Xpeng се насочва към Югоизточна Азия с нов завод в Малайзия

Китайският производител на електрически автомобили Xpeng планира да създаде производствена база в Малайзия, насочена към клиенти от Югоизточна Азия. Това е поредната стъпка на компанията за разширяване на международните пазари с цел подобряване на рентабилността.

Компанията от Гуанджоу, в която Volkswagen Group притежава 5% дял, обяви в понеделник, че ще си партнира с малайзийската фирма EP Manufacturing Berhad (EPMB). EPMB е инвестиционен конгломерат с фокус върху автомобилното производство и инженерство, който ще сглобява на място интелигентните електрически автомобили на Xpeng, съобразени с нуждите на малайзийските и други потребители в региона.

Интегриран подход към пазара

В официално изявление от Xpeng посочиха, че заводът в Малайзия е проектиран да формира интегрирана екосистема. Тя ще обхваща местно производство, продажби, услуги за зареждане и обслужване на клиенти, за да се ускори навлизането в дълбочина на пазара. Това е второто производствено съоръжение на компанията в Югоизточна Азия.

Новината идва по-малко от четири месеца, след като Xpeng започна доставки до клиенти в Индонезия от своя монтажна линия за компоненти. Тези линии работят на принципа, при който ключови части се произвеждат в Китай и се изпращат за сглобяване в чужбина.

От Xpeng не уточниха дали производственото съоръжение в Малайзия ще бъде от същия тип. Компанията планира да се разшири и на други пазари в Азиатско-тихоокеанския регион.

В документ, подаден до малайзийската фондова борса, от EPMB заявиха, че ще бъдат договорен изпълнител за сглобяването на автомобилите на Xpeng. Първоначално в завода ще се произвеждат моделите G6 SUV и многофункционалният X9.

Глобална стратегия за растеж

Вицепрезидентът на Xpeng Джеймс Ву заяви, че партньорството с EPMB позволява на компанията да бъде по-близо до своите клиенти, да ускори реакцията си на пазарните промени и систематично да въвежда своите интелигентни технологии в световен мащаб.

Заводът ще бъде третата фабрика на Xpeng извън континентален Китай. През септември компанията обяви, че е започнала производство в Европа в партньорство с Magna Steyr, договорен производител в Австрия. Този ход помага на Xpeng да избегне наказателните мита, наложени от Европейския съюз върху произведените в Китай електрически автомобили. В завода в Грац се сглобяват моделите G6 и G9.

Основателят и изпълнителен председател на EPMB, Хамидон бин Абдула, коментира, че стратегическият съюз съчетава над четири десетилетия опит на EPMB в автомобилостроенето с водещите иновации на Xpeng в областта на интелигентните системи и електрическото задвижване.

Технологии и финансови цели

Xpeng, известна със своята технология за автономно управление, е сред китайските производители на премиум електрически автомобили, които се смятат за потенциални конкуренти на Tesla на китайския пазар. През последните две години компанията засили своята глобална експанзия, за да промотира новите си модели и технологии.

През май Xpeng представи обновена версия на своя флагман P7, задвижвана от собствен чип с изкуствен интелект, известен като Turing. Главният изпълнителен директор Хъ Сяопън заяви през август, че чипът, проектиран за автономно управление от ниво 4, е три пъти по-мощен от Drive Orin X на Nvidia, използван досега в автомобилите на марката.

През първите 11 месеца на 2025 г. Xpeng отчете доставки в чужбина на 39 773 автомобила, което е ръст от 95% спрямо същия период на предходната година. Търговската и сервизната мрежа на компанията вече обхваща 52 държави и региони по света с 321 обекта извън Китай.

Миналия месец компанията обяви, че се стреми да излезе на печалба през четвъртото тримесечие на тази година. Според Ник Лай, ръководител на автомобилните изследвания за Азиатско-тихоокеанския регион в JPMorgan, средният нетен марж на автомобил за китайските производители е около 5000 юана (708 щатски долара). Той обаче може да се увеличи четирикратно до 20 000 юана, ако автомобилите се продават на международни пазари, където могат да постигнат по-високи цени.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации