BMW официално потвърди, че следващото поколение на луксозния SUV X5, очаквано през 2028 г., ще се предлага със задвижване с водородни горивни клетки. Този вариант ще бъде наличен заедно с бензинови, дизелови, плъгин хибридни и изцяло електрически версии.
Новото, пето поколение на X5 ще включва първия серийно произвеждан водороден модел на BMW, който ще бъде оборудван с най-новото, трето поколение технология за горивни клетки на марката. Компанията вече проведе тестове на второто поколение на технологията в Австралия през 2024 г. с два прототипа iX5 Hydrogen.
Моделът с водородно задвижване ще носи името iX5 Hydrogen, докато изцяло електрическите варианти ще се наричат просто iX5. Версиите с двигатели с вътрешно горене ще запазят традиционното означение X5.
Йоахим Пост, член на борда на директорите на BMW AG, отговарящ за разработките, заяви по време на събитие на компанията в Ню Йорк, че с лансирането на новия BMW X5 с избор от пет варианта на задвижване, компанията за пореден път демонстрира своята водеща позиция като технологичен пионер. Той добави, че водородът има съществена роля в глобалните усилия за намаляване на въглеродните емисии, поради което компанията е ангажирана с развитието на тази технология.
Дизайн и технологична основа
Нови снимки на тестов прототип разкриват, че следващият BMW X5 ще възприеме дизайнерския език „Neue Klasse“, представен наскоро с второто поколение на BMW iX3. Въпреки това, новото семейство iX5, както и други по-големи модели на BMW, ще остане на архитектурата CLAR и няма да премине към специализираната платформа за електрически автомобили Neue Klasse.
Моделът iX5 Hydrogen ще се задвижва от трето поколение горивни клетки, разработени в партньорство с Toyota. Работата по тях е започнала през 2023 г., като новият силов тракт е с около 25% по-компактен от предишните поколения и същевременно предлага по-висока енергийна плътност. Друга новост е по-ефективният управляващ блок за високо напрежение, наречен BMW Energy Master.
Мощност и интериор
Все още няма официална информация каква мощност ще генерира серийният BMW iX5 Hydrogen от 2028 г., но се разбира, че инженерите имат за задача да надминат показателите на прототипа от 2023 г. Той комбинира горивна клетка с мощност 140 кВт и заден електромотор с мощност 220 кВт, като общата системна мощност достига около 295 кВт (401 к.с.), а пробегът е приблизително 504 км.
В интериора следващият BMW iX5 ще разполага с огромна 17,9-инчова инфоразвлекателна система и ще предложи еволюция на широкоформатното дигитално приборно табло и head-up дисплея, въведени с iX3.
Когато се появи на пазара през 2028 г., BMW iX5 Hydrogen ще бъде първият серийно произвеждан автомобил с горивни клетки, продаван някога от марката, въпреки че експериментите ѝ с технологията датират от три десетилетия. Ограничената инфраструктура за зареждане с водород обаче би направила продажбите на iX5 Hydrogen по-малко вероятни на пазари без добре развита мрежа от станции.
Последвайте ни в Google News