Caterham доказва, че електрическите спортни коли могат да бъдат леки

През по-голямата част от последното десетилетие както нови, така и утвърдени производители се опитват да докажат, че електрическите автомобили не са скучни. Те се фокусират върху впечатляващи динамични показатели, демонстрирайки почти мигновено ускорение, като използват големи батерии, за да направят това постижение лесно, повтаряемо и лишено от драма. В този стремеж да се докажат обаче много електрически автомобили станаха прекалено тежки. Дори най-компактните електрически купета и седани вече имат собствено тегло, което би засрамило типичен спортен автомобил от предишното поколение.

По същество тези производители разчитат основно на софтуер, сложни системи за сцепление и често на груба сила, за да постигнат тези рекордни показатели, вместо да обърнат сериозно внимание на масата. Но нещата може би са напът да се променят. Със своя концептуален модел Project V, нишовият производител Caterham отказва да приеме, че голямото тегло е неизбежен резултат.

Caterham може да направи електрическия автомобил пъргав

Британският производител Caterham решава да се заеме директно с проблема с тежките електрически спортни автомобили, за да разбере колко лек може да бъде такъв автомобил, като същевременно остане използваем, надежден и функционален. Така с концепцията Project V компанията постига цел за собствена маса от едва 1190 кг. Това би го превърнало в един от най-леките електрически автомобили на пазара и би го наредило редом до някои от най-уважаваните леки спортни автомобили с двигатели с вътрешно горене. За пример, той би бил значително по-лек от Toyota GR86, която мнозина смятат за съвременен еталон по отношение на достъпност и баланс, ориентиран към водача. Компанията представи прототипа на Project V на автосалона в Токио в началото на януари, като по този начин направи скок от концептуални думи към физическа реалност.

Caterham се движи в крак с времето

Този проект е доста показателен, тъй като в миналото Caterham не е изградил репутацията си чрез следване на тенденциите. Например, моделът Seven се задържа на пазара в продължение на десетилетия, като прави точно обратното на това, което подсказваше широката индустрия – разчитайки само на най-необходимото и надявайки се, че водачите ще оценят неговата стойност над екстрите. Това не означава, че Project V ще има всички възможни съвременни технологии или че Caterham напълно е изоставил философията на Seven. Проектът обаче със сигурност преосмисля значението на спортния автомобил в рамките на ограниченията, наложени от електрическото задвижване.

Тегло без излишен шум

Caterham за първи път разкри работата по своя Project V през 2023 г., демонстрирайки интересен подход. Автомобилът няма да разполага със задвижване с няколко електромотора или със система за векторно разпределение на въртящия момент на четирите колела. Вместо това, Caterham монтира един-единствен електродвигател отзад, който генерира около 268 к.с. и задвижва ексклузивно задните колела. Само с това решение проектът се доближава по дух до леките спортни автомобили с двигатели с вътрешно горене, вместо да следва тенденцията за задвижване на четирите колела, характерна за повечето съвременни електрически модели.

Компанията осъзнава, че голяма част от теглото на един електрически автомобил идва от неговата батерия. Поради тази причина тук е избран пакет с капацитет 55 кВч, който е значително по-малък от този при повечето спортни електромобили. С този ход Caterham не се цели в рекорден пробег, а изглежда дава приоритет на ефективността, контрола на масата и термичната стабилност. В крайна сметка, по-малката батерия е много по-лесна за интегриране по отношение на дизайна на шасито, подсилването на конструкцията, окачването и капацитета на охладителната система.

Стандартът DIN за измерване на масата обикновено се отнася за тегло, което включва всички работни течности, но не и пътниците. С тегло от 1190 кг, Project V попада в категория, обикновено запазена за леки спортни коли с двигатели с вътрешно горене като Toyota GR86. Официалното тегло на модела на Toyota е 1275 кг за версията с ръчна скоростна кутия, като автоматичните варианти са малко по-тежки.

Ако Caterham успее да постигне целите си, Project V ще бъде с над 85 кг по-лек от GR86, въпреки че разполага с батерия, високоволтова електроника и структурни подсилвания. Фактът, че един електрически автомобил потенциално може да има по-ниска маса от GR86, прави Project V наистина революционен. За да се подчертае това допълнително, Caterham трябва да бъде по-лек и от Porsche 718 Cayman, чието тегло е около 1383 кг.

Динамика, основана на баланс, а не на груба сила

С такава конфигурация Caterham не се нуждае от екстремна мощност, за да осигури на Project V сериозна динамика. На хартия се предвижда ускорение от 0 до 100 км/ч за под 4,5 секунди и максимална скорост от около 230 км/ч. Тези показатели би трябвало да са напълно използваеми в реални условия без излишна показност, а колата да се усеща отзивчива, без да разчита на шокиращи стойности. Ако компанията постигне тези цифри със задно задвижване, умерена мощност и ниска маса, това предполага, че автомобилът ще предлага и отличен баланс и прецизност в управлението.

Подобна динамика би го поставила в пряко сравнение с GR86, който печели голяма част от своите почитатели с обратната връзка от шасито и усещането за пътя, а не с чиста скорост. Caterham също така заявява, че пробегът на автомобила може да достигне 400 км по цикъла WLTP. Това е скромно по съвременните стандарти за електромобили, но за лек спортен автомобил не е неразумно.

Електромобилите често натежават по време на разработка, но Project V може да е изключение

Някои производители губят контрол върху процеса на проектиране, когато се фокусират твърде много върху динамиката, тъй като масата на батерията може да предизвика верижна реакция от нежелани вторични увеличения на теглото. Колкото по-голяма е батерията, толкова по-здрава трябва да бъде структурата и толкова по-сериозни компоненти на окачването са необходими. Често се налагат и по-големи спирачки и по-мощни охладителни системи, като всяко допълнение добавя още маса. От своя страна, колкото по-тежък става автомобилът, толкова повече системи за контрол са нужни за управлението му, създавайки обратна връзка, която в крайна сметка „раздува“ дори компактни електромобили до теглото на луксозен седан в пълен размер.

Изглежда обаче, че Caterham е определил целевото си тегло като непроменима величина и е настоял инженерите да разработят останалата част от автомобила около него. Това означава по-малка батерия и избягване на някои от тези вторични ефекти, които иначе биха добавили излишни килограми.

Бързото зареждане може да компенсира малката батерия

Според обявените данни, Project V ще поддържа бързо зареждане с прав ток (DC) с мощност до 150 кВт, като зареждане от 20% до 80% ще отнема около 15 минути. Това може частично да компенсира притесненията за пробега, свързани с по-малката батерия. По-малкият пакет също така е по-лесен за охлаждане и по-малко податлив на термична деградация при многократно използване при високо натоварване.

Карбон, алуминий и крайна цена

Caterham може да успее да постигне част от целите си за тегло чрез своя производствен подход, планирайки композитна структура от въглеродни влакна и алуминий за Project V. Това обаче повдига финансови въпроси, тъй като конструкцията с интензивно използване на карбон е скъпа. Ще успее ли компанията да продава Project V за по-малко от номиналните 80 000 паунда (или около 100 000 долара)? За да бъде ясно, Caterham все още не е обявил цени, нива на оборудване или производствени обеми, но предизвикателството може да се окаже постигането на целите, без автомобилът да попадне в ценови клас, далеч от този на GR86.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации