Популярната в съветско време марка ЗАЗ може отново да започне да произвежда популярния модел ЗАЗ-965, по-известен на всички като „Запорожец“.
Колата е бюджетна, не изисква скъпа поддръжка, а именно такава е нужна на украинските граждани, чиито средства са намалели драстично заради водещата се на територията на страната война. Всъщност, дори и преди войната, в страната се е коментирало, че хората имат нужда от евтин автомобил за ежедневна употреба. Ето защо от ЗАЗ са се активизирали и са решили да запълнят тази ниша на пазара.
„Запорожец“ е с мотор със слаба мощност, дизайнът му е прост, затова и преди беше един от най-евтините автомобили в Източна Европа. Идеята сега е същата.
Автомобилният завод обаче в момента е застой, въпреки партньорството с Chery – китайска компания, чиято задача беше да помогне на ЗАЗ да изплува отново. За момента обаче това не се случва. Специалистите са категорични, че без намесата на силна западна компания, ЗАЗ няма как да станат конкурентноспособни. Спекулира се, че в Renault може да влезе в ролята на помощник на украинския бранд.
Французите се махнаха от Русия и могат да се включат в производството на евтин „Запорожец“. Това може да се случи като се вземат готови агрегати и възли от румънската Dacia.
Всичко това обаче засега са само спекулации и не ясно дали ще се случат на практика.
А знаете ли, че през 60-те години на миналия век, когато „Запорожец“ е бил в апогея си, на бял свят се е появил и миниван ЗАЗ. Идеята му е била да превозва големи семейства. Снимка на експерименталния миниван се появи преди известно време и предизвика голям интерес.
Смята се, че това е било само прототип, който така и не е започнал да се произвежда и използва масово.
Той е бил направен на базата на споменатия вече модел ЗАЗ-965. Както леката кола, така и миниванът бил с двигател с ниска мощност – само 27 сили. Въпреки това обаче товароносимостта не била никак малка – миниванът можел да пренесе около 350 кг. Интересен е и интериора в купето – седалките били като в лимузина, една срещу друга.
Максималната скорост, която можел да развие, била едва 70 километра в час. Разходът на гориво пък бил съвсем нисък за толкова голям автомобил – 7 литра на 100 километра. Теглото на возилото е впечатляващо ниско – едва 700 килограма.
Проектът предизвикал интерес и колата била достъпна за гражданите, въпреки че била клас миниван. Правителството в Украйна обаче така и не я пуснала в широка употреба заради липса на средства за изпълнението на проекта.
Дали сега леката кола „Запорожец“ ще се появи отново на бял свят, предстои да разберем.
Нека видим няколко интересни факта за самата марка.
Тя произвежда малолитражни автомобили в периода 1960 – 1994 година. Началото е дадено в завод „Комунар“ в град Запорожие, който по-късно започва да носи името Запорожки автомобилен завод, откъдето идва и абревиетурата ЗАЗ.
Социалната програма на СССР приветства широката употреба на колата, а особено популярна сред хората я прави и допълнителната модификация за инвалиди.
През 1988 година започва да се произвежда и нов модел – „Таврия“ ЗАЗ-1102. Той е доста по-различен от ЗАЗ-ките преди него, с три врати е и каросерия „хечбек“.