В момент, когато цените на новите автомобили стават все по-недостъпни за много домакинства, Италия стартира изненадващо щедра правителствена програма, която прави някои електромобили почти абсурдно достъпни. Благодарение на нея купувачи с ниски доходи, които предадат за скрап автомобил, регистриран преди 2015 г., могат да се сдобият с чисто нов Dacia Spring само за 3900 евро.
Стимули за насърчаване на електрическия транспорт
Инициативата с бюджет от 597 милиона евро цели да увеличи продажбите на електрически автомобили до поне 39 000 бройки до юни 2026 г. Към момента изцяло електрическите автомобили представляват едва 5,2% от италианския пазар, което е далеч под средното за Европейския съюз от 15,8%.
За да се възползват от пълната отстъпка в размер на 11 000 евро, кандидатите трябва да предадат за скрап автомобил със стандарт Евро 5 (или по-стар), да живеят в град с над 50 000 жители и да имат семеен доход под 30 000 евро. Домакинствата с доходи до 40 000 евро могат да получат намален бонус от 9000 евро. Малките компании също са включени, като субсидиите за тях покриват 30% от стойността на електромобила, но не повече от 20 000 евро на ново превозно средство.
Драстично намалени цени
Специално за италианския пазар Dacia намали стартовата цена на Spring от 17 900 евро на 14 900 евро. След прилагане на максималния бонус по програмата, крайната сума пада до впечатляващите 3900 евро. Тази цена е за базовото ниво на оборудване Essential Electric 45, което разполага с двигател с мощност 44 к.с. (33 кВт) и батерия с капацитет 26,8 кВтч, осигуряваща пробег от 225 км.
Stellantis също намали цената на Leapmotor T03 от 18 900 на 15 900 евро, което означава, че моделът може да бъде закупен за 4900 евро при същите условия. Според публикация на Autonews, от китайската марка твърдят, че силно намалената цена е „по-ниска от тази на велосипед“.
Електрически автомобили и на други производители също са включени в програмата. Fiat предлага модела 500e на цени от 9950 евро и електрическата версия на Grande Panda от 11 950 евро. Сходният Citroen e-C3 стартира от 12 900 евро, докато по-просторният SUV e-C3 Aircross вече се предлага на намалена цена от 15 790 евро.
Тези цени безспорно са атрактивни, но строгите изисквания означават, че стимулите достигат само до малка част от населението. Засега остава въпросът дали субсидията наистина ще промени автомобилния пазар в Италия, или просто ще доведе до краткосрочен ръст в продажбите сред отговарящите на условията купувачи.
Последвайте ни в Google News