Заключение
Подобно на останалата част от обновената за 2025 г. гама на Model Y, новата Performance версия е стъпка напред спрямо своя предшественик. По-бърз на права, по-компетентен в завоите, по-рафиниран и по-ефективен – той е много убедително предложение във всяко едно отношение. Въпреки това все още му липсва усещането и обратната връзка, които биха го превърнали в автомобил за истински шофьори.
Основният му проблем обаче е останалата част от обновената гама на Model Y. По-достъпните модели са повече от достатъчно бързи за повечето хора, така че няма голяма полза от харченето на значителна сума пари за най-мощния вариант.
Динамика и позициониране
Нуждае ли се един семеен SUV от ускорение от 0 до 100 км/ч за 3.5 секунди? Именно на това е способен най-новият Tesla Model Y Performance. Това означава, че този изцяло електрически SUV, с щедро вътрешно пространство и огромни багажници отпред и отзад, има възможността да се съревновава с Aston Martin Vantage в спринт от светофар. Всичко това е още по-впечатляващо, като се има предвид цената от 61 990 паунда.
Съмнително е обаче, че много купувачи сравняват спецификациите на Model Y и красив британски GT автомобил, когато избират следващото си превозно средство. Вместо това, Tesla има няколко по-интригуващи и равностойни конкуренти – най-вече Hyundai Ioniq 5 N на цена от 65 100 паунда и не толкова екстремния, но не по-малко интересен MG IM6 Performance, който струва значително по-малко – 50 995 паунда.
Данните за ускорението на Tesla доминират заглавията в медиите от години и все още са достатъчни, за да убедят много купувачи. Лесно е да направиш един електрически автомобил бърз на права линия, но един автомобил за шофьори се нуждае от повече, за да бъде забавен. И именно върху тези аспекти инженерите на този Model Y Performance са се фокусирали този път.
Дизайн и аеродинамика
Дизайнът е лесно място за фокусиране, ако искате да привлечете почитатели, и Performance версията има силен старт. Тя възприема новата предна част на останалите обновени модели от гамата Model Y – включително тънката светлинна лента в стила на Cybertruck – но също така получава по-смели въздухозаборници в крайните части на броните, за да подчертае спортния си характер.
Нови 21-инчови ковани алуминиеви джанти – по-широки отпред, отколкото отзад – запълват много добре калниците и изглеждат страхотно както със, така и без аеродинамичните капаци. Отзад спойлер от въглеродни влакна се простира далеч отвъд края на капака на багажника на стандартния автомобил, добавяйки баланс към цялостната форма. От Tesla твърдят, че тези промени означават, че в сравнение с Model Y Performance преди фейслифта, аеродинамичното съпротивление е намалено с 10 процента, а подемната сила е намалена с 64 процента. Когато толкова много автомобили на Tesla се поръчват в скучни сиви цветове, наситеният червен цвят Ultra Red на тестовия автомобил наистина изпъкваше на ярка слънчева светлина.
Интериор и технологии
Вътре Performance версията получава седалки с по-добра странична опора в сравнение с другите нива на оборудване на Model Y, а ключовото подобрение тук е фино; предишният 15.4-инчов екран е заменен с нов 16-инчов QHD дисплей с по-висока резолюция. Макар че трябва да се вгледате доста внимателно, за да забележите значително подобрение спрямо стария, вече впечатляващ екран, става ясно, че това е най-яркият и отчетлив дисплей, тестван в автомобил досега. Той работи със същия интерфейс като предишните Model Y, така че времето за зареждане и реакцията при докосване също са мигновени. Въпреки че в момента се предлага само във версията Performance, може да се предположи, че в даден момент ще бъде въведен и в останалата част от гамата на Model Y и Model 3.
Екранът обаче трябва да е добър, защото почти всичко се управлява през него. Няма проблем с това, че настройката на страничните огледала и волана се извършва от сензорния дисплей – това са неща, които така или иначе се коригират рядко – но е много по-трудно да се одобрят контролите за фаровете и чистачките на същото място. Макар че превключвателят за светкавицата на фаровете и пръскалките на предното стъкло са конвенционално разположени бутони на волана, интериорът би бил по-функционален, ако беше малко по-малко минималистичен и включваше допълнителен лост или бутон за тези ключови функции.
Задвижване и усещане на пътя
Що се отнася до това, което прави Performance версията достойна за името си, най-новият вариант вече използва задвижването Performance 4DU, което се среща и при Model 3 Performance. С мощност от 454 к.с., той генерира 32 процента повече пикова мощност и 22 процента повече продължителна мощност от предходния Performance. Tesla не посочва максимален въртящ момент, но заявява, че той също е увеличен с 16 процента.
С такива цифри не е изненадващо, че Model Y е изключително бърз. Но както и при другите модели на Tesla, калибрирането на задвижването е това, което наистина блести. Педалът на газта е изключително отзивчив, без да е хиперактивен; възможно е много прецизно да се дозира въртящият момент с десния крак. Енергията, генерирана при спиране, също се управлява отлично; автомобилът може да спре плавно като лимузина при движение в трафик. За разлика от предишния Performance, при който системата за рекуперация се активираше твърде агресивно при завиване и затрудняваше балансирането на газта, тук усещането е много по-прогресивно.
Подобрения по шасито и окачването
Възможността за промяна на нивото на регенеративно спиране между две настройки също е от огромна полза. Подобно на задвижването, основите на окачването са заимствани от Model 3 Performance, но са адаптирани за по-високата SUV каросерия на Model Y. Това включва адаптивни амортисьори, които според Tesla могат да се настройват в реално време спрямо стила на шофиране и пътните условия. Същевременно, нови пружини, стабилизиращи щанги, втулки и променена геометрия целят да подобрят прецизността на управлението, комфорта на возене и устойчивостта на усукване.
Поведение на пътя: Плюсове и минуси
Резултатите са изцяло положителни. Последната Performance версия е най-усъвършенстваният Model Y досега по отношение на шасито. Накланянето на каросерията в завоите е добре овладяно, като е оставено достатъчно, за да може водачът да усеща какво се случва с отлично балансираното шаси. Сцеплението е превъзходно, и макар системата за контрол на стабилността понякога да е твърде ограничаваща, новият режим „Reduced“ позволява малко повече приплъзване. Това означава, че при по-агресивно подаване на газ на излизане от завой, мощността от 460 к.с. е склонна да избута автомобила със задната ос, дори на суха настилка.
Трудно е да се забележи голяма разлика между двете настройки на окачването, като по-меката от двете е съвсем леко по-комфортна върху всякакви настилки, освен идеално гладките. Окачването е малко по-меко от това на Ioniq 5 N, но му липсва част от контрола върху каросерията, който корейският модел демонстрира при преминаване през по-големи неравности. Както и при стандартния Model Y, шумоизолацията е впечатляваща и значително подобрена след последните обновления на модела.
Докато регенерацията на енергия от електромоторите е чудесна за намаляване на скоростта, физическите спирачни дискове и накладки не създават усещането, че са напълно подготвени за задачата да спрат автомобил с толкова сериозно ускорение.
Липсващата връзка с пътя
Model Y Performance е много ефективен автомобил за бързо придвижване, но както и преди, той оставя запаления шофьор с усещане за откъснатост от действието. Основната вина за това е в кормилното управление. Промените в геометрията със сигурност са стъпка в правилната посока – Performance версията е загубила голяма част от леко мудното усещане, характерно за повечето други модели на Tesla – но през волана не достига почти никаква обратна връзка. Това прави преценката на лимитите на сцепление много трудна. Управлението е и твърде чувствително, като реакцията му не е напълно синхронизирана с тази на шасито. Точно това ниво на обратна връзка и ангажираност на водача е нещо, с което Hyundai Ioniq 5 N се справя отлично, но Tesla все още не е усвоила.
Категорично предимство: Пробегът
Има обаче една област, в която Tesla има огромно предимство пред Ioniq 5 N – буквално. Model Y може да се похвали със заявен пробег от 579 км. Това е със 132 км повече от Hyundai, макар че в реални условия е трудно да се постигнат дори официалните данни на корейския модел. Предстои по-задълбочен тест на пробега на Model Y, но преди да започнем по-динамичното шофиране, ефективността сочеше към реален пробег от малко над 480 км.
Най-голямото препятствие: Стандартният Model Y
Въпреки всичко, най-големият недостатък на Model Y Performance е фактът, че стандартният модел е изключително добро предложение. Версията Long Range със задно задвижване може да не ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди, но с време от 5,4 секунди, тя в никакъв случай не е бавна. Не е толкова остра за управление, но на Performance версията ѝ липсва онази финална искра, която би я превърнала в истински автомобил за шофиране.
Като добавим факта, че по-достъпната версия предлага пробег от 623 км с едно зареждане и – което е от решаващо значение – струва с около 32 000 лв. по-малко, изборът става ясен.
Последвайте ни в Google News