Японският производител цели да промени навиците на шофьорите
Toyota продължава да заема консервативна позиция по отношение на пълното преминаване към електрически автомобили. Японската марка остава вярна на своята програма за бензиново-електрически хибриди и понастоящем предлага най-разнообразния каталог от електрифицирани автомобили в САЩ. Към 2025 г. Toyota продава само три модела, които могат да се зареждат в електрическата мрежа – плъгин хибридите RAV4 и Prius, както и изцяло електрическият bZ4x, който скоро ще бъде заменен от нов модел за моделната 2026 г. Плъгин хибридите на Toyota не се радват на особено голям пазарен успех, особено в сравнение с огромните продажби на стандартните хибриди, тъй като сегментът остава нишов и скъп.
Дори тези, които притежават един от двата плъгин хибридни модела на Toyota, изглежда не се възползват пълноценно от електрическото задвижване. За да се пребори с това и да мотивира по-активното използване на електрическия компонент, Toyota представи уникално приложение с игрови елементи. Японската компания се надява, че това ще насърчи шофьорите да използват по-често обществените и частните зарядни мрежи.
Toyota е идентифицирала специфичен проблем сред собствениците на плъгин хибридни автомобили, който на практика подкопава основната цел на технологията. Много от настоящите собственици просто не зареждат автомобилите си редовно, а вместо това ги карат предимно като конвенционални хибриди. Това напълно премахва икономиите на гориво и екологичните ползи, за които са проектирани тези автомобили.
За да се справи с този поведенчески проблем, Изследователският институт на Toyota е разработил нов дигитален инструмент с игрови елементи, наречен ChargeMinder. Приложението се интегрира в съществуващото приложение на Toyota и насърчава и възнаграждава последователните навици за зареждане. Целта е да се помогне на собствениците да изградят дългосрочни рутини и да разберат по-добре предимствата от максималното използване на електрическия режим чрез специфични известия, проследяване на серии от зареждания и образователни съвети.
Приложението използва техники от поведенческата наука, за да промени навиците на клиентите, като изпраща контекстуални напомняния, когато шофьорите са близо до дома си или в очакваното време за зареждане. То предоставя навременни персонализирани подтиквания вместо общи сигнали, като същевременно възнаграждава последователното поведение с поздравителни съобщения и обобщения на постиженията. Това превръща зареждането в лека игра, която затвърждава положителните навици.
Според д-р Гил Прат, главен учен в Toyota Motor Corporation и главен изпълнителен директор на Изследователския институт на Toyota, технологията не е единственият начин за намаляване на емисиите – изборът на хората също има значение. Той добави, че тези изследвания и разработки показват как научнообоснованите поведенчески подходи могат да помогнат за намаляване на въглеродните емисии възможно най-бързо и същевременно да повишат удовлетвореността на клиентите.
Предимствата на програмата ChargeMinder
Toyota провежда пилотни тестове на ChargeMinder в САЩ и Япония. Първоначалните резултати показват измерими подобрения в поведението при зареждане и удовлетвореността на собствениците. Американските участници са увеличили честотата на зареждане с около 10%, а удовлетвореността им от автомобила се е повишила с 16 процентни пункта. Това показва, че дори малки подтиквания и игрови елементи могат значително да променят начина, по който хората използват колите си. Успехът на пилотната програма също така доказва, че най-голямото предизвикателство при плъгин хибридите е по-скоро поведенческо, отколкото технологично.
Това кара критиците да твърдят, че плъгин хибридите осигуряват обещаните екологични ползи само ако шофьорите активно участват в процеса, като ги зареждат. Именно затова от Toyota настояват, че приложението ChargeMinder не е просто трик, а необходим мост, който да гарантира, че клиентите ще се възползват максимално от потенциала на технологията. Приложението все още е в тестова фаза, така че настоящите собственици все още нямат достъп до него.
Toyota потвърди, че обмисля по-широкото му въвеждане и ако е успешно, то може да се превърне в постоянна функция в приложението на Toyota, пряко свързана с данните от автомобила. Напомнянията и обратната връзка ще бъдат персонализирани, като има потенциал за разширяване и извън продуктите на Toyota, тъй като и други автомобилни производители се сблъскват със същия проблем. Подобни инструменти могат да се превърнат в стратегия за цялата индустрия за повишаване на ефективността на плъгин хибридите.
Според данните на Агенцията за опазване на околната среда (EPA) в САЩ, plug-in хибридната версия на Toyota Prius разполага с резервоар с обем 40 литра. Това осигурява на базовото ниво на оборудване SE общ пробег от 965 км, докато при по-високите версии XSE пробегът достига 885 км.
При използване само на бензиновия двигател, разходът на гориво за версията SE е 4,5 л/100 км, а за XSE – 4,9 л/100 км. Автомобилът е оборудван с литиево-йонна батерия с капацитет 10,9 кВтч, която позволява изцяло електрически пробег от 72 км за SE и 64 км за по-високото ниво на оборудване.
Разход и икономии по версии
За базовото ниво на оборудване SE комбинираният разход на енергия е 16,2 кВтч/100 км. Според изчисленията на EPA, за пет години собствениците могат да спестят около 5000 долара от разходи за гориво в сравнение със средностатистическия автомобил в САЩ.
При по-високите нива на оборудване XSE комбинираният разход на енергия е малко по-висок – 18,0 кВтч/100 км. Прогнозната икономия от гориво за същия петгодишен период е до 4750 долара.
Последвайте ни в Google News