Слухове: Tesla възобновява плановете си за компактен електромобил

През март 2024 г. Tesla се отказа от плановете си за компактен електромобил от следващо поколение, като вместо това реши да пусне на пазара опростени варианти на Model 3 и Model Y. Тъй като тези опити изглеждат все по-неуспешни, компанията отново обмисля разработката на по-малък модел. Слуховете се появиха отново в Китай, където базовите версии на Model 3 и Model Y е още по-малко вероятно да впечатлят когото и да било.

Провалът на опростените варианти

Tesla вече се подготвя за неуспеха на опростените модели, които пусна в Европа и САЩ. Model 3 Standard и Model Y Standard бяха представени като най-добрия начин технологията на компанията да достигне до по-широк кръг клиенти, като се използва съществуващият производствен капацитет. Те обаче не успяха да впечатлят, тъй като повечето хора смятат, че Tesla е премахнала твърде много функционалности, без да намали цената достатъчно, за да ги направи атрактивни.

Преди да се задействат плановете за базовите Model 3 и Model Y, все още се очакваше Tesla да разработи компактен, масов електромобил, базиран на третото поколение архитектура на компанията. Нов, революционен производствен процес, наречен „unboxed vehicle“, трябваше да гарантира, че производствените разходи ще са по-ниски от тези на Model 3/Y, което щеше да позволи на Tesla да продава новите електромобили на цена под 25 000 долара.

В началото на миналата година обаче Илон Мъск промени решението си на фона на разочароващи продажби и привиден пробив в технологията за напълно автономно управление (Full Self-Driving). С намаляващите продажби Tesla се оказа с неизползван производствен капацитет, който Мъск вярваше, че може да бъде запълнен с пускането на по-достъпни варианти на съществуващите модели. Прекратяването на проекта за електромобили от следващо поколение обаче се оказа огромна грешка, която заличи предимството на Tesla на пазара.

Китайският пазар като катализатор

Оттогава китайските производители на електромобили изпревариха Tesla в технологично отношение, а опростените Model 3 и Model Y изглеждат все повече като провалени проекти. Това може да обясни защо Tesla преразглежда плановете си за компактен електромобил, който би трябвало да даде на компанията шанс за борба на безмилостния китайски пазар.

Проектите с кодови имена NV91 и NV93 ще доведат до създаването на два различни модела електромобили, които ще се продават за по-малко от 25 000 долара, както Мъск обеща през 2023 г. по време на събитието Investor Day. Твърди се, че електромобилите от следващо поколение NV91/93 са ключови за това Tesla да може да намали цените и да се конкурира с китайските си съперници, които вече са въвлечени в ценова война. Ако това е вярно, то предполага, че Tesla не е уверена, че нейните опростени Model 3/Y ще се продават добре в Китай.

Първоначално Tesla проектира Model 3 Standard и Model Y Standard като крайни решения, които трябваше да влязат в производство, ако стандартните модели на компанията не успеят да се продават по план. С наскоро представения в Китай Model Y L, американският производител вярва, че може да отложи въвеждането на версиите Standard на местния пазар. Това означава, че и европейците няма да получат Model 3 Standard скоро.

Това също така предполага, че Tesla все още смята продажбите си в Китай за добри. Когато обаче те се влошат, нито един опростен Model Y няма да може да върне компанията в правилния път. За съжаление, дотогава може да е твърде късно за рестартиране на разработката на моделите NV91/93.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации