Добре познатият Nissan Leaf. Този компактен електрически хечбек проправи нови пътища, когато се появи по световните пътища през далечната 2011 г. Признат за първия масово произвеждан електромобил, Leaf доказа, че технологията за електрическо задвижване е напълно жизнеспособна. С това той отвори вратата за гиганти в индустрията като Tesla и за огромното разнообразие от производители на електрически автомобили в Китай.
Няколко години по-късно Nissan представи второ поколение на Leaf. Макар и значително подобрен, този модел не беше толкова революционен. След това обаче автомобилният производител сякаш забрави за този автомобил, оставяйки го да губи позиции, докато конкурентните компании пускаха на пазара широка гама от по-нови и значително по-добри изцяло електрически модели. Но това вече е в миналото. Leaf е напълно преработен за 2026 г. и макар все още да не е автомобил за ентусиасти, има много неща, които предизвикват ентусиазъм.
Какво е новото в Nissan Leaf (2026)?
Макар и да не беше непривлекателен, предходното поколение Leaf беше вълнуващо колкото купа овесени ядки – функционално, но напълно лишено от вдъхновение. За модел 2026 г. обаче дизайнерите са превърнали този автомобил от приемливо безличен в абсолютно красив. Новият Leaf изглежда страхотно на снимки и още по-добре на живо, като изразителната му, но същевременно сдържана предна част се откроява сред останалите електромобили. Страничните линии на хечбека също са изключително изчистени, което се подсилва от прибиращите се дръжки на предните врати. В профил Leaf има плавно извита линия на покрива, подчертана от декоративен елемент, наподобяващ меч катана – идея, заимствана от легендарните Z-модели на Nissan. Задната част на електромобила също изглежда отлично, като черните елементи контрастират добре със стоповете, които включват мотив с правоъгълници – дизайнерски елемент, който се повтаря в целия автомобил.
Интериорът на автомобила задава нов стандарт за достъпните модели на Nissan и е наистина впечатляващ – удобен, с атрактивен дизайн, солидна изработка и висококачествени материали. Тестваният автомобил беше във версия Platinum+, най-високото ниво на оборудване, но въпреки това интериорът надскача значително своя ценови клас. Изобилстват меки на допир пластмаси, изкуствената кожа на изключително удобните седалки е приятна на допир, а това ниво на оборудване включва два ясни и цветни 14,3-инчови екрана, монтирани в общ панел. По-ниските нива на оборудване разполагат с два 12,3-инчови екрана, но независимо от размера, безжичните Android Auto и Apple CarPlay са стандартни. В горната част на таблото и панелите на вратите е използван интересен текстилен материал. Той изглежда и се усеща прекрасно, но остава въпросът колко добре ще се запази с времето при натрупване на прах и мръсотия.
Как се управлява новият Nissan Leaf?
Предните седалки на Leaf успяват да бъдат едновременно меки и с добра опора, като би трябвало да останат удобни дори при пътувания от стотици километри. Тъй като това все още е малък автомобил, който всъщност е с около 8 см по-къс от своя предшественик, не може да се очаква огромен товарен обем или голямо пространство на задните седалки. Мястото за краката на втория ред е ограничено за пътници с ръст около 1,80 м, въпреки че, колкото и да е странно, има достатъчно пространство за главите. Багажникът на Leaf е изненадващо просторен, като предлага 566 литра обем, който нараства до 1572 литра при сгънати облегалки на втория ред.
Отвътре и отвън, Leaf модел 2026 г. е наистина атрактивен. Външният дизайн е в пъти по-добър от всякога, а интериорът е зашеметяващ. Но не бързайте да се вълнувате прекалено, защото все още не сме обсъдили динамиката и цената.
По отношение на динамиката, Leaf не разочарова, но не очаквайте скорост на спортен автомобил или управление на екзотичен европейски модел. Почти всички версии на този електромобил ще се предлагат със задвижване с един двигател, който предава въртящия момент само към предните колела. Задвижване на четирите колела засега не е в менюто, но според представители на Nissan, такова може да бъде добавено в бъдеще. Тази конфигурация осигурява респектиращите 214 к.с. и 354 Нм въртящ момент. При рязко натискане на педала на газта, Leaf потегля енергично и се усеща много пъргав при по-ниска скорост. Автомобилът започва да губи част от устрема си на магистралата, но това не е нито изненадващо за електромобил, нито е проблем.
Когато е време да намалите скоростта, Leaf, подобно на почти всеки друг хибрид и електромобил, разполага със система за регенеративно спиране. Тя позволява на водачите да настроят колко агресивно автомобилът да се забавя, когато свалят крака си от педала на газта. Режимът e-Step би трябвало да е най-интензивен, като забавя Leaf осезаемо, но това не е истински режим за шофиране с един педал, тъй като автомобилът няма да спре напълно сам. Nissan обаче предлага функция за задържане на спирачката, която държи автомобила неподвижен, когато е спрял. С тези две функции се получават около 95% от предимствата на истинското шофиране с един педал.
Електрическите автомобили почти винаги са значително по-тежки от сравнимите автомобили с двигатели с вътрешно горене заради обемните си батерии. Но Leaf се усеща лек и пъргав, а возията е изненадващо комфортна, като каросерията остава стабилна дори върху пътни настилки в лошо състояние. По същия начин, воланът на този модел има приятна тежест и е доста директен, което допринася за усещането за пъргавина.
Комфорт на пътя и бъдещи варианти
Макар Leaf да не предлага спортно изживяване зад волана, той е комфортен и напълно компетентен автомобил. Единствената забележка по отношение на динамиката е, че интериорът би могъл да бъде малко по-тих при движение по магистрала, но това е незначителен недостатък.
В бъдеще новият Leaf ще се предлага и с по-малка батерия с капацитет 52 кВч. Това със сигурност ще намали значително прогнозния пробег, но се очаква и цената на автомобила да бъде осезаемо по-ниска.
Технология на зареждане и V2L функционалност
Leaf не е най-бързо зареждащият се електрически автомобил, но все пак достига мощност от 150 кВ, което е средно постижение за 2025 г. Това е достатъчно, за да зареди батерията от 10 до 80% за около 35 минути. Макар това да е далеч от възможностите на моделите на Hyundai, базирани на платформата E-GMP, Leaf има други предимства. Това, което го отличава от много други електрически автомобили, е наличието на два порта за зареждане – по един на всеки преден калник. От страната на водача се намира порт от северноамериканския стандарт за зареждане (NACS), известен още като конектора на Tesla, докато от страната на пътника е разположен конвенционалният порт J1772. Първият се използва изключително за бързо зареждане с прав ток (DC), докато вторият позволява стандартно зареждане с променлив ток (AC).
Автомобилът разполага и с функция „plug-and-charge“, така че не е необходимо да се използват кредитни карти или мобилни приложения при зареждане на съвместими станции. Освен това Leaf поддържа и технологията V2L (vehicle-to-load), което означава, че може да захранва електрически уреди чрез 110-волтовия домакински контакт в багажника или чрез опционален V2L адаптер, който се включва в NACS порта. Всеки от тези изходи осигурява до 1 500 вата мощност – напълно достатъчно за къмпинг или други дейности на открито.
Заключение
Разбира се, малко по-голям пробег при по-високите нива на оборудване и повече място за краката на задните седалки биха били предимство. Това обаче са незначителни недостатъци на фона на дългия списък с предимства, които автомобилът предлага. Очаква се новият Leaf да се появи в представителствата на Nissan съвсем скоро.
Последвайте ни в Google News