Специалист по реставрация изминава стотици километри за два изоставени Dodge-а от 1957 г.

В света на реставрациите на Mopar всеки проект започва с история – понякога скрита в хамбари, понякога разпръсната из полета, а понякога на разстояние само едно телефонно обаждане. За Том Хергерт от Rocket Restoration в Олимпия, Вашингтон, това обаждане идва от клиент на име Джон. Последва дълъг ден, изпълнен с открития, тежък труд и ремарке, натоварено не с един, а с два класически автомобила Dodge от 1957 г.

Бизнесът на Том е изграден около спасяването на такива машини – задача, която той описва с проста искреност: „Ние тук живеем и дишаме с автомобилите Mopar, независимо дали спасяваме находка от хамбар, или правим пълна реставрация до оригинален заводски вид на Dodge Daytona от 1969 г.“.

Тази философия го е отвеждала до безброй гаражи и дворове в търсене на съкровища. Но когато Джон му разказва за два автомобила Dodge от средата на века на цена, твърде добра, за да я пропусне, Том освобождава графика си и тръгва на път.

Първата находка: Custom Royal под открито небе

Пътуването отнема три часа и половина във всяка посока, което не оставя много време за колебания. Когато Том пристига, първата кола го посреща на открито: четириврат седан Dodge Custom Royal от 1957 г.

Това, което би трябвало да бъде величествен представител на най-високото ниво на оборудване на Dodge, вместо това стои самотно на две спукани гуми и без предни колела. Задните гуми, изумително, все още задържат въздух, въпреки че са произведени през 1968 г., а страниците им са наполовина заровени в земята.

Да накара колата отново да се движи на колела се оказва нелека задача. Том монтира резервни колела отпред, само за да открие, че барабаните са блокирали. След като ги освобождава с удари с чук, той успява да раздвижи главините. Един демонтиран калник лежи в купчината с части и тъй като мястото на ремаркето е ограничено, той го монтира, за да държи всичко на едно място. Седанът едва завива, но с постоянство и внимателно маневриране Том успява да го качи на ремаркето.

Втората находка: Coronet в гаража

Вторият Dodge очаква съдбата си при далеч по-добри обстоятелства. Прибран в гараж, стои Coronet от 1957 г. с две врати и твърд покрив, чиито елегантни линии все още се разпознават под десетилетния прах. Ако Custom Royal показва ефектите от изоставянето на открито, то Coronet демонстрира какво могат да причинят времето и мишките на закрито. Някога яркочервеният и бял велурен интериор е осеян със следи от гризачи, като всяка повърхност показва признаци на занемареност.

В багажника резервна гума лежи до бейзболна шапка и разпръснати компоненти – малки улики за миналото на автомобила. Оригиналният двигател отдавна е свален и стои на пода в гаража. Том прави опит да го монтира обратно за транспортиране, но усилието се оказва твърде сложно за момента. Приоритетът е колата да бъде качена на ремаркето. Наместването на купето с твърд покрив изисква милиметрови корекции, докато предната му броня почти докосва задната част на Custom Royal. След близо пет часа товарене, докато денят си отива, Том най-накрая успява да обезопаси и двата автомобила. За купчината с допълнителни части не остава място, така че ще трябва да се върне за тях по-късно. За първи път от десетилетия двата Dodge-а потеглят, оставяйки зад себе си местата, където са прекарали двадесет години.

Исторически контекст: Дизайн и недостатъци

Историята на тези две коли не може да бъде разказана, без да се припомни ролята на Dodge в автомобилната история от края на 50-те години. Моделната 1957 г. е повратен момент за подразделенията на Chrysler. Dodge представя стила „Forward Look“ на Върджил Екснър с дълги, драматични перки и ниски каросерии.

Това са автомобили, които изглеждат бързи, дори когато стоят на място, улавяйки оптимизма на епохата. Custom Royal е върхът в гамата на Dodge, като нов вероятно е бил оборудван с V8 двигател „Poly“ с обем 315 кубични инча. Coronet, позициониран като базовия пълноразмерен модел, се предлага в няколко варианта на каросерията, като купето с две врати е сред по-спортните избори.

Под впечатляващия екстериор Dodge предлага модерни за времето си характеристики като предно окачване с торсионни щанги и легендарната автоматична трансмисия Torqueflite. Но бързането на компанията да надмине конкуренцията по стил си има цена: неадекватна защита от ръжда. Много от тези автомобили стават жертви на корозия, като праговете, калниците и панелите им се разпадат само за няколко години. Оцеляват само най-добре запазените или най-обичаните екземпляри.

Ново бъдеще за два класически автомобила

За Том спасяването на тези коли е само първата стъпка. Крайната им дестинация е гаражът на Джейми, друг ентусиаст на Mopar от Абърдийн, Вашингтон, който поддържа YouTube канала DeadDodgeGarage. Джейми ще документира процеса по реставрация за аудитория от съмишленици.

От двата проекта Coronet е ясният кандидат за възраждане, тъй като основата му е достатъчно здрава, за да понесе пълно възстановяване. Междувременно седанът Custom Royal вероятно е отреден за ролята на донор на части. Джейми не е бил въодушевен от идеята да вземе седана, но Том го убеждава, че това е разумно решение както заради резервните части, така и заради историята, която представлява.

Обратно в Олимпия, първата задача е просто да се измият десетилетия мръсотия и прах. Едва тогава Том и Джейми могат да започнат да оценяват реалното състояние на ламарините и интериорните компоненти. Това, което следва – смяна на двигатели, ремонт на ръжда и възстановяване на интериора – ще отнеме време, пари и немалко умения. Но благодарение на едно навременно телефонно обаждане и дълъг работен ден, два автомобила Dodge от 1957 г. получават втори шанс.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации