Компанията Horse Powertrain представи C15 – 1,5-литров четирицилиндров двигател, разработен да превръща електрически автомобили в хибриди с удължен пробег. От компанията го описват като агрегат „с размерите на куфарче“, който е достатъчно малък, за да се побере в различни архитектури на електромобили без сериозни конструктивни промени. Той не задвижва директно колелата, а функционира като генератор. Това означава, че работи при постоянни обороти, за да захранва интегриран генератор, който поддържа заряда на батерията.
Атмосферната версия на C15 развива 94 к.с. и е предназначена за по-малки автомобили от европейските B- и C-сегменти. Вариантът с турбокомпресор достига 161 к.с. и е насочен към по-големи автомобили от D-сегмента и лекотоварни превозни средства. И двете опции отговарят на стандарта Евро 7 и могат да работят с бензин, етанол, метанол, гъвкави горива или синтетични горива. Дизайнът позволява монтаж отпред или отзад, хоризонтално или вертикално, в зависимост от конфигурацията на превозното средство.
Horse Powertrain позиционира C15 като практично решение на притесненията, свързани с пробега на електрическите автомобили. Чрез добавянето на генератор, работещ с течно гориво, производителите могат да намалят размера на батериите, без да жертват реалния пробег, което води до по-ниска цена и тегло на автомобила. Агрегатът е достатъчно компактен, за да се побере в пространства като предния багажник, което го прави атрактивен за производители, които искат да разширят хибридните си предложения с минимални инженерни промени.
Отвъд C15: по-мащабна хибридна стратегия
Компанията представи и своята „Бъдеща хибридна система“ (Future Hybrid System) – цялостен задвижващ модул, който заменя предния електрически двигател на изцяло електрически автомобил. Системата комбинира 1,5-литров двигател, трансмисия, един или два електромотора и силова електроника в един общ пакет.
Разработват се две версии. Конфигурацията „Ultra-Compact“ е с широчина около 66 см, като електромоторът е разположен между двигателя и трансмисията. Версията „Performance“ е по-широка (около 74 см) и добавя втори електромотор на изходящия вал на трансмисията за по-висока мощност, достигаща до 354 к.с. и 515 Нм въртящ момент. И двата варианта са проектирани да пестят място в сравнение с конвенционалните хибридни системи, като намаляват предния надвес с до 150 мм и освобождават пространство за климатичната система или други компоненти.
Това позволява на производителите лесно да създават хибридни автомобили и модели с удължен пробег на съществуващите си електрически платформи. Чрез комбиниране на предния модул със задно разположен електромотор може да се конфигурира система за задвижване на четирите колела (AWD) без големи промени в конструкцията. Системата е съвместима с бензин, етанол E85, метанол и синтетични горива. Очаква се „Бъдещата хибридна система“ да се появи на пазара през 2027 г.
Повишена ефективност чрез нови материали и технологии
Horse Powertrain работи и по иновации в ключови компоненти, за да повиши ефективността на цялата си хибридна гама. Един от акцентите е статор за електромотори от аморфно желязо. Докато традиционните статори използват ламинирани стоманени пластини с дебелина около 0,20 мм, компанията е намалила тази дебелина до 0,02 мм, използвайки аморфна стомана с некристална атомна структура. Резултатът е 50% намаление на загубите в желязото, по-малко отделяне на топлина и ефективност от 98,2%. Според компанията това поставя нов стандарт при автомобилните електромотори, които достигат пикова мощност от 191 к.с. и 266 Нм въртящ момент.
Друга разработка е генераторен модул, базиран на галиев нитрид (GaN). Чрез използването на полупроводници от галиев нитрид вместо силиций, Horse е успяла да намали размера на генератора с 20%, като същевременно е подобрила топлинните му характеристики. Генераторът произвежда 68 к.с. при 4500 об/мин с 95% ефективност и работи при екстремни температури от -40 до 110 °C.
Взети заедно, тези иновации подкрепят тезата на Horse Powertrain, че преходът към електрически транспорт няма да разчита само на една технология. Компактни генератори като C15, интегрирани хибридни модули и по-ефективни електромотори дават на производителите множество пътища за постигане на баланс между пробег, цена и емисионни цели. Като предлага модулни, готови за вграждане решения, Horse цели да намали сложността за автомобилните компании, адаптирайки се към променящите се регулации и потребителски очаквания.
Последвайте ни в Google News