Lamborghini Lanzador: Предстои решение дали ще бъде електрически или плъгин хибрид

Lamborghini все още не е потвърдила какво ще бъде задвижването на своя 2+2 GT модел Lanzador. Ръководителят на компанията Стефан Винкелман заяви, че решението дали автомобилът ще бъде изцяло електрически, или плъгин хибрид ще бъде взето до няколко седмици. Новината идва, след като Lamborghini потвърди, че следващото поколение на Urus ще запази плъгин хибридната система на настоящия модел, отхвърляйки плановете за превръщането му в изцяло електрически SUV.

Винкелман коментира, че не е важно какво може да се постигне технологично, а какво искат клиентите. А за марка като Lamborghini клиентите искат бензинови двигатели. Още през 2020 г. Винкелман и екипът му взеха решение да предложат плъгин хибриди, но поеха ангажимента, че бъдещите им автомобили ще бъдат по-бързи и ще отделят по-малко CO2. От компанията счетоха за важно да обяснят това, тъй като клиентите им са се притеснявали от допълнителното тегло на хибридните системи и влиянието им върху остатъчната стойност.

Междувременно главният дизайнер на Lamborghini, Митя Боркерт, продължава да развива дизайнерския език на компанията, като наскоро представи концептуалния модел Manifesto като индикатор за бъдещата посока. Самият Винкелман говори за „изчистен дизайн“ – концепция, която и Audi налага напоследък.

Подобно на други производители, Lamborghini се нуждае от яснота. Винкелман изтъкна, че италианската марка е малка компания, но с глобално присъствие, поради което се нуждае от общи стандарти между пазарите. Той заяви, че за тях е трудно да се справят с различните емисионни норми в световен мащаб, но потвърди, че ще продължат да предлагат V12 двигатели и след 2030 г., подобно на Ferrari. Според него светът става все по-фрагментиран и компанията трябва да остане гъвкава и изключително бдителна.

Винкелман смята, че алтернативните горива представляват възможност, тъй като могат да осигурят бъдеще за съществуващите автомобили, като помогнат за намаляване на екологичния отпечатък на целия автомобилен парк.

Добрата новина е, че Lanzador ще бъде произведен, добавяйки четвърта моделна линия към портфолиото на Lamborghini. Винкелман потвърди, че макар да е бил шокиран от нивото на технологиите в китайските автомобили, Lamborghini няма да поеме по същия път. Той заяви, че са останали верни на себе си и няма да следват другите. Според него модели като Yangwang U9 не влияят на Lamborghini, защото изцяло електрическото задвижване не е в списъка с желания на техните клиенти.

Според главния технически директор на Lamborghini, Рувен Мор, причината марката да избере този тип модел е, че технологията за електрически суперавтомобил все още не е достатъчно развита. Той обясни, че към момента в сегмента на суперспортните автомобили изцяло електрическото задвижване не е най-добрият избор. В сегмента на автомобилите за ежедневна употреба обаче недостатъците на електрическото задвижване не са толкова съществени.

Бърз ли е все пак Lanzador?

Към момента подробните технически характеристики са оскъдни, което е очаквано за концептуален автомобил. Максималната скорост не е обявена, но се твърди, че ще отговаря на очакванията на клиентите на Lamborghini. Размерът на батерията и пробегът също не са известни, но компанията обещава „дълъг пробег“, вероятно осигурен от батерия с капацитет над 100 кВтч. Знае се обаче, че автомобилът разполага със задвижване на четирите колела благодарение на два електромотора с пикова мощност от „над един мегават“, което се равнява на повече от 1340 к.с.

Макар това да не звучи впечатляващо в ера, в която модели като Rimac Nevera разполагат с близо 2000 к.с., Lanzador не се цели в този пазарен сегмент. За автомобил, предназначен за по-честа употреба, тази мощност е напълно достатъчна.

Въпреки че е концепт, Мор е развълнуван от потенциала, който Lanzador показва. Той заяви, че електрическото задвижване позволява много неща, които са невъзможни при двигател с вътрешно горене, особено по отношение на контрола на скоростта на всяко колело и системите за динамично управление. Според него, за да се дефинира новото усещане зад волана на електрическо Lamborghini, компанията трябва да навлезе силно в тази област.

Новата система за динамичен контрол носи името LDVI (Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata) и ще се появи както в серийния Lanzador, така и в други модели на марката. Тя ще бъде от решаващо значение за управлението на множеството сензори и актуатори, характерни за мощните електрически автомобили. Налични ще бъдат и множество режими на шофиране, но Мор подчерта, че не иска водачът да бъде затрупан с настройки, а да се фокусира върху управлението.

Въпреки че Lanzador е GT модел, екипът на Мор няма да допусне компромиси с поведението в завои. Теглото е ключов фактор, като Мор си е поставил „много амбициозна цел“ за серийния автомобил и обещава той да бъде по-лек от някои хибридни модели в класа. Благодарение на въздушното окачване и завиващите задни колела, Lanzador би трябвало да се усеща по-пъргав, отколкото предполага теглото му.

Аеродинамиката на Lanzador също е усъвършенствана и загатва за бъдещи технологии при суперспортните модели. Тя използва знанията, натрупани от Huracan Performante и Aventador SVJ, с активно задно крило и обдухван дифузьор. Системата от въздуховоди и клапи отпред и отзад осигурява нужното сцепление без да увеличава челното съпротивление, което е от решаващо значение за пробега на електрически автомобил. Охлаждането на батерията също е приоритет, като Мор обещава то да бъде „най-доброто на пазара“.

Автомобилът няма да разполага с изкуствена смяна на предавки, каквато се среща при модели като Hyundai Ioniq 5 N. Мор не е убеден в тази технология, тъй като я смята за „старомодна“ и опит за имитация на автомобил с ДВГ, вместо да се развие нещо ново за електрическото бъдеще. Вместо това той обещава „изненада“ от перата зад волана.

Какви други „зелени“ елементи има освен батериите?

Подобно на повечето електрически автомобили, Lamborghini обещава, че Lanzador ще постави нови стандарти по отношение на устойчивостта, включително при използваните материали. Те варират от мериносова вълна до екологично обработена кожа, за която се използва рециклирана вода от производството на зехтин. Дори пяната за седалките е направена от 3D принтирани рециклирани влакна.

Синтетичните влакна са произведени от рециклирана пластмаса, а в момента се разработва и регенериран карбон, за да се направи производството на въглеродни влакна по-екологично.

Кога ще видим серийната версия?

Премиерата е планирана за 2028 г., така че ще трябва да почакаме. Но за разлика от концепта Estoque от 2008 г., който така и не стигна до производство, Lanzador стои на много по-стабилна основа. Urus се оказа огромен търговски успех за компанията и ръководството знае, че новият модел само ще допринесе за това. Lanzador със сигурност идва.

Главният изпълнителен директор на Lamborghini, Стефан Винкелман, разкри нови подробности за Lanzador в изявление от януари 2024 г. Той заяви, че това е първият електромобил на компанията и първият модел с изцяло нов за марката тип каросерия, който въвежда и нов дизайнерски език. Според Винкелман, проучванията на компанията сочат, че стилът на автомобила е бил приет добре и дизайнът е разпознаваем като Lamborghini, но е нужно да се проучи в дълбочина темата за електрическото задвижване. Той добави, че през тази година предстои специално проучване с клиенти. Основното предизвикателство според него е, че макар автомобилът да изглежда привлекателен днес, дизайнът му трябва да бъде проектиран така, че да остане актуален и през следващите пет до седем години.

Винкелман потвърди, че мощността е от ключово значение. „Ще бъде поне един мегават (около 1360 к.с.), това е сигурно. Комбинацията от многократно повтарящо се ускорение, максимална скорост и пробег трябва да бъде на най-високо ниво“, подчерта той. Ръководителят на Lamborghini отбеляза, че компанията все още работи по въпроса с пробега. „Възможно е да имаме известно предимство, защото нашите клиенти имат много коли в гаражите си и не зависят от един автомобил за ежедневните си дейности. Но възможността за повтарящи се ускорения е почти задължително условие за нас“, завърши Винкелман.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации