Охлаждане без климатик? Оказва се, че е възможно. Учени от Израел са открили вариант, при който въздухът в купето на автомобила става по-хладен и съответно возенето става по-комфортно, благодарение на специално филмово покритие.  Те го наричат „черна дупка“. Колкото и парадоксално да звучи, посредством тази „черна дупка“ Слънцето охлажда, а не загрява тялото на колата.

Как работи новата технология SolCold, предложена от израелска старт-ъп компания?

В основата е така нареченото антистоксово изместване. При него излъчваният фотон има повече енергия от погълнатия фотон. Или, казано по друг начин, фотоните отскачат като имат повече енергия. А резултатът е този, за който споменахме в началото – слънчевата светлина, която се отразява от повърхността на автомобила, го охлажда, а не го загрява.

Антистоксовото изместване не е нещо ново, но то се наблюдава от учените в лаборатории или в Космоса. Най-голямата трудност за израелските учени била да го пренесат в условията на Земята и по-конкретно при автомобилите.

След много опити те успели да създадат фолио за модел на Volksvagen.

А след това направили експеримент с три коли – на едната сложили SolCold покритие и я оставили под парещите слънчеви лъчи, втората също стояла на слънце, без защита, а третата била отново без защита, но на сянка.

Какъв бил резултатът от този опит?

Купето на автомобила със SolCold покритие се загряло до 37 градуса, на този, оставен на слънце – до 55, а температурата в колата, която била на сянка, стигнала до 40 градуса.

Тоест, автомобил на слънце, но със SolCold покритие остава по-хладен, отколкото такъв, който е на сянка.

Според израелците, направили това изобретение, в зависимост от габаритите на возилото, температурата в купето може да се понижи с от 20 до цели 70 процента.

Ако изобретението бъде утвърдено и започне да се използва масово, вече няма да са необходими климатици. Знаем, че въпреки комфорта, която осигуряват, те имат и недостатъци – изсушават въздуха, прекалено агресивни са и могат да доведат до респираторни заболявания. Освен това увеличават разходите.

Засега фолиото още е на етап прототип и предстоят да се правят още опити и изследвания. Ако обаче бъде утвърдено, то може да се използва не само за охлаждане на купета на коли, но и за сгради.

Разбира се, както към всяко ново изобретение, така и към това, има скептично настроени специалисти, които смятат, че няма да проработи. Израелците обаче не се притесняват от неверниците и са готови да развият своя проект. Те го смятат за истинска революция в охлаждането и са готови да продължат да го развиват, докато не започне да се използва масово.

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации