Китайският производител стартира услуга за персонализация, която добавя поне 14 000 щатски долара към цената на модела SU7 Ultra
Китайските производители на автомобили вече изпреварват западните си конкуренти в спечелването на средната класа в страната. Сега те насочват вниманието си към богатите клиенти, които търсят допълнителна ексклузивност за своите автомобили.
Миналия месец Xiaomi стартира услуга, която позволява на купувачите да персонализират своите електрически седани SU7 Ultra, чиято базова цена е 529 900 юана (74 000 щатски долара). С добавянето на специални елементи и цветове цената се увеличава с поне 100 000 юана.
Като един от водещите производители на смартфони, който бързо навлиза и в света на електрическите автомобили, Xiaomi се конкурира за клиенти, които иначе биха избрали персонализиран модел на Porsche или друга премиум европейска марка. Германският производител на луксозни автомобили също се стреми да разшири продажбите на спортни автомобили 911 по поръчка в Китай, тъй като изпитва сериозна конкуренция от местните марки при електрическите модели.
Въпреки че SU7 Ultra на Xiaomi се продава на по-ниска цена от Porsche Taycan (918 000 юана), китайският модел има поразителна прилика с флагмана на германската компания. Купувачите на SU7 Ultra, които желаят да персонализират автомобила си, трябва да заплатят поне 100 000 юана за своите индивидуални щрихи. Сред тях са емблеми на предния капак от 24-каратово злато и ковани джанти в четири цвята. Услугата се предлага и за модела YU7 Max, който струва 329 900 юана и често е сравняван с Purosangue на Ferrari.
Отговорът на Porsche
Като предлага скъпи екстри за купувачите на автомобили, Xiaomi се възползва от една доходоносна тенденция. Компании като Ferrari, Bentley Motors и Lamborghini от години предлагат на своите свръхбогати клиенти възможността да похарчат допълнителни средства, за да направят автомобилите си уникални.
Примери за това са модел 911 Turbo, оборудван с шаси на състезателен автомобил и олекотена конструкция, включваща дори кожени каишки за дръжките на вратите, по поръчка на диригент от Берлинската филхармония. Друг пример са седемте персонализирани автомобила Porsche 959 за член на управляващата фамилия в Катар, които се отличават с интериор от биволска кожа и позлатен накрайник на ауспуха.
От Porsche твърдят, че над 90% от купувачите на 911 избират поне една опция от тяхната програма за персонализация Exclusive Manufaktur, което може да добави десетки хиляди долари към покупната цена. Уникалните цветове са сред най-популярните опции: клиентите могат да похарчат около 13 000 щатски долара, за да изберат от палитрата на марката с над 190 цвята, или над 30 000 щатски долара, за да съчетаят цвета на новия си автомобил с любимото си червило, бебешко одеяло или фланелка на спортен отбор.
Миналия месец ръководителят на производството в Porsche, Албрехт Раймолд, заяви пред репортери във фабриката на марката в Лайпциг, че клиентите им не искат готови продукти. По думите му те търсят индивидуализиран интериор, а в някои случаи и екстериор, който да отговаря на техните нужди.
Персонализираните модели обикновено запазват стойността си по-добре с времето, което е важен фактор за купувачите, инвестиращи големи суми. Изключение правят случаите, в които клиент е поръчал своето Ferrari в крещящо лилаво или друг цвят, твърде екстравагантен за повечето собственици.
Пазарна перспектива
Ниската остатъчна стойност на Taycan се отрази негативно на търсенето на модела. В отговор Porsche планира да разшири възможностите за персонализация и да подобри своя софтуер и функции в Китай, след като отчете спад в продажбите там. Понастоящем програмата за персонализирани модели е ограничена от капацитета на централата на Exclusive Manufaktur в Цуфенхаузен, Германия.
Според оценки на анализатора от Citi Харалд Хендрикс, подразделението Exclusive Manufaktur генерира приходи от около 5,6 милиарда евро (7,6 милиарда щатски долара) и печалба до 2,5 милиарда евро.
Анализаторът предупреди, че офанзивата на Xiaomi може да не привлече всеки потенциален собственик на Porsche. Според Хендрикс автомобилите на Xiaomi се конкурират по-пряко с Audi, BMW или Mercedes. Той добави, че продажбата на повече допълнителни екстри също не е гаранция за по-добри бизнес резултати, като в най-добрия случай става дума за между 1% и 2% от глобалните приходи.
Въпреки това е ясно, че Xiaomi навлиза на територията на западните премиум марки. Главният изпълнителен директор и съосновател на компанията, Лей Джун, заяви, че лилавият цвят аметист, който се предлага в програмата за персонализация, изисква около 50 часа за нанасяне и включва ръчно полиране. Той добави, че без излишна скромност, това боядисване е сравнимо с това на Rolls-Royce или Bentley.
Последвайте ни в Google News