Honda Civic Type R срещу Audi RS 3: Финалната битка на „хотхечовете“

Специалната версия Ultimate Edition е последният поклон на Honda Civic Type R. Ще успее ли да триумфира срещу своя съперник Audi RS 3?

Изключителна динамика, способна да засрами суперавтомобили, практичност за всеки ден и поне нотка на дръзко излъчване – ако един автомобил съчетава тези три качества, има голям шанс той да е „хотхеч“ (мощен спортен хечбек). Добре познатата формула за добавяне на сериозна мощност към разумен семеен хечбек е хит от десетилетия, като прави високите скорости достъпни за много по-широк кръг купувачи.

Тези автомобили обаче стават все по-рядко срещани на пазара за нови коли и заслужават да бъдат оценени при всяка възможност.

Honda споделя това мнение, защото за да отбележи наближаващия край на фантастичния Civic Type R, компанията представи версията Ultimate Edition. Това ни дава още едно извинение да седнем зад волана на един от най-добрите спортни автомобили на десетилетието, който е печелил титлата „хотхеч“ на годината три поредни пъти.

Audi също има сериозен опит в създаването на бързи хечбеци и наскоро направи подобрения по RS 3, за да го направи още по-мощен. Последните актуализации му позволиха да завърти обиколка на Северната дъга на „Нюрбургринг“ за едва 7 минути и 33,123 секунди. Това е подобрение с пет секунди спрямо предходната версия и го превръща в най-бързия сериен „хотхеч“, стъпвал на германската писта.

Но дали промените са достатъчни, за да може RS 3 да отнеме короната от Civic?

Honda Civic Type R

Като лебедова песен за Civic Type R, Honda представи версията Ultimate Edition. Тя включва пакета Carbon, който добавя задно крило и интериорни елементи от въглеродни влакна, както и червени декоративни ивици по екстериора. Моделът се задвижва от 2,0-литров четирицилиндров турбо двигател с 324 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5,4 секунди, а по време на теста автомобилът постигна разход на гориво от около 6,8 л/100 км.

В исторически план дизайнът на Type R е имал своите възходи и падения. От леко невзрачния и почти анонимен вид на ранния EP3 до претрупания стил на предишното поколение FK8, понякога изглеждаше, че Honda не може да намери последователна тема. Последното поколение FL5 обаче е може би най-добре изглеждащото досега. То е възприемано като завръщане към оригиналния EK Civic Type R: елегантен хечбек с добри пропорции, към който е добавена мускулеста визия чрез по-широки брони, задно крило и раздути калници, приютяващи красиви 19-цолови джанти.

Едно от най-големите удоволствия при използването на ръчна скоростна кутия е техниката „пета-пръсти“ при смяна на предавки надолу, при която оборотите се синхронизират с по-ниска предавка чрез подаване на междинна газ, докато се спира. За моментите, в които водачът не желае да прави това, Honda предлага автоматична система за синхронизиране на оборотите, която върши работата сама. Изключването на системата обаче изисква навлизане в подменютата за асистиращи системи на инфоразвлекателния екран.

Audi RS 3

Audi постепенно усъвършенства формулата на RS 3 от представянето на първото поколение през 2011 г. Една константа обаче остава: 2,5-литровият петцилиндров турбо двигател под капака. Въпреки по-строгите емисионни норми, той е по-мощен от всякога, генерирайки 395 к.с. и 500 Нм въртящ момент. Топ версията Vorsprung, използвана в теста, има още по-висока цена.

Подобреният RS 3 се отличава с огромна разлика в поведението на пътя, особено благодарение на добавения спортен диференциал. Той позволява на автомобила да влиза много по-остро в завоите и да ускорява значително по-рано на излизане от тях. За съжаление, на някои пазари не се предлагат опционалните гуми Pirelli Trofeo R, които разгръщат пълния потенциал на шасито, особено на писта.

Заедно с техническите промени, модел 2024 г. на RS 3 получи и козметично освежаване. Той се разпознава по по-плоската и широка предна решетка, по-екстравагантните странични въздуховоди, по-правия преден сплитер и обновените дневни светлини на LED фаровете, чиято графика може да се персонализира.

