Наскоро „Волво“ обяви, че произвежда последната кола с дизелов двигател, но „Тойота“ изглежда вижда бъдещето на автомобилите по друг начин. Въпреки че популярността на дизеловите двигатели отслабва през последните години, японският производител смята, че този тип двигатели имат още какво да предложат. Шон Ханли, представител на „Тойота“ каза, че вярва, че „дизелите, въпреки популярните коментари, не умират. Има още накъде да вървят и няма да изчезнат в обозримото бъдеще.“
Според него, дизелът е „стабилно гориво“ особено за тежки превозни средства като камиони или големи SUV. Дизелите обаче трябва да се адаптират към нуждата от намаляване на емисиите, смята Ханли, и само така ще можем да ги ползваме занапред. Например, „Тойота“ наскоро пусна на Европейския пазар модел с хибриден двигател, който използва 48-волтова батерия за захранване на 2.8-литров, 4-цилиндров турбодизелов двигател без опция за изцяло електрически режим.
Друг вариант за адаптация е синтетичният дизел, а „Тойота“ тества и двигатели, работещи на водород. Пред два месеца, Акио Тойода, директор на компанията, обяви, че се разработва изцяло ново семейство от двигатели с вътрешно горене, които показват амбицията на компанията да продължава да продава коли с „обичайно“ захранване, тоест ДВГ, в дългосрочен план.
Според прогнозата на Акидо, изцяло електрическите автомобили няма да заемат повече от 30 % от пазара, а останалите 70 % ще бъдат заети от автомобили с ДВГ. „Тойота“ смята, че синтетичните горива и водорода също могат да са добра алтернатива някой ден.
С нарастващите регулации на пазара обаче, ще бъде все по-трудно за „Тойота“ да продава автомобили с дизелови двигатели, особено на Европейския пазар, където регулациите са най-строги.
По тази причина много производители махат дизеловите двигатели от по-малките модели, предвидени за Европа, а пазарният дял на тези коли пада от 16.4 % през 2022 г., до 13.6 % през 2023 г.
На Европейският пазар, през 2023 г. ел. колите за първи път се продават по-добре от дизелите – с 14.6 % пазарен дял. Хибридите също са много по-популярни от дизелите, с 25.8 % дял.
Логиката диктува, че дизелите, освен за тежкотоварни автомобили, за които регулациите са облекчени, ще продължат да се продават добре в развиващи се страни.
Източник: Motor1