Новото Porsche 911 GT3 е инженерно постижение, което остава еталон за спортен автомобил. То е също толкова вълнуващо и завладяващо, колкото и преди, но с една идея по-цивилизовано поведение на пътя. Ако за миг някой си помисли, че формулата е изтъркана или предсказуема, значи изобщо не е разбрал същината – този автомобил е посветен на усещането и прецизността, а не на сухите цифри. Цената обаче се е повишила значително и с най-скъпите опции, с които беше оборудван тестовият автомобил, GT3 вече навлиза в територията на свръхбогатите.
На фона на постоянните промени в ежедневието ни е хубаво да видим, че поне една константа остава непроменена. Porsche продължава да предлага 911 GT3 с атмосферен шестцилиндров боксерен двигател, задно задвижване и без никакви следи от турбини, хибридни системи или активно окачване. Моделът дори все още е наличен с шестстепенна ръчна скоростна кутия, наред със седемстепенната PDK трансмисия, която тестваме тук.
Еволюция в детайлите
Макар на пръв поглед промените да изглеждат минимални, те не са свързани със застой в развитието. С мощност от 510 к.с. и въртящ момент от 450 Нм, GT3 продължава да следва мелодия, която през годините е усъвършенствана до съвършенство. Промените за новото поколение 992.2 са насочени към подобряване на изживяването. Като пример можем да посочим новите опционални седалки тип „корито“, които вече са със сгъваема облегалка. Това е практично, особено ако се поръчат и опционалните задни седалки. Освен това подглавникът може да се сваля, което е удобно при шофиране на писта с каска. Тези седалки са не само по-функционални, но и значително по-удобни и създават усещане за още по-ниска позиция в шасито.
Пред водача вече се намира изцяло дигитално приборно табло с извит екран. Макар обикновено премахването на физическия оборотомер да е повод за съжаление, тук допълнителната функционалност е добре дошла, както и новият изглед за писта с изчистен дизайн. При завъртане на стартовия ключ двигателят се събужда с груб и автентичен тон. Не са правени никакви опити за прикриване на механичния звук на 4,0-литровия боксерен двигател и въпреки новите филтри за твърди частици, той остава все така истински.
Усещане зад волана
При потегляне се усеща, че работата на скоростната кутия е малко по-сурова в сравнение с повечето нови модели 911 и може да се усети леко придърпване при бавно придвижване. Това обаче не е недостатък, а по-скоро допринася за автентичното усещане и връзката на автомобила с моторните спортове. Именно в движение малките разлики между новия модел и предходното поколение 992 GT3 изпъкват най-ясно. При шофиране по типичен неравен път веднага се забелязва, че предницата е много по-стабилна и не следва с такава нервност наклоните на настилката, както преди. Това е постигнато, без воланът да губи и частица от своята директна и жива обратна връзка. При по-висока скорост новото GT3 се усеща по-малко напрегнато и свръхреактивно, което позволява на водача да се съсредоточи върху другите елементи, които Porsche са изпипали до съвършенство – като задвижването.
Двигателят е високооборотен, с червена зона малко след 9000 об/мин, но никога не се усеща муден в ниските обороти. Напротив, той набира скорост с плам и сякаш подканва да задържите всяка предавка до самия край. Макар въртящият момент да е „само“ 450 Нм, шестцилиндровият агрегат се усеща дяволски бърз и има повече от достатъчно тяга, за да преодолее сцеплението на задните гуми с лекота. Управлението също заслужава специално внимание, тъй като никой друг производител не е усъвършенствал електрическата кормилна рейка по този начин. Завиването под напрежение е истинско удоволствие и отключва несравнимо ниво на увереност както на пътя, така и на пистата.
Компромиси и висока цена
Не бива обаче да се смята, че GT3 се е превърнал в мек автомобил. Ограничената шумоизолация и огромните гуми означават, че шумът от пътя е оглушителен. Дори опционалната аудиосистема Bose трудно се справя с него, а стандартната е почти неизползваема. Возията при ниска скорост също е твърда, докато воланът и спирачките се усещат тежки и леко тромави, освен ако не се шофира динамично. Дори с опционалната система за повдигане на предницата, остъргването на броните ще бъде често явление.
Ценовата политика също изисква внимание. Тестовият автомобил беше оборудван с няколко шокиращо скъпи опции, които не променят фундаментално изживяването зад волана, но добавят още пищност към и без това забележителния пакет. Пакетът Weissach на стойност 19 531 паунда включва карбонов ролкейдж, но на тази цена не са включени седалките за 5390 паунда, магнезиевите джанти за 13 759 паунда или карбоново-керамичните спирачки за 9797 паунда. Базовата цена от 158 200 паунда е висока за който и да е 911, но нуждата да се таксува толкова много за аксесоари изглежда леко опортюнистична.
Като се пренебрегнат тези детайли, GT3 си остава истинска природна стихия. Като бърз шосеен автомобил, малко неща могат да се сравняват с неговата комбинация от сцепление, мощ, ангажираност и вълнение. GT отделът на Porsche продължава да усъвършенства пакета с всяко следващо поколение. Независимо дали се намира на бърз път някъде в шотландските планини, или на гладка състезателна писта, GT3 никога не се усеща извън своите възможности. Фактът, че собствениците на GT3 непрекъснато използват автомобилите си за пистови дни и дълги пътувания, е доказателство не само за лоялната фен база, но и за това, че Porsche е създал автомобил, в който клиентите имат достатъчно увереност да инвестират парите си – поколение след поколение.
Последвайте ни в Google News