Honda Z600: Другият „Z“ автомобил, за който малцина си спомнят

Днес споменаването на „Z“ автомобил най-вероятно извиква в съзнанието спортния двуместен модел на Nissan с мощност 400 к.с., който се конкурира с Toyota Supra, както и неговата по-агресивна версия Nismo. Феновете на Honda обаче може би ще се сетят за Z600 – един от първите масово произвеждани четириколесни автомобили на японската марка и сред първите модели на Honda, изнасяни за САЩ.

Този „друг Z“ е завладял до такава степен новия си собственик, Куин Питърсън, че механикът от Юта признава, че автомобилът „се е превърнал в част от моята идентичност, а моята идентичност е станала част от тази кола“. Интересното е, че преди да се сдобие с нея, той дори не бил чувал за Z600.

Една по-различна реставрация на модел от 1971 г.

Докато работел по сглобяването на бъги с приятел, Куин получил покана да разгледа „странна колекция“ от автомобили в заключен гараж, чийто собственик наскоро бил починал. Сред тях бил и въпросният Z600, отдавна изоставен и в окаяно състояние.

Според Куин колата била ръждясала, с липсващи части и дори обитавана от животни – една наистина тъжна гледка. Въпреки това той решил, че това е толкова уникален автомобил, че трябва да го притежава.

Вместо да възстанови Z600 до оригиналното му заводско състояние, Куин избрал по-персонализиран подход. Огледалата например са монтирани на предните калници, а не на А-колоните, но не са оригинални компоненти на Honda. Джантите са взети директно от ATV на Honda, тъй като оригиналните 10-инчови джанти са изключително редки и скъпи. Те са оборудвани с масивни офроуд гуми. Забелязват се също багажник на покрива и допълнителни фарове за мъгла, а пътното просветване е увеличено чрез удължители на задното окачване. Почти напълно изгнилият интериор пък е изцяло претапициран.

Какво представлява Honda Z600?

Един от най-необичайните елементи на Z600 всъщност идва директно от Honda. Мощността от около 45 к.с. се осигурява от двуцилиндров двигател с въздушно охлаждане и обем 598 куб. см, който първоначално е разработен за мотоциклета Honda CB450. Нестандартното е, че двигателят, четиристепенната ръчна скоростна кутия и диференциалът са разположени в общ корпус, което означава, че цялото задвижване може да бъде сменено наведнъж.

Именно този икономичен, но гениален инженерен подход помага на Honda да направи първите си стъпки на автомобилния пазар в САЩ. Седанът N600 пристига в Щатите през 1970 г. на изключително скромната цена от 1395 долара. Въпреки че продажбите първоначално са ограничени само до Хавай, появата на по-спортното купе Z600 на следващата година помага на Honda да изгради дилърска мрежа от 58 представителства до края на 1972 г. Макар и „изненадващо просторен отвътре“, както твърдят от самата компания, N600 е с дължина малко над 3 метра и тежи едва 553 кг, което го прави миниатюрен в сравнение с американските си съвременници. Въпреки това автомобилът е можел да достигне скорост от 120 км/ч на магистрала. Honda продава малко над 40 000 бройки от модела 600, преди да премине към следващия си, далеч по-успешен автомобил – Civic.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации