Първи впечатления от Ford e-Transit модел 2025 г.

Електрическият ван за ефективен бизнес

Работа на място при клиент, докато се подготвя оферта. Многократни курсове между строителен обект и близкия магазин за материали. Спиране пред всяка трета къща за доставка на пратка. Това са три типични сценария, при които един стандартен товарен Ford Transit изразходва значително количество гориво. Същевременно, това са и трите ситуации, в които Ford e-Transit модел 2025 г. се представя отлично.

e-Transit е изцяло електрически товарен ван. Подобно на другите електрически автомобили, той е много по-ефективен от бензиновите си аналози при работа на място, при движение с ниска скорост или при изминаване на къси разстояния. За разлика от типичния електромобил обаче, тук фокусът не е върху впечатляващото ускорение, а върху финансовата ефективност. Този преглед е базиран на едноседмичен тест на e-Transit, за да се прецени дали той или някой от конкурентите му е правилният избор за работен ван.

Цена от около 51 000 долара

Стартовата цена на товарния Ford e-Transit модел 2025 г. е 51 000 долара. Вариантите шаси-кабина, предназначени за индивидуални трансформации, са с около 5000 долара по-евтини. За съжаление, e-Transit не се предлага фабрично като пътнически ван със задни седалки и прозорци, което е пропуск, тъй като би бил отличен избор за хотелски транспорт.

С цена от 51 000 долара, електрическият модел е с около 4000 долара по-скъп от бензиновия Transit. В САЩ много купувачи могат да се възползват и от федерален данъчен кредит в размер на 7500 долара за електрически превозни средства, но тази програма е валидна до края на септември 2025 г. В цената са включени голяма 12-инчова инфоразвлекателна система с навигация и безжична интеграция на Apple CarPlay и Android Auto, електрически прозорци и заключване, круиз контрол и дори чистачки със сензор за дъжд.

Сред по-интересните допълнителни опции е системата Pro Power Onboard, която позволява батерията на вана да се използва за захранване на електрически инструменти или дори като генератор за цяла къща. Предлагат се още огледало за обратно виждане с вградена камера, което позволява „виждане“ през товарния отсек, система от камери с панорамен изглед за лесно маневриране в тесни пространства и адаптивен круиз контрол, който автоматично поддържа скоростта на предния автомобил.

Пробегът зависи от много фактори

Всеки e-Transit модел 2025 г. е оборудван с батерия с капацитет 89 кВтч, която Ford въведе миналата година, за да осигури по-голям пробег в сравнение с първите модели. Поради размерите и теглото си, e-Transit не подлежи на официални тестове за пробег от Агенцията за опазване на околната среда (EPA), но Ford прогнозира, че версията с нисък покрив може да измине 256 км с едно зареждане. Вариантът със среден покрив, какъвто беше тестовият автомобил, има пробег от 238 км, а този с висок покрив – 230 км. Това е напълно достатъчно за много фиксирани маршрути за доставка или за професионалисти, които работят на един обект през целия ден или в малък район.

Реалният пробег обаче може значително да се различава от прогнозите на Ford. По време на теста автомобилът беше празен, а времето беше приятно, с температури над 20 градуса. При смесено шофиране, включващо кратки градски отсечки и магистрала, изчисленията показаха възможен пробег от около 322 км. Трябва да се има предвид, че ванът има товароносимост от 1450 кг и ако товарният отсек беше пълен, пробегът щеше да намалее. Студеното или твърде горещо време също би се отразило негативно. Движението по магистрала е значително по-неефективно от това с ниска скорост, тъй като електромоторът изразходва много енергия, за да преодолее въздушното съпротивление на високия ван.

Потенциал за много ниски експлоатационни разходи

e-Transit може да бъде много евтин за експлоатация в зависимост от начина на шофиране и най-вече от начина на зареждане. Както беше споменато, той е най-ефективен при ниски скорости, а не при движение със 110 км/ч по магистрала. По-голямата разлика обаче идва от мястото на зареждане.

На бърза DC зарядна станция e-Transit може да добави около 108 км пробег за 15 минути или да зареди батерията от 10% до 80% в рамките на половин час. Ford дори осигурява достъп до мрежата Supercharger на Tesla чрез адаптер. Това дава голяма гъвкавост в движение. Цената на електроенергията на много DC станции обаче прави пробега също толкова скъп, колкото при бензинов автомобил.

Това означава, че e-Transit е най-изгоден, когато се зарежда предимно в дома на водача или на работното място. Въз основа на средната търговска цена на електроенергията в САЩ, пълното зареждане на батерията би струвало 12,10 долара. При пробег от 240 км това се равнява на около 8 цента на миля. За сравнение, ако един бензинов Transit има среден разход от около 13,8 л/100 км, цената на миля би била 18 цента при средна цена на бензина в САЩ от 3,13 долара за галон. Това прави електрическия вариант над два пъти по-евтин за шофиране при зареждане в собствена база.

Управление без усилие

Всеки Ford Transit е лесен за управление за толкова голям ван. Той предлага комфортно возене, директно управление и отлична видимост навън. За това допринесоха и тестовата 360-градусова камера, огледалото за обратно виждане с вградена камера и големите конвенционални странични огледала.

