Проблемът със студеното зареждане при ранните MEB модели
Първите съвременни електрически автомобили на Volkswagen Group не бяха лишени от недостатъци. Макар много от проблемите да бяха решени със софтуерни актуализации, един сериозен недостатък остана за собствениците на ранни модели като Volkswagen ID.4 и Skoda Enyaq, произведени между 2021 г. и началото на 2024 г.
Тези електромобили, базирани на платформата MEB, нямат функция за ръчно предварително подгряване на батерията преди свързване към бърза DC зарядна станция. В резултат на това зареждането в студено време отнема значително повече време, тъй като батерията ограничава мощността, ако не е достигнала оптимална температура.
Особено разочароващ е фактът, че автомобилите разполагат с целия необходим хардуер за поддържане на температурата на батерията. Системата автоматично използва нагревателя, за да предпази батерията от прекалено ниски температури, но липсва възможност за ръчно активиране на процеса преди зареждане. При по-новите автомобили с актуализиран софтуер тази функция е достъпна през екрана на инфоразвлекателната система.
Направи си сам решение за по-бързо зареждане
Вече съществува решение и за по-старите MEB електромобили, което обаче собствениците трябва да изградят сами. Разработката е дело на инженера по сигурността Фредрик Густафсон и представлява малка платка, която се свързва към системата за управление на батерията (BMS).
Процесът изисква известна техническа сръчност. Платката първо трябва да се програмира с помощта на отделен USB адаптер. След това се свързва към конектора на BMS, който се намира зад жабката. Общата цена на необходимите части е между 40 и 50 долара, без да се включва времето за сглобяване.
Рискове и недостатъци на системата
Решението не е съвсем елегантно. За да се активира нагревателят на батерията, платката трябва да бъде захранена от USB източник чрез USB-C кабел. Освен това системата не предоставя никаква обратна връзка за състоянието си, като например текущата температура на батерията или работата на нагревателя.
Важно е да се отбележи, че всяка неоторизирана намеса в системата за управление на батерията е рискована и почти сигурно ще доведе до анулиране на гаранцията на автомобила. Същевременно, според създателя на устройството, автомобилът разполага с всички необходими защити, които предотвратяват повреди. Когато батерията достигне правилната температура, нагревателят се изключва автоматично.
Густафсон вече е разработил и втора, по-усъвършенствана версия на системата, която използва приложение за смартфон за управление и наблюдение. Въпреки че е напълно функционална, тази версия все още не се разпространява, тъй като използва специално изработена платка. Дотогава първият вариант с USB-C кабел остава най-доброто решение за собствениците на Volkswagen, Skoda и Cupra, които се нуждаят от предварително подгряване на батерията.
Последвайте ни в Google News