Опасни ли са електромобилите? Ново проучване дава отговор за радиацията

Ново проучване носи успокояващи новини за всеки, който се е притеснявал дали седенето върху голяма батерия може да го превърне в човешка антена. Оказва се, че електрическите автомобили не са скритите радиационни камери, за каквито някои може би си ги представят.

Германският автомобилен клуб ADAC наскоро проведе задълбочено изследване на електромагнитните полета в електрическите автомобили и установи, че шофьорите и пътниците са изложени на много ниски нива на радиация. Резултатите показват, че електромобилите не са по-опасни от което и да е друго модерно превозно средство, а в някои случаи дори излъчват по-малко електромагнитна активност, известна още като „електромагнитен смог“, отколкото автомобилите с двигатели с вътрешно горене.

Какво е тествано?

Проучването е поръчано от Федералната служба за радиационна защита на Германия. То включва тестове на единадесет електрически автомобила, няколко хибрида и един конвенционален бензинов модел. За да пресъздадат реални условия, инженерите от ADAC са използвали манекен, оборудван с десет сензора, който е бил поставян на различни места в купето по време на движение и зареждане на автомобилите. Целта е била да се установи колко силни стават магнитните полета и дали те доближават праговете, които учените считат за рискови.

По време на тестовете в движение екипът наблюдава кратки пикове в силата на магнитното поле при рязко ускорение и спиране или при активиране на електрически компоненти. Тези пикове обаче не са необичайни за автомобил, който разчита на вериги с високо напрежение и електрически мотори.

Какво показват данните

Според ADAC електрическите полета и плътността на тока, които реално биха възникнали в човешкото тяло при тези условия, остават далеч под препоръчителните граници. По-високите стойности са измерени в зоната на краката, а не в близост до главата. С други думи, в купето не се случва нищо, което би могло да застраши клетките, нервната система или работата на пейсмейкъри.

Едно от изненадващите открития идва от функция, която мнозина използват без да се замислят. Подгряването на седалките генерира едни от най-силните електромагнитни полета и това важи не само за електрическите автомобили, но и за плъгин хибридите и дори за бензиновия модел в проучването. Въпреки това, дори и в този случай, стойностите са далеч от опасните нива. Най-забележимите изменения са регистрирани в зоната на краката, близо до задвижващите електромотори и техните кабели, докато в областта на главата и торса почти не е отчетена активност.

Променя ли зареждането нещо?

Процесът на зареждане също не оказва съществена разлика. Зареждането с променлив ток (AC) създава по-силни полета около конектора в момента на стартиране на сесията, но и тези нива остават напълно в рамките на всички препоръки за безопасност. Интересното е, че въпреки по-високата си мощност, бързото зареждане с постоянен ток (DC) генерира по-слаби полета от по-бавното AC зареждане.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации