба в цялата индустрия.

Комбинираният пазарен дял на трите големи корейски производители на батерии — LG Energy Solution, SK On и Samsung SDI — е намалял до 16,4% през последните периоди, което представлява спад от 5,4 процентни пункта спрямо предходната година. Тази ерозия на пазарните позиции отразява интензивната конкуренция от страна на китайските производители на батерии, особено CATL, която затвърди позицията си на най-големия производител на батерии в света с партньорства, обхващащи Tesla, BMW, Ford и Volkswagen.

Освен това пътят към комерсиализацията на следващото поколение батерийни технологии остава несигурен.

Предизвикателствата пред твърдотелните технологии

Въпреки че твърдотелните батерии обещават революционни подобрения в енергийната плътност, скоростта на зареждане и безопасността, те продължават да се сблъскват със сериозни производствени предизвикателства. Експертите в индустрията са единодушни, че преходът от тестово към масово производство остава най-критичното препятствие пред налагането на тази технология.

Стратегическият ход на корейския гигант

Hyundai обаче прилага цялостен подход, който комбинира вътрешни изследвания, стратегически партньорства, възможности за пилотно производство и значителни капиталови инвестиции. Тази стратегия позиционира компанията отлично за справяне с предстоящите трудности. Новият кампус за батерии в Ансеонг е ясен израз на амбицията на компанията да изгради техническата експертиза, тестовата инфраструктура и иновационната екосистема, необходими за ефективна конкуренция в ерата на електрическите автомобили.

Инвестицията от 1,2 милиарда долара в новия център подчертава стратегическото значение на технологиите за батерии в момент, в който световните автомобилни производители се надпреварват да си осигурят водещи позиции в бъдещето на електрическия транспорт.

Завършването на съоръжението в края на 2026 г. ще отбележи нова глава в еволюцията на Hyundai. Компанията ще се трансформира от производител, зависим от външни доставчици на батерии, в интегрирана компания за мобилност, която контролира целия процес – от разработката до производството на електрически автомобили. Дали тази трансформация ще бъде достатъчна, за да предизвика китайската доминация в сектора, предстои да видим. Hyundai обаче ясно показа решимостта си да се конкурира на най-високо ниво в сферата на иновациите и производството на батерии.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации