Американският автомобилен гигант Ford официално обяви, че се отказва от изцяло електрическия си пикап F-150 Lightning. Той ще бъде заменен от нова версия, която използва бордови генератор с фосилно гориво за увеличаване на пробега.
Новият продукт, който Ford нарича EREV (електрически автомобил с удължен пробег), беше представен като част от мащабно преструктуриране на компанията и плановете ѝ за електрически автомобили. Това решение е съпроводено с отписване на загуби в размер на 19 милиарда долара от досегашната стратегия.
Краят на изцяло електрическия модел
Компанията спря производството на електрическия Ford F-150 Lightning през октомври, като се позова на пожар във фабрика и на увеличеното търсене на хибридните и бензиновите версии. Само седмица по-късно се появи информация, че ръководството на Ford обмисля пълното прекратяване на модела.
Тези очаквания се потвърдиха в понеделник, когато Ford обяви, че производството на настоящия F-150 Lightning ще приключи още тази година. Неговото място ще заеме следващото поколение на пикапа, което ще използва EREV технология.
Какво представлява EREV технологията?
Автомобилите тип EREV са вид хибриди, но за разлика от стандартните (HEV) или плъгин хибридите (PHEV), двигателят с вътрешно горене никога не задвижва директно колелата. Неговата единствена роля е да работи като бордови генератор, който зарежда батерията.
Интересно е да се отбележи, че EREV технологията беше част от първата вълна на преминаване към електрически автомобили преди десетилетие, но тогава не успя да се наложи. Причината беше, че първите ентусиасти се интересуваха предимно от изцяло електрически модели.
Днес обаче, в опит да отговорят на притесненията, свързани с пробега и цената, много производители в Китай, Европа и САЩ преоценяват предимствата на тази технология.
Новото поколение F-150 Lightning
Това ясно личи от официалното съобщение на Ford, в което компанията не пести похвали за EREV технологията. В него се твърди, че следващото поколение F-150 Lightning е пикап, създаден да предефинира възможностите на електрическите автомобили от този клас.
Според Ford, моделът за следващата година ще предложи най-доброто от двата свята – мигновената мощ на електрическото задвижване и свободата на пробег от над 1125 км (700 мили), осигурен от генератора. Компанията не предостави подробности за самия генератор, като повече информация за автомобила и датата на премиерата ще бъдат обявени по-късно.
От Ford обещават на бъдещите собственици, че ще получат чистото електрическо изживяване, което харесват – включително бързо ускорение и тиха работа – като същевременно ще елиминират нуждата от спиране за зареждане при теглене на дълги разстояния. Функциите за двупосочно зареждане (V2G и V2L) също ще бъдат запазени.
Дъг Фийлд, главен директор на Ford за електрически автомобили, дигитализация и дизайн, заяви, че F-150 Lightning е революционен продукт, който е доказал, че един електрически пикап може да бъде достоен член на семейството F-Series. Той добави, че следващото поколение F-150 Lightning EREV ще бъде също толкова революционно, предлагайки мигновен въртящ момент и изцяло електрическо шофиране. Благодарение на мощния генератор обаче, който осигурява пробег от над 1125 км, пикапът ще може да тегли тежки товари и да пътува на дълги разстояния с лекотата на ежедневното придвижване.
Промяна в стратегията на Ford
Отказът от изцяло електрическия F-150 Lightning е само част от по-голяма промяна в стратегията на Ford. Компанията вече открито залага на богат избор от бензинови, хибридни и електрически автомобили. Дългосрочните амбиции за пълен преход към превозни средства без двигатели с вътрешно горене очевидно са изоставени, като целта на компанията е до 2030 г. 50% от глобалните ѝ продажби да се състоят от хибриди, EREV и електрически автомобили.
Последвайте ни в Google News