Електрическият e-Transit добавя и плавната работа на електромотор. Той развива 266 к.с. и 430 Нм въртящ момент. Мощността е сходна с тази на базовия бензинов V6 двигател на Transit, но въртящият момент е значително по-висок, макар и по-нисък от опционалния турбо V6. E-Transit никога не реве и не форсира, ако се наложи да натиснете педала на газта докрай. Вместо това издава постепенно усилващ се шум, който напомня за влак в метрото. Ускорението не е главозамайващо, но се случва плавно и без усилие. Педалът на газта има специфично съпротивление, с което се свиква, но в началото често се оказва, че автомобилът се движи по-бавно от желаното. Препоръчително е използването на круиз контрол, за да не се налага постоянно да се поддържа скоростта.

E-Transit предлага избор от три режима на шофиране. Не се усеща голяма разлика между Eco и Normal, докато режимът Slippery осигурява допълнителна защита срещу превъртане на колелата на мокри пътища. За разлика от бензиновия Transit, e-Transit се продава само със задно задвижване, без опция за задвижване на всички колела.

Пространство за вашите нужди

Зад двете предни седалки Ford предоставя огромно празно товарно пространство. E-Transit се предлага с „дълга“ или „удължена“ каросерия и с нисък, среден или висок покрив. Тестовият автомобил беше модел с дълга каросерия и среден покрив.

Товарният обем варира от 8,8 куб. м за модел с нисък покрив до 15,2 куб. м за удължената версия с висок покрив. Тестовият автомобил разполага с 11,3 куб. м. За сравнение, това е почти четири пъти повече от товарния капацитет (3,1 куб. м) на големия SUV Ford Expedition. С ръст от почти 1,80 метра, водачът може да се разхожда в товарния отсек на версията със среден покрив, като само някои напречни греди леко докосват главата.

Ford предлага и фабрични стелажи или, като новост за тази година, един от четирите напълно оборудвани пакета, предназначени за различни дейности: ОВК, електротехници, общи строителни дейности или куриерски услуги. Възможно е също така да се закупи празен ван, като тестовия, и да се оборудва според индивидуалните нужди. E-Transit споделя каросерията си с бензиновия Transit, който е най-продаваният товарен ван от дебюта си преди десетилетие. Поради това не липсва и допълнително оборудване от други производители.

Модерна инфоразвлекателна система

Всеки e-Transit е оборудван с 12-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система. Екранът е с голям размер и споделя атрактивната си графика с леките автомобили на Ford. Не е идеално, че всички настройки на климатика се управляват през екрана, но поне има физически бутон за силата на звука на аудиосистемата. Както споменахме, някои приложения от телефона могат да се използват на екрана чрез Apple CarPlay или Android Auto. Това е добра новина, когато изтече тригодишният пробен период на фабричната навигационна система – тогава може да се премине към безплатните карти на Google от телефона.

Интериорът на e-Transit е почти идентичен с този на бензиновия модел. Не е футуристичен или луксозен, а навсякъде има големи поставки за чаши. Би било добре, ако имаше по-голям дисплей, на който да се следи най-важният показател – оставащият пробег.

По-достъпен от конкуренцията

E-Transit е един от петте изцяло електрически товарни вана, предлагани на пазара в САЩ. Той се конкурира с електрическите версии на Ram ProMaster и Mercedes-Benz Sprinter, както и с по-нестандартно изглеждащия Rivian ECV и по-големия, подобен на камион, Chevrolet BrightDrop.

От тази група e-Transit има най-ниската начална цена и е единственият със системата Pro Power, която позволява захранване на външни уреди от батерията на автомобила (въпреки че и другите имат контакти за леки електрически товари). Mercedes и Chevrolet предлагат по-дълъг пробег с по-скъпа батерия. ProMaster с предно задвижване има удобен нисък товарен под. Rivian и BrightDrop са специално създадени като електрически превозни средства, докато e-Transit е ван с обикновен външен вид, който подсказва за електрическото си задвижване само с няколко фини емблеми и сини елементи по решетката.

Друг важен фактор са наличните отстъпки за различните ванове. Особено при електрическите автомобили, обявените цени често се различават от крайните, които клиентите плащат. Добре е да се поискат ценови оферти за няколко различни модела.

Предимства и недостатъци на електрическото задвижване

Ford e-Transit 2024 намалява разходите за гориво и поддръжка, позволява използването на голямата си батерия за захранване на друго оборудване и е също толкова удобен и лесен за управление, колкото и другите ванове Transit.

Ограниченията в пробега и зареждането означават, че той не е за всеки. Ако често се налага да се изминават повече от 160 км на ден, особено при движение по магистрала, вероятно ще се губи повече време и пари за използване на обществени зарядни станции. Като минимум, винаги ще съществува притеснението да не останете без заряд.

Но за множество по-кратки пътувания, при които зареждането се извършва предимно през нощта у дома или на работното място, e-Transit може да бъде отлично решение.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации