Смесени резултати при различните типове купувачи
Регистрациите от корпоративни клиенти отбелязват лек спад от 1,5%, но той е компенсиран от малко увеличение при частните купувачи, където ръстът е 2,0%. Продажбите към бизнеса се покачват с 32,7%, но тъй като този сектор представлява много малка част от пазара, той винаги е обект на големи колебания.
Ръст единствено при електрифицираните автомобили
Автомобилите с електрифицирано задвижване са единствените, които отчитат растеж. Основен двигател на този процес са изцяло електрическите автомобили (BEV), чиито регистрации нарастват с 23,6%, което се равнява на 7 028 допълнителни бройки. В резултат на това те достигат пазарен дял от 25,4% – вторият най-висок показател за годината, макар и все още под целта от 28%, заложена в правителствената програма за превозни средства с нулеви емисии.
Продажбите на плъгин хибриди (PHEV) се увеличават с 27,2% и вече заемат 12,1% от пазара, докато класическите хибриди (HEV) отбелязват ръст от 2,1%, достигайки дял от 13,3%. За втори пореден месец електрифицираните автомобили заедно съставляват по-голямата част от регистрациите на нови коли с общ дял от 50,8%.
Прогнози и пазарни тенденции
Въпреки по-скромния растеж през октомври, от началото на годината пазарът на изцяло електрически автомобили е нараснал с 28,9%, достигайки 386 244 регистрирани бройки. Това е повече от продадените през цялата 2023 г., като до края на годината остават още два месеца. Към момента изцяло електрическите автомобили съставляват 22,4% от всички продажби на нови коли, благодарение на мащабните инвестиции от страна на производителите и държавната подкрепа чрез грантове за покупка.
Според последната прогноза за сектора, през 2025 г. общият пазар на нови автомобили се очаква да надхвърли два милиона броя (2,012 милиона) за първи път от предпандемичната 2019 г., като се предвижда електрическите автомобили да заемат 23,3% от него. За 2026 г. прогнозата е за пазар от 2,032 милиона автомобила, като делът на електрическите модели ще достигне 28,2%. Макар това да представлява сериозен напредък, той все още не отговаря на регулаторните цели за 2026 г., според които един на всеки три регистрирани нови автомобила трябва да бъде с нулеви емисии. Очаква се разминаването да се увеличи през 2027 г., когато се предвижда делът на електрическите коли да достигне 32,2% при заложена цел от 38%.
Рискове пред пазара
Дори този умерен растеж е застрашен от правителствените планове за прекратяване на схемите за собственост на автомобили от служители (ECOS). Тези програми играят ключова роля за привличането на таланти в автомобилната индустрия, като дават възможност на служителите да ползват продуктите, които произвеждат и продават, при достъпни условия. Плановете на правителството да облага тези автомобили като служебни биха довели до закриване на програмите. Това би направило колите недостъпни за повечето работници и би намалило притока на нови и все по-често електрически автомобили на пазара.
Прекратяването на тези схеми би засегнало около 100 000 автомобила годишно, което се равнява на приблизително 5% от пазара на нови коли. Това би потиснало растежа и би се отразило сериозно на пазарите на почти нови и употребявани автомобили. Загубите за индустрията биха надхвърлили 1 милиард британски лири, а 5 000 работни места в производството биха били изложени на риск. Държавната хазна също би загубила половин милиард от ДДС и акцизи, което на практика би заличило ефекта от държавните помощи за електрически автомобили.
Майк Хоус, главен изпълнителен директор на SMMT, заяви, че правителството е подкрепило автомобилния сектор в Обединеното кралство със стимули за електрически автомобили и глобални търговски споразумения, които спомагат за растежа и декарбонизацията. Той обаче предупреди, че премахването на програмите ECOS би подкопало този напредък, като би ощетило работниците, би намалило приходите в хазната и би изложило на риск зелените инвестиции. Според него, в момент, когато бюджетът трябва да стимулира растежа, тази мярка би имала точно обратния ефект.
Последвайте ни в Google News