Nissan Ariya (2025): Преглед на един отличен електромобил със спорна съдба

Докато този месец прекарвахме една седмица с Nissan Ariya модел 2025 г., се появи новината, че Nissan изтегля този електрически кросоувър от пазара в САЩ.

След като Nissan беше ранен лидер при електрическите автомобили със своя хечбек Leaf, моделът Ariya се сблъска с многократни забавяния, преди да достигне до пазара. Когато най-накрая се появи в продажба през 2023 г., той се изправи срещу множество конкуренти. В условията на наситен пазар, автомобилът не успя да се наложи. Последваха 15-процентови мита за този произведен в Япония електромобил, премахването на федералните данъчни кредити за електрически автомобили на лизинг и фокусът на Nissan върху обновения Leaf, който е със сходен дизайн и излиза в продажба тази есен.

Въпреки всичко това, седмицата ни зад волана на Ariya беше изключително приятна. Всеки, който се интересува от средноразмерен електрически кросоувър с усещане за лукс, би направил добре да обмисли покупката на някой от оставащите в наличност автомобили Ariya – особено ако сделката се осъществи в близко бъдеще.

В този преглед ще разгледаме в дълбочина предимствата и недостатъците на Ariya модел 2025 г., за да може да се прецени дали това е подходящият електромобил.

Богато стандартно оборудване

Когато Ariya се появи на пазара като изцяло нов модел през 2023 г., стартовата му цена беше 43 190 долара и достигаше над 60 000 долара със задвижване на всички колела, по-голяма батерия и всички опции. Това не е неразумна цена за луксозен кросоувър от среден клас, но се оказа твърде висока за сегмента.

В наши дни, докато повечето автомобили поскъпват, Nissan направи Ariya по-евтин. Базовият модел Engage стартира от 39 770 долара, като тази цена включва подгряване на предните и задните седалки от изкуствена кожа, отопляем волан, безжично зарядно за смартфон, адаптивен круиз контрол, електрически сгъваеми странични огледала и големи 19-цолови джанти.

Моделната гама на Ariya е усложнена от комбинацията от различни размери батерии, мощност на електромоторите и допълнителни екстри. Въпреки това, всеки Ariya е богато оборудван и има цена, сходна с тази на еквивалентен (и подобен по стил) бензинов Nissan Murano. Тестовият автомобил е от най-високото ниво на оборудване Platinum+, което струва 54 370 долара и предлага екстри като тапицерия от кожа напа, вентилирани предни седалки, електрическо регулиране на волана и система за автономно шофиране по магистрала.

Както при много други електромобили, Ariya често се предлага със значителни отстъпки от каталожната цена, особено при лизинг. При сключване на лизинг до края на септември 2025 г., федерален данъчен кредит от 7500 долара прави сделката още по-изгодна.

Пробег до 465 километра с едно зареждане

Ariya се предлага с избор от две батерии – една с капацитет 63 кВч и една с 87 кВч (която Nissan означава с „+“). Предлага се със задвижване на предните колела или на всички колела (наречено от Nissan E-4ORCE). Теглото и размерът на джантите на различните нива на оборудване също влияят на пробега.

За максимален пробег с Ariya, най-подходящият избор е нивото на оборудване Evolve+. С цена от 44 370 долара, то включва предно задвижване и батерия с капацитет 87 кВч. Според тестовете на EPA, Ariya Evolve+ изминава 465 км с едно зареждане и има енергийна ефективност, еквивалентна на 98 мили за галон (MPGe). Базовият модел Engage използва батерията от 63 кВч и изминава само 348 км с предно задвижване и 330 км със задвижване на всички колела. Това все още е повече от достатъчно за ежедневните нужди на повечето хора, но не е идеалният избор за дълги пътувания, особено като се има предвид, че електромобилите обикновено постигат по-малък пробег при движение по магистрала в сравнение с градски условия.

Версиите на Ariya със задвижване на всички колела и по-голямата батерия, какъвто е тестовият автомобил, имат официален пробег между 414 и 438 км с едно зареждане, в зависимост от нивото на оборудване и размера на джантите. Ние изминахме 352 км с нашия модел Platinum+ с пълен заряд на батерията. В този момент компютърът показваше оставащи 23% заряд и пробег от 124 км, което означава, че автомобилът е напът да надхвърли официалния пробег от 430 км за този модел.

Процес на зареждане

Пълното зареждане на Ariya от празна батерия отнема 10,5 часа за версията с 62 кВч и 14 часа за тази с 87 кВч, като се използва 240-волтово зарядно устройство, каквото може да се инсталира в дома или да се намери на някои обществени места.

Зареждане и съвместимост

При използване на обществена DC бързозарядна станция са необходими 35 минути (или 40 минути за версията с по-голяма батерия) за зареждане от 10% до 80% от капацитета. Това не е най-високата скорост на пазара, така че при чести дълги пътувания трябва да се предвидят няколко минути повече в сравнение с Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6.

Ariya разполага със CCS порт за зареждане, какъвто се среща при повечето DC станции. Електромобилът обаче може да се зарежда и на станции Supercharger на Tesla чрез NACS адаптер, което дава на шофьорите достъп до най-добре развитата мрежа за зареждане в САЩ. При зареждане от стандартен 120-волтов контакт се добавят около 7 км пробег за час, което е от полза при зареждане у дома през нощта.

Елегантен и модерен дизайн

Производителите на автомобили имат различни подходи към дизайна на своите електрически модели – от футуристични капсули до обикновени автомобили, които просто нямат двигател с вътрешно горене. Ariya намира златната среда между тези две крайности.

На пръв поглед Ariya е стилен кросоувър с луксозно излъчване, висока странична линия, малки прозорци и силует, наподобяващ купе. В задната част формата, острите линии и тънките стопове създават усещане за европейски дизайн. Отпред обаче има голям черен панел с формата на радиаторна решетка, който очевидно не пропуска въздух. Като цяло Ariya изглежда престижно, без агресивното излъчване на спортен автомобил, характерно за модели като Kia EV6 или Ford Mustang Mach-E.

Интериор с усещане за лукс

Интериорите на Tesla са известни със своя изчистен, но студен дизайн, а много други електромобили в този ценови клас следват същия пример. За разлика от тях, Nissan отличава Ariya с интериор, достоен за луксозен автомобил. Качествените материали и прецизно изработените движещи се елементи оправдават цената на модела, още преди да се вземе предвид неговото електрическо задвижване.

Ariya разполага с изчистено арматурно табло, което се простира по цялата широчина на купето, без централна конзола, която да се спуска надолу. Зад волана е разположен 12,3-инчов дигитален инструментален панел, свързан с 12,3-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система в центъра. Системата е стандартна за Nissan, което означава, че е лесна за използване, макар и без да е особено впечатляваща, и поддържа интеграция със смартфони чрез Android Auto и Apple CarPlay. В сравнение с някои по-нестандартни интериорни решения при други електромобили, много купувачи вероятно ще оценят простотата и ще оставят качествените материали да създадат усещането за лукс.

Сензорните бутони, вградени в дървената облицовка на таблото, изискват малко повече концентрация при натискане, но допринасят за изчистения стил на интериора. Управлението на отоплението и вентилацията на седалките обаче изисква прецизно докосване на екрана, като се усеща липсата на физически бутон за бърза настройка на температурата в купето.

Просторен и комфортен

Луксозната атмосфера в Ariya се допълва от просторните и удобни седалки. Водачът седи високо и се радва на твърда, но поддържаща възглавница. Отопляеми предни и задни седалки, както и отопляем волан, са включени във всички нива на оборудване с изключение на базовото Venture+. Това е особено полезно в електромобил, тъй като е по-ефективно да се затопли седалката, отколкото цялото купе с електрическия отоплител. В същото време вентилацията на предните седалки е налична само за най-високото ниво на оборудване Platinum+, докато някои конкуренти изобщо не я предлагат.

Задната седалка на Ariya също е комфортна. Пътниците отзад разполагат с огромно пространство за краката, а спортно изглеждащата линия на покрива не отнема от пространството за главите. Това обаче се отразява на товарния обем.

Практичност и товарен обем

Ariya е средноразмерен кросоувър с размери, почти идентични с тези на Hyundai Ioniq 5. Това го прави по-малък от Tesla Model Y, а скосената линия на покрива намалява товарното пространство зад задните седалки.

В цифри, Ariya предлага 646 литра обем зад задния ред седалки – по-малко от субкомпактния кросоувър Nissan Kicks и със 140 до 200 литра по-малко от Ioniq 5 или Model Y. Въпреки това товарното пространство е достатъчно, а подът на багажника е регулируем. Може да се използва по-висока позиция с място за скрито съхранение отдолу, която е наравно със сгънатите облегалки, или да се свали за максимален обем. Общият товарен обем при сгънати задни седалки достига 1690 литра, което е сравнимо с Ioniq 5, но Model Y предлага 2150 литра. Nissan не предоставя преден багажник, но Ariya е сертифициран да тегли малко ремарке с тегло до 680 кг.

Спокойно и уверено пътно поведение

Някои електромобили, включително най-продаваният модел на Tesla, са създадени като спортни автомобили. Това означава бързо ускорение, пъргаво управление и понякога твърда возия. Nissan възприема по-спокоен подход с Ariya.

Версиите с предно задвижване разполагат с мощност между 214 и 238 к.с. в зависимост от размера на батерията и ускоряват до 100 км/ч за около 7 секунди. Това е прилично бързо за SUV, но не и впечатляващо. Моделите със задвижване на всички колела имат допълнителен електромотор и мощност от 335 до 389 к.с., което намалява времето за ускорение до 100 км/ч до около 5 секунди – бързо като за спортен автомобил, но средно за класа.

Макар возията на Ariya да не е толкова мека, колкото при Toyota bZ4X, Subaru Solterra или Hyundai Ioniq 5, тя е комфортна и особено тиха. Ariya не е тромав и вдъхва увереност при ежедневно шофиране, но губи стабилност при по-агресивно преминаване през остри завои.

По-високите нива на оборудване разполагат с усъвършенстван адаптивен круиз контрол с функция за автономно управление, който позволява на водача да свали ръцете си от волана, докато автомобилът се движи в лентата си по магистрала.

Конкуренцията на пазара

Както вече беше споменато, Ariya се изправя пред сериозна конкуренция. Tesla Model Y е естественият еталон, но Ariya е по-конвенционално луксозен и лесен за използване – с по-богат интериор, по-тиха возия и по-прости контроли, включително Apple CarPlay и Android Auto. Tesla обаче е по-бърз, има по-голям пробег и повече пространство на по-ниска цена.

Други конкуренти са Kia EV6 и Hyundai Ioniq 5 – два модела с подобна основа, но различен стил. Ariya е малко по-евтин от тях и има по-луксозен интериор, но те се зареждат и ускоряват по-бързо и предлагат повече товарно пространство.

Toyota bZ4X и Subaru Solterra са комфортни и спокойни електромобили, но струват повече от Ariya и имат по-малък пробег с едно зареждане.

Chevrolet Blazer EV и Honda Prologue предлагат по-голям пробег от Ariya. Nissan обаче е по-бърз и по-луксозен, като само Honda разполага с Android Auto или Apple CarPlay.

И накрая, предвид фокуса на Nissan върху обновения Leaf модел 2026 г., някои клиенти вероятно ще сравняват двата модела. Те имат сходна форма, но Leaf е по-малък и по-евтин, което се усеща. Освен това той не предлага задвижване на всички колела като Ariya. Понякога може да се намери Ariya със значителна отстъпка, което го прави атрактивна алтернатива.

Заключение: Достъпният луксозен електромобил

Когато се съпоставят предимствата и недостатъците на Ariya спрямо Tesla Model Y, не е изненадващо, че моделът не успя да постигне популярността, на която Nissan се надяваше. Въпреки това Ariya има какво да предложи.

Той не е технологично чудо – липсват му впечатляващото ускорение или усъвършенстваната инфоразвлекателна система на Tesla, както и ултрабързото зареждане на Hyundai или Kia. Но той функционира добре като електрически автомобил и същевременно е стилен и престижен SUV. Особено когато може да се намери с отстъпка, Nissan Ariya е приятен начин за преминаване към електрически транспорт без някои от обичайните недостатъци.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации