Nissan обмисля да предостави своята хибридна технология от ново поколение на двама от основните си конкуренти, което може да доведе до неочаквани партньорства в автомобилната индустрия.
Новата платформа и системата e-Power отварят възможности за сътрудничество
Според информация на Automotive News, Ford и Stellantis може да използват платформата и хибридната технология на предстоящия Nissan Rogue, за да произвеждат и продават свои собствени модели. Очаква се това да се случи преди 2030 г. Хибридната система на Nissan от ново поколение, наречена e-Power, ще дебютира в Северна Америка с модела Rogue за 2027 г., чието производство ще започне в края на 2026 г. Технологията вече се предлага в Европа. Заводът в Смирна, щата Тенеси, където ще се сглобява новият Rogue, в момента работи само с 51% от капацитета си. Натискът за оптимизиране на ефективността му се засили, след като през май Nissan обяви, че ще затвори няколко свои завода по света.
Говорителят на Nissan, Лорън Лав-Картър, заяви, че компанията проучва различни варианти за локализиране на производството на задвижващи системи с оглед на нарастващото търсене на хибриди. Тя добави, че Nissan остава „отворена за диалог, който създава стратегически и допълващи пазарни възможности“ към основните им дейности по разработване на модели.
Nissan планира да използва новото си хибридно задвижване и в следващото поколение на Infiniti QX50, а вероятно и в модела Kicks. Техният партньор Mitsubishi също се очаква да интегрира технологията в бъдещия Outlander, който споделя платформата на Rogue. Целта на Nissan е да произведе 138 899 автомобила със системата e-Power през фискалната година от април 2028 г. до март 2029 г., но за постигането на този обем ще е нужен поне един партньор. Към момента General Motors (GM) не участва в преговорите.
Как работи хибридната система e-Power
Третото поколение на хибридната система e-Power използва електричество, генерирано от бензинов двигател, за да захрани електромотор, който единствено задвижва колелата. Nissan е създала тази система с модулен подход „пет в едно“, като е оптимизирала разположението на мотора, редуктора, инвертора, електрическия генератор и повишаващия преобразувател. В резултат на това задвижването осигурява плавно и отзивчиво ускорение, намалява шума в купето с до 5,6 dB и подобрява горивната ефективност с до 15% при шофиране по магистрала. Общото подобрение на разхода на гориво достига 9%. Освен това специално разработеният двигател за системата e-Power има по-висока термична ефективност, което намалява емисиите.
От Nissan обясниха, че инженерите на компанията са успели да подобрят значително горивната ефективност при работа с висок въртящ момент, където генерирането на енергия е най-ефективно. Това е постигнато чрез оптимизиране на процеса на горене в двигателя.
Партньорствата като ключ към финансова стабилност
Привличането на конкуренти като Ford и Stellantis, които да използват хибридната платформа на Nissan, може да изиграе ключова роля за възстановяването на компанията след тежката 2024 г., през която тя отчете загуба от 4,5 милиарда долара. Финансовият директор Жереми Папен обясни този резултат с „по-ниски обеми на продажби, реализация на по-малко печеливши модели, ценови натиск и увеличени разходи“. Nissan е похарчила и 405 милиона долара за преструктуриране. Въпреки това продажбите на компанията в световен мащаб са намалели само с 3% на годишна база, а в Северна Америка дори са се увеличили с 2,8%. През февруари преговорите за сливане между Nissan и Honda се провалиха, след като Honda поиска Nissan да стане неин филиал, вместо да се създаде холдингова компания с равноправен контрол.
Бъдещи възможности за сътрудничество
Фактът, че заводът на Nissan в Смирна работи само с 51% от капацитета си, показва, че има сериозен потенциал за растеж чрез партньорства с компании като Ford и Stellantis. Един от източниците, информирали Automotive News за потенциалното сътрудничество, отбелязва, че сделката може да бъде разширена и да включва разработката на изцяло електрически автомобили. Друг източник обаче твърди, че е възможно споразумението да не обхваща електромобили, което вероятно би било приемливо за Nissan след значителните загуби през 2024 г.
Последвайте ни в Google News