Nissan GT-R (R35): Преглед на най-големия съперник на Porsche 911 Turbo

Легендарен статут и инженерно съвършенство

Със своя уникален характер и интензивно усещане зад волана, R35 ще остане в историята като връх в японското автомобилно инженерство. Моделът се радва на легендарен статут, с който малко други автомобили могат да се похвалят.

Когато Nissan GT-R R35 дебютира в Япония през 2007 г., техническите му характеристики изглеждаха почти фантастични. Технологичният му арсенал беше шокиращ за времето си: специално разработен V6 двигател с две турбини, скоростна кутия с двоен съединител в конфигурация transaxle и активна система за задвижване на четирите колела. Последната изискваше два карданни вала и активни диференциали на двете оси за пълен контрол върху разпределението на въртящия момент.

Първоначално някои критици го определиха като твърде сложен и синтетичен. Въпреки че конкурентите му предлагаха по-аналогово усещане, възможностите на неговата платформа го превърнаха в революционна машина. Когато спечели наградата „Автомобил на годината“ на списание evo за 2008 г. срещу Lamborghini Gallardo LP560-4 и Porsche 997 GT2, стана ясно, че Япония е на прав път.

В ревюто на изданието се отбелязва, че макар GT-R да не предизвиква същото емоционално привличане като италианските си конкуренти, никой друг автомобил на планетата не предлага такова съотношение между цена и възможности. Според тях колата покрива всички изисквания – от четириместен GT автомобил до ракета, при това със спираща дъха увереност.

Шестнадесет години по-късно, в свят на хибридни задвижвания и всеобхватни асистиращи системи, именно R35 GT-R се усеща като аналогова машина, която предава огромно количество неподправена обратна връзка към водача. Производството на модела приключи окончателно през август 2025 г., като за целия период бяха произведени над 40 000 автомобила.

История и еволюция

През дългия си живот GT-R получи множество подобрения, за да остане конкурентен на цели три поколения Porsche 911 Turbo. Промени бяха правени почти всяка моделна година – от малки корекции в оборудването до сериозни фейслифти.

През 2009 г. мощността беше леко увеличена до 485 к.с. През 2011 г. моделът получи лек фейслифт с LED дневни светлини и ревизирана предна престилка, а мощността нарасна до 530 к.с. Година по-късно, през 2012 г., двигателят вече достигаше 550 к.с., а окачването отново беше преработено. Тези подобрения бяха постигнати чрез поетапни настройки на изпускателната система, всмукателния колектор, охлаждането и горивната система. За модел 2014 г. бяха въведени нови предни и задни светлини, които модернизираха визията на автомобила.

Най-големият фейслифт дойде през 2017 г. с промени както в екстериора и интериора, така и под ламарините. Преработените предна и задна част подобриха въздушния поток и охлаждането, а здравината на шасито беше увеличена с пет процента. Мощността нарасна до 570 к.с., а максималните обороти бяха увеличени от 7000 на 7100 об/мин. Версията от 2017 г. беше по-рафинирана, с по-качествени материали в интериора и подобрена шумоизолация, но и малко по-тежка.

Специалните версии се появяват почти от самото начало. SpecV беше първият вариант, насочен към пистата – по-лек, с по-агресивна изпускателна система и състезателни джанти Rays. Впоследствие се появиха и версиите Track Edition, които предлагаха по-твърдо окачване и по-фокусирано усещане зад волана, но оставаха под флагмана GT-R Nismo, представен за първи път през 2014 г.

Технически данни през годините

Еволюцията на GT-R може да бъде проследена най-добре чрез промените в мощността и въртящия момент. Първоначалната версия (2009-2010 г.) разполагаше с 485 к.с. и 588 Нм въртящ момент при тегло от 1740 кг. Моделът от 2011 г. увеличи тези стойности до 530 к.с. и 612 Нм. Версията от 2012 г. вече предлагаше 550 к.с. и 632 Нм.

С големия фейслифт от 2017 г. мощността достигна 570 к.с., а въртящият момент – 637 Нм, макар теглото леко да се увеличи до 1785 кг. Ускорението от 0 до 100 км/ч, което първоначално беше около 3.5 секунди, при по-късните версии падна до впечатляващите 2.7 секунди. Максималната скорост нарасна от 317 км/ч до над 320 км/ч.

Какво да търсим при покупка

Въпреки сложната си механика, R35 се е доказал като надежден автомобил при правилна поддръжка. Именно тази надеждност го превръща в популярна платформа за тунинг, като се смята, че стандартният двигател може да издържи над 800 к.с. Скоростната кутия с двоен съединител също е здрава.

Автомобилите, произведени преди 2011 г., са известни с повече потенциални проблеми. Сред тях са отказ на ABS помпата, дим при стартиране и ускорение, както и тракане от корпуса на съединителя. Препоръчително е да се обърне внимание и на прекомерното износване на страничните опори на седалките. Редовната поддръжка при доказан специалист е от ключово значение.

Цените на употребяваните екземпляри започват от около 78 000 лв., но при най-евтините автомобили трябва да се подхожда с повишено внимание, тъй като е възможно предишните собственици да са пестили от поддръжка. По-сигурна територия са колите на цени над 92 000 лв. за добре поддържан екземпляр в заводски вид. Фейслифт версиите (след 2012 г., с 550 к.с.) с пробег около 100 000 км могат да бъдат намерени на цени от 104 000 лв. На върха на пазара е версията Nismo, чиято цена достига до 300 000 лв., докато най-новите стандартни модели от 2021 г. с малък пробег струват около 195 000 лв.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации