Mercedes-Benz представи експерименталния автомобил ELF, чиято цел е да изследва нови подходи за зареждане на електрически превозни средства. Макар да изглежда като стандартен миниван (MPV), той е проектиран така, за да осигури на инженерите голямо работно пространство за тестове на иновативни технологии.
Моделът, чието име е съкращение от Experimental-Lade-Fahrzeug (Експериментален автомобил за зареждане), съчетава иновации в автомобила с инфраструктурни концепции за постигане на интелигентно и безпроблемно зареждане. Той разполага с възможност за двойно бързо зареждане чрез стандартите MCS и CCS, както и с двупосочно AC и DC зареждане.
Иновации в бързото зареждане
С ELF компанията продължава своите изследвания и разработки в света на електрическите автомобили, като изследва границите на технически възможното както в превозното средство, така и в зарядната станция. Пример за това е скорошното постижение на концептуалния AMG GT XX, който достигна средна мощност на зареждане от 850 kW при 1000 ампера и пикова мощност от 1041 kW.
За да покрие целия спектър от възможности, ELF е оборудван с две системи за бързо зареждане. Първата е MCS (Megawatt Charging System), първоначално разработена за тежкотоварния транспорт, която ще се използва за превозни средства за дълги разстояния и автопаркове. Втората е CCS (Combined Charging System), която е стандартът за леки автомобили в Европа. С нея Mercedes-Benz тества компоненти, близки до серийното производство, като кабели, конектори, охлаждане и системи за управление на заряда.
Експерименталният автомобил може да се зарежда с мощност до 900 kW, което позволява батерия с капацитет 100 кВч да бъде заредена само за десет минути. Освен това компанията проучва и предимствата на двупосочното зареждане, което определя като стратегически важен елемент за енергийния преход.
Двупосочно зареждане и виртуални сметки
Концепцията ELF поддържа както AC, така и DC двупосочно зареждане. През следващата година Mercedes-Benz ще стартира първите си услуги за двупосочно зареждане в Германия, Франция и Великобритания, като по-късно ще последват и други пазари. Компанията разработва и идеята за „виртуална енергийна сметка“, чрез която клиентите ще могат да печелят кредити за излишната електроенергия, произведена у дома, и да ги използват на обществени зарядни станции на Mercedes-Benz.
Автоматизирани и безжични технологии
Германският производител тества и други иновативни решения. Едно от тях е безжичното индуктивно зареждане, базирано на принципа на магнитния резонанс, с типична мощност от 11 kW, сравнима със стандартна домашна зарядна станция. Проучва се и контактно зареждане, при което специални плочи на пода осъществяват директна физическа връзка с конектор в пода на автомобила.
Роботизираното зареждане също се разглежда като обещаващо решение, особено при бързо зареждане, където се използват високи токове и кабели с голямо сечение.
Последвайте ни в Google News