Mercedes-Benz постави рекорд за пробег с нова батерия с твърд електролит

Батериите с твърд електролит представляват огромен напредък в технологиите за съхранение на енергия. Тези системи обещават значителни предимства пред използваните днес. За да доближи тази революционна технология до масовото производство, Mercedes-Benz подложи най-новия си прототип на реален тест и постигна впечатляващи резултати.

Рекордно пътуване

В сътрудничество с известния производител на батерии ProLogium, Mercedes-Benz наскоро осъществи пътуване със свой тестов електромобил от централата си в Щутгарт, Германия, до базата на своя отбор от Формула 1 в Бриксъуърт, Англия. Общото разстояние на това пътуване беше впечатляващите 1008 км. Още по-впечатляващото е, че електромобилът измина цялото трасе с едно зареждане, като в батерията му остана заряд за още около 144 км.

Въпросният тестов електромобил е модифициран прототип EQXX. Този автомобил с изключителен дизайн и аеродинамика вече е рекордьор по пробег, след като преди това измина 1202 км без прекъсване за зареждане. За този последен тест обаче стандартната литиево-йонна батерия на автомобила е заменена с модул с твърд електролит, който осигурява още по-добри резултати.

Според Mercedes-Benz батерията с твърд електролит е с приблизително същия размер като стандартната, но е значително по-енергийно плътна. Това ѝ позволява да съхранява по-голям заряд, което пряко се изразява в увеличен пробег.

Какво представляват батериите с твърд електролит?

Батериите с твърд електролит са обещаваща алтернатива на конвенционалните литиево-йонни батерии, използвани в почти всеки електромобил днес. Вместо течен или гелообразен електролит, тези системи от следващо поколение използват твърд материал, често керамика или полимер. Тази фундаментална промяна в дизайна носи редица важни предимства.

Батериите с твърд електролит са далеч по-енергийно плътни от конвенционалните. Това означава, че могат да бъдат по-малки и по-леки при същия капацитет или да запазят размера си, но да предложат много по-голям пробег. Освен това тези батерии са и по-безопасни, защото са много по-малко склонни към запалване, дори при повреда. Накрая, те могат да се зареждат и значително по-бързо от стандартните батерии.

Кога ще бъдат достъпни?

Последният тест на Mercedes-Benz е важен етап, но не трябва да се очаква скоро да видим батерии с твърд електролит в серийните електромобили. Технологията все още е в процес на разработка и вероятно ще са нужни няколко години до масовото ѝ производство. Автомобилните производители и техните доставчици работят усилено, за да пуснат на пазара тези батерии от ново поколение, но все още има значителни препятствия за преодоляване, включително производствени разходи и дългосрочна издръжливост. Въпреки това бъдещето на електрическите автомобили изглежда по-обещаващо от всякога благодарение на подобни иновации.

„Леко модифициран“ (по думите на самия производител) луксозен седан EQS беше оборудван с литиево-метална твърдотелна батерия. Този акумулатор позволи на автомобила да измине впечатляващото разстояние от 1 205 км от Щутгарт, Германия, до Малмьо, Швеция, без нито едно спиране за зареждане. Постижението подобрява с почти 3 км предишния рекорд, поставен от развойния прототип на Mercedes-Benz Vision EQXX по маршрута от Щутгарт до пистата „Силвърстоун“ във Великобритания.

От компанията отбелязаха в изявление, че тази комбинация от голям пробег, ефективност и технологична зрялост представлява важен етап в развитието на твърдотелните батерии и подчертава потенциала им за бъдещи серийни автомобили. Резултатът е безспорно впечатляващ, особено като се има предвид, че тестът е проведен по обществени пътища с множество непредвидими фактори – от потенциални задръствания и затворени участъци до екстремни метеорологични условия и безразсъдни шофьори.

Пътуването от Германия до Швеция премина по магистрали в двете държави, както и през Дания. Маршрутът е изчислен от Electric Intelligence – навигационна система, която отчита трафика, околната температура (влияеща върху работата на климатичната система) и дори релефа на терена, за да осигури възможно най-добрата ефективност и пробег. Очевидно технологията се е справила отлично със задачата си.

Напредък в разработката на батерии от ново поколение

Твърдотелните батерии, които се зареждат по-бързо, имат по-дълъг живот, предлагат значително по-висока енергийна плътност и са по-безопасни от съществуващите технологии, все още са в процес на активна разработка от автомобилни производители, доставчици и академични институции. Въпреки това Mercedes-Benz се доближава все повече до серийното им производство. Батерията, използвана в този тест за пробег, е създадена от Mercedes-AMG High Performance Powertrains, а самите клетки са произведени от американската компания Factorial Energy.

Интересен детайл в конструкцията на батерията са пневматичните задвижващи механизми, които прилагат натиск върху клетките при необходимост, адаптирайки се към температурни колебания, които биха могли да повлияят на работата на системата. От компанията обясниха, че използваемият енергиен капацитет на батерията е увеличен с 25%, докато теглото и размерът ѝ остават сравними с тези на стандартната батерия в EQS.

Маркус Шефер, главен технологичен директор в Mercedes-Benz, заяви в съобщение до медиите, че твърдотелната батерия е истинска революция в света на електрическите автомобили. Той добави, че с успешното пътуване на EQS на дълги разстояния компанията показва, че технологията работи не само в лабораторията, но и на пътя. Целта е подобни иновации да бъдат внедрени в серийно производство до края на десетилетието, за да предложат на клиентите ново ниво на пробег и комфорт. Ясно е, че е необходима още развойна работа за комерсиализацията на твърдотелните батерии, но Mercedes-Benz и други компании продължават да работят усилено, за да превърнат това в реалност.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации