Автомобилната група Stellantis обяви, че разполага с революционна технология за батерии, наречена „Интелигентна интегрирана система за батерии“ (Intelligent Battery Integrated System или IBIS). Проектът е разработен съвместно с партньори като Saft и цели създаването на по-ефективна, устойчива и рентабилна система за съхранение и преобразуване на електрическа енергия.
Как работи новата технология?
Франсис Рой, ръководител на проекта IBIS, обясни, че при конвенционалните електрически задвижвания е необходим отделен инвертор, за да преобразува постоянния ток (DC) от батерията в трифазен променлив ток (AC), който управлява електромоторите. Според него стандартният инвертор работи с много висока честота на превключване, което влошава качеството на трифазния ток. Получените хармоници водят до загуби на енергия в електрическия мотор.
При системата IBIS стандартният инвертор и зарядното устройство са премахнати като отделни компоненти. Вместо това техните функции са интегрирани директно в модулите на самата батерия. Това позволява много по-детайлен контрол върху всеки отделен модул и начина, по който той отдава своя заряд.
По-дълъг живот и гъвкавост
Ан Лалирон, старши вицепрезидент за технологични изследвания в Stellantis, оприличи процеса на „свирене на пиано с модулите“. Тя поясни, че системата не използва всички модули през цялото време, което означава, че работата на батерията не се ограничава от най-слабия ѝ модул. По този начин се удължава значително експлоатационният живот на целия пакет.
Лалирон добави, че технологията подобрява и остатъчната стойност на автомобила, тъй като батерията запазва по-голям пробег за по-дълъг период. Освен това тя дава възможност за комбиниране на различни химически състави в рамките на един и същи батериен пакет, като се избира най-подходящата химия в зависимост от целта – по-голям пробег или по-ниска цена.
Първи прототип и бъдещи планове
Stellantis не е единственият производител, който работи по подобна концепция. Porsche също разработва сходна технология за контрол на батериите, а Mercedes-Benz прилага индивидуално управление на модулите в процес, който нарича „деактивиране на цилиндри при батерии“. Инженерите на Stellantis обаче твърдят, че са по-напред в развитието, тъй като вече разполагат с работещ прототип, инсталиран в Peugeot e-3008, докато конкурентите им все още са на теоретичен етап.
При демонстрационния автомобил системата IBIS е довела до около 15% по-бързо зареждане и сходно увеличение на мощността от електромотора. Благодарение на по-малкото компоненти и промените в химията на батерията, общото тегло е намалено с приблизително 40 кг.
Stellantis и партньорите на компанията ускоряват работата по въвеждането на технологията в серийно производство, като се очаква тя да бъде внедрена в автомобилите на групата до края на десетилетието.
Последвайте ни в Google News