В центъра на променения заден дифузьор е разположен единичен вертикален дефлектор, а в двата края има още два, които визуално повтарят дизайна на предната броня.

Директно сравнение

И двата автомобила демонстрират невероятна скорост на почти всякакъв път. Ако настилката стане хлъзгава, системата за задвижване на четирите колела quattro на RS 3, заедно с автоматичната скоростна кутия с двоен съединител, му дават предимство. Въпреки това, с удоволствие бихме пожертвали тази малка част от скоростта, за да се насладим на превъзходната шестстепенна ръчна трансмисия на Civic. Малко неща могат да се сравнят с удовлетворението от перфектно сваляне на предавка с междинна газ по пълен със завои път. И макар и двата автомобила да са изключително забавни, Civic печели нашия глас.

Технически акценти

Тук виждаме два значително различни подхода към формулата на „хотхеч“ (мощен спортен хечбек). Въпреки че и двата модела разполагат с турбокомпресори, приликите свършват дотук. Civic използва 2.0-литров четирицилиндров двигател, който задвижва предните колела. Audi разчита на система за задвижване на четирите колела, за да предаде към пътя внушителните 394 к.с., произведени от неговия 2.5-литров петцилиндров агрегат. Но въпреки допълнителната си мощност, RS 3 тежи с 211 кг повече от Honda.

Цена и експлоатация

На хартия, сума от над 50 000 паунда за Honda Civic звучи като много пари, но предвид скоростта и емоциите, които предлага, моделът все още изглежда като изгодна покупка в света на спортните автомобили. Това е особено вярно, когато базовият RS 3 струва с поне 10 620 паунда повече. Все пак Audi има отлична остатъчна стойност, като запазва над 60% от първоначалната си цена след три години. Със своите 56%, Civic също се представя доста силно в това отношение.

Практичност

От гледна точка на семеен автомобил, Honda е по-добрият избор. Стандартният Civic е сред най-просторните хечбеци на пазара по отношение на мястото за коленете, което се пренася и във версията Type R. Пространството за краката е значително по-щедро от това в RS 3, въпреки че Audi предлага малко повече място за главите. Системата quattro на RS 3 също така намалява общия капацитет на багажника, така че Honda разполага и с много по-голямо товарно пространство.

Безопасност

И двата автомобила са тествани от Euro NCAP в техните стандартни хечбек версии и са получили по пет звезди. Смятаме за леко скъперническо, че Audi таксува допълнителни 340 паунда – за автомобил, който може да струва над 70 000 паунда – за централна въздушна възглавница между предните седалки, която намалява риска от нараняване при странични сблъсъци. Адаптивният круиз контрол и сензорите за паркиране от всички страни са стандартни и за двата модела.

Собственост и надеждност

Тригодишна гаранция и пътна помощ са стандартни за тези автомобили, но собствениците на Honda могат да удължат както гаранцията, така и покритието за пътна помощ до пет години като част от сервизен план на стойност 1198 паунда (само петгодишният сервизен план струва 799 паунда). В нашето проучване за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2025 г., собствениците класират Audi на 19-о място от 31 производители. Honda обаче се представя по-добре, заемайки 10-о място.

Заключение

Победител: Honda Civic Type R

Civic Type R е нашият любим „хотхеч“ от известно време и последната ни среща с него само затвърждава тази позиция. Дори срещу най-добрия RS 3, който Audi някога е произвеждал, емоциите от шофирането на Type R се открояват.

Второ място: Audi RS 3

Дори в сравнение със своите способни предшественици, най-новият RS 3 е върховото постижение на Audi в сегмента. Автомобил, на който никога не му е липсвала динамика – както на права линия, така и в поредица от завои – е станал още по-ефективен благодарение на подобренията в софтуера на задвижването.

Но тези промени са направили автомобила и по-забавен, което е най-големият бонус от всички. И, разбира се, най-отличителната черта на RS 3 – великолепният петцилиндров двигател – ще бъде достатъчна причина за някои купувачи да го изберат само заради него.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации