Точно когато пазарът на електрически автомобили изглеждаше пренаситен, два от индустриалните гиганти на Китай решиха да се включат в надпреварата. Автомобилният производител GAC Group и технологичният гигант Huawei официално представиха нова премиум марка за електрически превозни средства, наречена Qijing.
Новият бранд, чието име Qijing се превежда като „Просветлено царство“, е позициониран във високия клас. От GAC ясно заявиха, че това не е второстепенен проект. Компанията е създала изцяло отделно, независимо дружество, което да управлява марката Qijing, и обещава да вложи най-добрите си ресурси за нейния успех.
Технологичното сърце на Huawei
От своя страна, Huawei допринася с повече от софтуер – компанията изпраща своите водещи инженерни таланти да участват пряко в проекта. GAC обяви, че всеки автомобил с марката Qijing ще разполага с най-модерната технология на Huawei за интелигентно управление и дигитален кокпит, известна като Qiankun.
За да се разбере защо това партньорство е различно, първо трябва да се разгледат сложните взаимоотношения на Huawei с автомобилната индустрия. Технологичната компания от години настоява, че не иска да произвежда собствени автомобили. Вместо това тя си сътрудничи с производителите по три основни начина.
Най-простият включва ролята на Huawei като традиционен доставчик, който продава компоненти на автомобилните компании. По-дълбоко ниво на сътрудничество е моделът „Huawei Inside“ (HI), при който Huawei предоставя пълен пакет от своите технологии за интелигентни превозни средства. Най-задълбоченото и известно сътрудничество е моделът „Zhixuan“, или „интелигентен избор“.
При този подход Huawei участва активно в дефинирането на автомобила, дизайна и дори продажбите чрез своето бизнес подразделение HIMA (Harmony Intelligent Mobility Alliance). Този модел доведе до създаването на марки като Aito със Seres Group, Luxeed с Chery и Stelato с BAIC Group. В тези случаи влиянието на Huawei е толкова силно, че автомобилите често се възприемат като „коли на Huawei“, произведени от партньор.
Нов модел на партньорство
Марката Qijing представлява четвърти, изцяло нов подход. Това сътрудничество е проектирано да бъде „водено от автомобилния производител, но с дълбокото участие на Huawei“. Тази фина, но важна разлика предполага, че GAC ще има по-голям контрол и автономия върху марката и нейните продукти в сравнение с другите партньори на Huawei.
Това адресира притеснението на някои автомобилни производители относно отстъпването на твърде голяма част от своята бранд идентичност и контрол на технологичния гигант. Новата рамка позволява на GAC да използва авангардните технологии на Huawei, без да бъде засенчена от тях.
Пътят дотук и бъдещите планове
Това не е първият опит за сътрудничество между GAC и Huawei. Още през май 2021 г. двете компании обявиха планове за съвместна разработка на автомобили с автономно управление от Ниво 4, с цел масово производство до 2024 г. Тази амбициозна инициатива по-късно беше прекратена.
Двете компании обаче не се отказаха и подновиха партньорството си през ноември 2023 г. с цел създаване на нова премиум марка. Това доведе до официалното учредяване на проектна компания с кодово име „GH“ през януари тази година, финансирана с първоначален регистриран капитал от 1,5 милиарда юана (около 179 милиона евро).
Въпреки че марката Qijing е официално представена, потребителите ще трябва да почакат, за да видят първия продукт. Според вътрешни източници, първият модел от проекта „GH“ не се очаква да бъде представен преди 2026 г.
Както за GAC, така и за Huawei, новата марка е тест с висок залог за нов модел на сътрудничество. В свят, в който електрическите автомобили все повече се определят от софтуер и интелигентни системи, партньорството Qijing може да предостави нов модел за успешно сътрудничество между традиционните автомобилни производители и технологичните фирми.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща


Подобни публикации

Кибератаката срещу JLR: предупреждение за производителите на електромобили

CEVA Logistics стартира програма за рециклиране на батерии за електромобили в Европа

Нова хибридна триколка съчетава педали и мощност за скорост от 120 км/ч
