Тесните улици на Катманду, създадени за пешеходци и рикши, са задръстени от безкраен поток автомобили. Автобуси, мотоциклети, малки камиони и таксита изпълват огромната долина с шум на клаксони и изгорели газове. За над трите милиона жители на града придвижването е опасно изпитание, от което сълзят очите.
Напоследък обаче нов вид превозни средства започна да облекчава напрежението. Елегантни електрически автомобили се плъзгат с тихо жужене. Блестящи шоуруми се радват на оживена търговия с най-новите модели, а зарядните станции по магистралите са се превърнали в места за почивка с кафенета, където шофьорите могат да прекарат времето си.
Преходът се случва изключително бързо. През последната година електрическите превозни средства представляват 76% от всички продадени леки автомобили и половината от лекотоварните автомобили в Непал. Преди пет години тази цифра беше практически нула. Пазарният дял на електромобилите в Непал вече е на второ място в света след този на едва няколко държави, сред които Норвегия и Сингапур. За сравнение, средният дял за всички страни през 2024 г. е 20%.
Причините за електрическия бум
Няколко фактора допринасят за този феномен. Правителството на Непал е определило значително по-ниски вносни мита за електрическите автомобили в сравнение с тези за бензиновите, което намалява крайната им цена. В комбинация с изобилието от хидроелектроенергия и близостта на производствен гигант като Китай, това ускорява навлизането на електромобили в страната по-бързо от почти всяко друго място по света.
Ролята на достъпните китайски автомобили
Евтините, вносни автомобили на батерии бързо завладяват някои пазари в Източна Азия, докато други все още изостават. Близостта на Непал до Китай осигурява постоянен поток от достъпни модели, които са ключови за постигането на този висок пазарен дял.
Важно е да се отбележи, че данните за Непал отразяват внесените превозни средства и са групирани по фискални години, които започват през юли.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща
Подобни публикации
Lexus иска новият LFA да предефинира звука на електрическия спортен автомобил
Собствениците на Rivian вече могат да използват слънчева енергия, но има важно ограничение
BYD отбелязва производството на 15-милионния си автомобил с алтернативно задвижване
