Всички знаем, че идеята на ЕС, а и на другите развити страни по света е да налагат все повече използването на електрически автомобили. ЕС вече гласува пълната забрана на коли с двигатели с вътрешно горене след 2035 година.
Дали обаче държавите са готови за тази стъпка?
Според анализ на Европейската асоциация на автомобилните производители повечето страни нямат достатъчно зарядни станции. Оказва се, че половината станции в ЕС са концентрирани само в две държави – Германия (60 000 броя) и „отличникът“ Нидерландия (90 000 броя).
Германия и Нидерландия като площ обаче са едва десет процента от Европейския съюз. Другата половина от станции е разпределена в останалите 90 процента.
Разликата е наистина огромна. Според цифрите Нидерландия има около 1600 пъти повече електрически зарядни устройства от страната, която е на последно място в класацията – Кипър. В островната държава има едва 37 устройства за зареждане на електрически автомобили.
И ако продължим с цифрите, нидерландците имат толкова устройства, колкото други 23 държави взети заедно.
Съвсем ясно е разпределението по териториален признак – на единия полюс са страните от Централна и Източна Европа, а на другия тези от Запада. Например Румъния, която като територия е шест пъти по-голяма от Нидерландия, разполага с едва 0, 4 % от устройствата в Съюза.
Къде сме ние?
България също е на опашката. В нашата страна се намират само 0, 2 процента от зарядните станции.
Тази статистика не очертава добри тенденции и показва, че трябва още много път да се извърви.
В последните пет години се отчита сериозно увеличение на устройствата (почти 200 процента), но все още ЕС е далеч от достигането на целите, които са поставени.
Според доклад до 2030 година ще са нужни около 6, 8 милиона обществени зарядни станции, за да може вредните емисии от автомобилите да паднат наполовина. Дали това ще се случи, предстои да разберем, но не липсват песимисти, които смятат, че идеята е непосилна.
Има и друг проблем – дали държавите ще бъдат съгласни с решението след 2035 година да не се карат автомобили с двигатели с вътрешно горене. Въпреки че Германия е на второ място след Нидерландия по зарядни станции и страната върви с бързи темпове що се отнася до употреба на електрически автомобили, немците казаха „не“ на забраната.
„Трябва да останат пазарни ниши за употребата на двигатели с вътрешно горене. Не смятаме, че решението на ЕС е правилно, мислим, че е крайно. Нашето правителство няма как да се съгласи“, заяви министърът на финансите на Германия Кристиян Линдер.
Колегата му Волкер Висинг, който ръководи транспорта, е на същото мнение. „Трябва да сме по-гъвкави в решенията си, за да може те да са ефективни“, заяви той.