Войната в Украйна се отрази във всички сфери на живота, логично и очаквано засегна и производителите на автомобили.
Редица марки решиха да спрат продажбите си в Русия и това води до сериозни загуби. Асоциацията на европейския бизнес публикува резултатите от продажбите на нови коли в Русия през месец май тази година. Цифрите от статистиката показват кои марки са понесли най-сериозни загуби.
Лидерите на руския пазар търпят огромен срив спрямо май месец година по-рано. Нека видим цифрите – знаем, че когато цифрите говорят и боговете мълчат.
Ladа демонстрира спад от 84%. През май 2021 г. АвтоВАЗ е продал 38 284 нови коли. През 2022 г. – само 6012 коли. Разликата е просто космическа, нали?
Hyundai и KIA са съответно с 81 и 82 процента загуби, въпреки че корейските марки засега не са се изтеглили от Русия, както се случи с производителите от Европа, Северна Америка и Япония след началото на войната.
Най-сериозни загуби обаче търпи японския концерн Lexus. През май 2022 година компанията е продала 20 коли. За сравнение, година по-рано са били продадени 1866 автомобила. Това е 99 процента загуба!
FIAT и Volvo също показват плачевни резултати. Спадът при италианците е 98 процента, а при шведите – 96 процента.
Volkswagen, Porsche, Toyota, Land Rover, Skoda и Suzuki са останалите „отличници“ в негативната класация.
За съжаление, предвид, че не се вижда края на войната, се очаква тенденцията да продължи и компаниите да продължат да търпят загуби.
Проблемите обаче не стигат до тук.
Войната води до проблем в производството на коли в световен мащаб, тъй като Украйна е сред първите страни в света, които са производители и износители на кабелни системи. Без кабелите не могат да функционират най-важните системи във всеки автомобил – скорости, фарове и други.
Откакто започна тази криза се наблюдава и друго неприятно явление за потребителите – повишение на цените. Те са скочили с от 10 до 25 процента. Става дума за употребяваните коли. Често се случва парадоксът вече карана кола да е по-скъпа от чисто нова.
Според специалистите автомобилният бранш тепърва ще търпи щети заради войната. Те ще бъдат по-сериозни от тези от пандемията от коронавирус.
Разбира се, на дневен ред продължава да е проблемът с поскъпването на горивата – нещото, което пряко удря масовия потребител.
В България за момента хората са категорични, че няма да спрат да карат автомобилите си, тъй като те им носят удобство, комфорт и независимост. Не е ясно обаче дали тази им убеденост ще продължи, ако цените продължават да вървят нагоре, а доходите не мърдат…