Ако трябва да обобщим BYD Atto 2 с една дума, тя би била „приличен“. Автомобилът е компетентен участник в сегмента на компактните електрически SUV автомобили, но му липсва искра, която да го отличи от конкуренцията.
Поведение на пътя и усещане зад волана
Atto 2 не успява да впечатли в нито един аспект от пътното си поведение, като представянето му на магистрала е особено неубедително поради лошото качество на возията и слабата шумоизолация. Сред силните страни на модела са плавното и равномерно разгръщане на мощността, лекотата, с която достига магистрални скорости, както и доброто и предвидимо усещане на спирачния педал. От друга страна, при висока скорост в купето прониква осезаем шум, а системите за подпомагане на водача са твърде натрапчиви и често дразнят с намесата си.
От BYD заявиха, че Atto 2 е създаден за градския живот и е съобразен с улиците в града, но впечатленията от теста на автомобила показват друго. Липсва например режим за управление с един педал, който позволява силно регенеративно спиране до пълно спиране на автомобила. Тази функция се предлага от конкуренти като Renault 4 и значително улеснява шофирането в натоварен трафик. При Atto 2, дори при активиране на най-високата степен на регенерация, автомобилът само плавно намалява скоростта след отпускане на педала на газта.
Особен елемент е така нареченият „марков“ звук на мигачите. Той е необичаен и наподобява предупредителен сигнал за незакопчан колан или отворена врата, което първоначално създава объркване. За щастие, този звук може да бъде заменен със стандартен такъв през менютата на инфоразвлекателната система.
Електрически двигатели и динамика
Atto 2 се задвижва от един електромотор, разположен на предната ос. Базовата версия Boost, която беше тествана, разполага със 176 к.с. и 290 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,9 секунди, а максималната скорост е ограничена до 160 км/ч. По-високото ниво на оборудване Comfort предлага 204 к.с., но динамичните показатели остават същите. Автомобилът достига магистрална скорост с лекота и разполага с достатъчно мощност за изпреварвания, макар реакцията при натискане на педала да не е така мигновена, както при някои други електрически модели.
Градско шофиране и маневреност
Воланът не е толкова лек, колкото би се очаквало от автомобил, ориентиран към града, но в никакъв случай не е тежък. Диаметърът на завой е приемлив за компактен SUV, но не е толкова впечатляващ, колкото при по-големия Skoda Elroq. Видимостта е добра благодарение на големите странични прозорци, задното стъкло с приличен размер и късия преден капак. Наличен е и специален бутон за бърз достъп до 360-градусовата камера, която е полезна при паркиране в тесни пространства.
Управление извън града
По пътища с повече завои Atto 2 не предлага вълнуващо изживяване и показва осезаемо накланяне на каросерията при по-динамично шофиране. Въпреки това, усещането от спирачния педал е естествено и предвидимо, като преходът между регенеративното спиране и работата на физическите дискове е плавен – нещо, с което някои електрически автомобили все още имат проблеми. Управлението също е предвидимо и не поднася изненади.
Комфорт при дълги пътувания
Atto 2 не е добър избор за дълги пътувания по магистрала. Причината е комбинацията от силен аеродинамичен и пътен шум, както и вибрации, които проникват в купето. Возията е мека, но и нестабилна, което води до постоянно клатушкане на автомобила. Конкурентните модели се усещат значително по-стабилни и по-добре шумоизолирани. Системата за следене на умората у водача се оказва изключително чувствителна и често отправя предупреждения дори при кратък поглед към навигационния екран. Асистентът за поддържане на лентата също е прекалено натрапчив и понякога се налага водачът да се бори с него, за да запази желаната траектория.
Пробег, зареждане и разходи
Версията Comfort на Atto 2 предлага пробег до 420 км, което е съизмеримо с основните конкуренти, но скоростта на зареждане на базовия модел е разочароваща за стандартите на 2025 г. Официалният пробег е по-висок от този на Renault 4, Citroen e-C3 Aircross и Alfa Romeo Junior (около 402 км), както и на Ford Puma Gen-E (малко над 370 км). Въпреки това, Volvo EX30 предлага близо 480 км пробег, а версиите с по-голям пробег на Skoda Elroq и Kia EV3 достигат съответно 580 и 600 км.
При тестване на версията Boost в студено и дъждовно време беше постигната средна ефективност от 3,3 мили на киловатчас, което се равнява на реален пробег от около 270 км. Стандартно вградената термопомпа би трябвало да подобри тези стойности, като според BYD тя може да увеличи пробега с до 20% през зимата.
Базовият модел Boost изостава значително по скорост на зареждане, достигайки максимум от 82 кВ. В резултат зареждането от 10% до 80% отнема близо 40 минути. За сравнение, конкурентите от Vauxhall, Renault и Citroen поддържат 100 кВ. Версията Comfort обаче се представя много по-добре с мощност на зареждане до 155 кВ, което позволява същото зареждане да се извърши за около 25 минути, въпреки по-голямата батерия (64,8 кВч срещу 51,1 кВч за Boost).
Дизайн, интериор и технологии
Интериорът на BYD Atto 2 е солидно изработен и предлага множество технологии, но се усеща доста безличен, тъй като му липсват нестандартните решения, характерни за други модели на марката. В сравнение с мускулестия Citroen C3 Aircross, атрактивния Renault 4 или футуристичния Kia EV3, Atto 2 изглежда по-скоро семпъл и невзрачен. Този обикновен дизайн може да попречи на новодошлия модел да привлече погледите на потенциалните клиенти в морето от малки електрически SUV автомобили на пазара.
Дизайнът заимства някои елементи от други модели на BYD, като например издължените LED фарове и черната лайстна със сребрист акцент отпред. Отзад се откроява светлинна лента по цялата широчина, която свързва стоповете със сложен дизайн, преплитащ се като „китайски възел“.
Стандартното оборудване на всеки BYD Atto 2 е богато и включва 17-инчови алуминиеви джанти, 12,8-инчов въртящ се сензорен екран и 8,8-инчов дигитален инструментален панел. Налични са също безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto, подложка за безжично зареждане на телефон, панорамен стъклен покрив, както и отопляеми предни седалки и волан.
Преминаването към по-високото ниво на оборудване Comfort, освен по-голямата батерия и по-мощния електромотор, добавя само затъмнени задни стъкла, амбиентно интериорно осветление и заден подлакътник с поставки за чаши.
Предлагат се четири цвята и за двете нива на оборудване: стандартният сив (Time Grey) и три опционални срещу доплащане – зелен (Hiking Green), бял (Skiing White) и черен (Obsidian Black). Купувачите могат да избират между черен или бежов цвят за интериора. Всички версии на Atto 2 са оборудвани със 17-инчови алуминиеви джанти.
Интериор и дизайн на таблото
Моделите Atto 3 и Dolphin на BYD имат уникални и ексцентрични интериори, които макар и не без недостатъци, безспорно се усещат различни от тези на конкурентите. Atto 2, от друга страна, има по-консервативен и доста скучен интериор, който съответства на външния му вид. Почти изцяло черната цветова схема също не допринася за по-приятна атмосфера.
Пространството отпред в Atto 2 не се усеща особено голямо, главно поради сравнително високата и широка централна конзола. Тя обаче осигурява място за съхранение под нея, както и малък брой физически бутони за ключови функции като избор на режим на шофиране и настройка на регенеративното спиране.
Материали и качество на изработка
Не е нужно да се търси дълго, за да се открият пластмаси, които се усещат евтини, особено при разглеждане на централната конзола. Има и някои меки на допир материали, като тези по таблото, но по вратите се създава усещането, че има само много тънък слой от тях, покриващ още твърда пластмаса. Въпреки това, качеството на сглобката е солидно.
Навигация и инфоразвлекателна система
И двата екрана в Atto 2 са с висока резолюция и реагират бързо, въпреки че малкият и тънък шрифт, както и голямото количество информация на дисплея пред водача, могат да го направят труден за разчитане с един поглед.
За щастие, 12,8-инчовият сензорен екран е по-лесен за използване поради големите бутони и превключватели, макар че не е много ярък, което понякога също затруднява видимостта.
Водачите могат да организират бутоните за бърз достъп в долната част на дисплея според най-често използваните функции. Може да се избира и кои функции да са налични в падащото меню, подобно на смартфон.
Atto 2 няма физически контроли за климатика, но температурата в купето и скоростта на вентилатора се показват в долната част на сензорния екран. Температурата може да се регулира чрез плъзгане на три пръста нагоре или надолу по екрана, а движение наляво или надясно променя скоростта на вентилатора.
Багажник, комфорт и практичност
Atto 2 не може напълно да се мери с основните си конкуренти по отношение на практичност, но въпреки това пътниците отзад разполагат с достатъчно място, а обемът на багажника е сравним с този на семеен хечбек. Пространството отзад е добро, а багажникът е с приличен размер и има под с регулируема височина. Въпреки това конкурентите предлагат повече багажен обем, а нишите във вратите можеха да бъдат по-големи.
Моделът може и да не предлага най-бързото зареждане в своя клас, но поне няма да има спорове кой да си зареди телефона. Той разполага с 15-ватова безжична подложка за зареждане в централната конзола, както и със супербърз 60-ватов USB-C порт и по-стар тип USB-A порт, плюс още два USB входа отзад.
Atto 2 предлага и технологията Vehicle-to-Load (V2L), подобно на Hyundai Ioniq 5. Това означава, че голямата основна батерия на автомобила може да се използва за захранване на електронни устройства като кафемашина и дори прахосмукачка чрез контакт с мощност 3,3 кВт.
Размери
В сравнение със семейния SUV модел BYD Atto 3, Atto 2 е със 145 мм по-къс и с 45 мм по-тесен. Това го прави много близък по размери до Kia EV3 и Ford Puma Gen-E, но и двата конкурента успяват да предложат значително по-голям капацитет на багажника, особено Ford. Atto 2 е дълъг 4310 мм, широк 1830 мм и висок 1675 мм. Обемът на багажника му е между 400 и 450 литра, докато този на Kia EV3 е 460 литра, а на Ford Puma Gen-E – цели 556 литра.
Пространство за пътниците
На задните седалки има достатъчно място за краката на възрастни с ръст около 180 см, както и пространство под предните седалки, където да пъхнат стъпалата си. Високата линия на покрива осигурява и щедро пространство за главите. Купето обаче не се усеща достатъчно широко, за да побере удобно трима възрастни. За деца пространството е повече от достатъчно, като са налични и два комплекта Isofix точки за монтиране на детски столчета.
По време на тестовете се забелязва, че нишите във вратите на Atto 2 са изключително малки и не могат да поберат по-големи бутилки с вода.
Багажник
Базовият модел Boost разполага с багажник от 400 литра, което е по-малко от други електрически SUV автомобили, включително и от по-компактния Renault 4. Въпреки това от BYD заявяват, че по-високото ниво на оборудване Comfort предлага по-конкурентните 450 литра пространство.
И в двата случая Atto 2 предлага повече товарен обем от хечбек като VW Golf. Следователно той би бил достатъчен за много хора, включително и за малки семейства. Прагът за товарене е висок, но подът на багажника с регулируема височина решава този проблем и улеснява превоза на по-дълги предмети. Товарното пространство се увеличава до 1370 литра при сгъване на задните седалки, а под пода има място за съхранение на кабелите за зареждане.
Безопасност и надеждност
BYD Atto 2 все още няма оценка за безопасност при сблъсък от Euro NCAP, но очакванията са да получи максималния резултат от пет звезди. Тази увереност се основава на факта, че всички останали модели на марката са постигнали това, включително и по-големият Atto 3, който беше критикуван за работата на някои от своите системи за подпомагане на водача.
Atto 2 се предлага стандартно с богат набор от системи за асистенция на водача. Сред тях са адаптивен круиз контрол, автономна система за аварийно спиране, следене на мъртвата точка, система за наблюдение на водача, асистент за поддържане на лентата, контрол при спускане по наклон, предупреждение за напречен трафик отзад и разпознаване на пътни знаци. Налични са също така 360-градусова система за паркиране, предни и задни паркинг сензори и интелигентно управление на дългите светлини.
За допълнително спокойствие Atto 2 се предлага с впечатляващата гаранция на BYD от шест години или 150 000 км, както и с отделна осемгодишна гаранция за батерията, покриваща пробег до 200 000 км.
Въпреки това нито един от моделите на BYD не успя да попадне в последните класации за най-добрите автомобили за притежаване, които се основават на обратната връзка от проучването за удовлетвореност на собствениците Driver Power.
Като марка BYD се класира на предпоследно място в ранглистата на производителите, изпреварвайки единствено MG на 31-ва позиция.
Покупка и експлоатация
Препоръчителният избор е версията Atto 2 Comfort. Макар базовият модел Boost да предлага богато оборудване и технологии, по-високото ниво може да се похвали с по-голям пробег от 420 км, значително по-бързо зареждане и дори по-голям багажник. Дали тези подобрения си струват по-високата цена от близо 35 000 паунда обаче е друг въпрос.
Алтернативи
BYD Atto 2 има дълъг списък от конкуренти в сегмента на компактните електрически SUV автомобили. Важно е да се отбележи, че много от тях са по-евтини. Например Citroen e-C3 Aircross и Vauxhall Frontera, които са фокусирани върху съотношението цена-качество, стартират от под 23 000 паунда.
Други съперници са Skoda Elroq и Kia EV3, които са по-скъпи, но същевременно по-практични, предлагат по-голям пробег и създават по-усъвършенствано усещане. За търсещите стил на пазара присъстват Volvo EX30 и MINI Aceman, както и Fiat Grande Panda и Renault 4.
Последвайте ни в Google News