Наръчник на купувача: Volkswagen Golf R (Mk7, 2013-2020) на старо

Накратко

Volkswagen Golf R от седмо поколение е почти всичко, което човек може да иска от един автомобил. Той е светкавично бърз, с отлично качество на изработка, богато оборудване и много дискретен външен вид. Благодарение на своя 2.0-литров двигател, той може да бъде и сравнително икономичен, като същевременно предлага сигурността и ефективността на системата за задвижване на четирите колела. Заради тази система багажникът е малко по-малък от този на стандартен Golf, но ако товарният обем е приоритет, съществува и версия комби Golf R Estate. Благодарение на изгодните лизингови оферти за нови автомобили в миналото, предлагането на употребявани екземпляри е голямо, като повечето са без допълнителни екстри. Въпреки това е трудно да се намери сериозна причина против покупката на Golf R.

Когато екип инженери от Volkswagen създава спортна версия на Golf Mk1 в свободното си време, резултатът е концептът Golf Sport, който дебютира на автомобилното изложение във Франкфурт през 1975 г. Ръководството на Volkswagen е трябвало да бъде убедено, че съществува пазар за така наречените „хотхеч“ модели (мощни спортни хечбеци), но след като пуска Golf GTI в ограничена серия, компанията е затрупана от търсене.

Така GTI се превръща в икона и основна част от гамата на Golf, достигайки до 10% от общите продажби. С времето летвата се вдига все по-високо и GTI става все по-мощен. Впоследствие се появява още по-ориентираният към динамика Golf R32, последван от Golf R, който за първи път премина бариерата от 300 к.с.

История

Докато оригиналният Golf GTI разполага със 110 к.с., първият Golf R Mk6 със задвижване на четирите колела, появил се през февруари 2010 г., достига значително по-високите 265 к.с. Представеният тук Golf R Mk7 дебютира през март 2014 г. с още по-впечатляващите 300 к.с. Новият модел се предлага с три или пет врати и избор между шестстепенна ръчна или автоматична DSG скоростна кутия. Мощността идва от 2.0-литров четирицилиндров турбо бензинов двигател.

През юли 2015 г. R версията започва да се предлага и в по-практичния вариант комби, със същите механични спецификации като хечбека. Обновен Golf R се появява през април 2016 г. с LED светлини, дигитално приборно табло, нова инфоразвлекателна система, увеличение на мощността с 10 к.с. и редица леки промени в дизайна.

Цени

На пазара има голям брой употребявани автомобили Volkswagen Golf R. Цените за запазени екземпляри започват от малко над 22 000 лв., като варират в зависимост от състоянието и оборудването.

Коя версия да избера?

Повечето екземпляри на Golf R са с пет врати и автоматична DSG трансмисия. Ако предпочитате по-спортен вид и достъпът до задните седалки не е от голямо значение, моделът с три врати може да е по-подходящ. Както ръчната, така и автоматичната скоростна кутия са отлични за употреба, така че изборът е въпрос на лични предпочитания. Всички версии на Golf R са оборудвани със спортно окачване, 18-инчови алуминиеви джанти и ксенонови фарове.

През ноември 2017 г. е представен и пакет Performance. Той е наличен само за версията с DSG трансмисия и включва 19-инчови джанти, по-мощни спирачки и увеличена максимална скорост до 267 км/ч (270 км/ч за комбито). Хечбекът получава и спортен заден спойлер.

Алтернативи на Volkswagen Golf R Mk7

Моделите Golf GTI и GTD предлагат много от характеристиките и предимствата на R, но в по-достъпни за покупка и поддръжка пакети. В сравнение с динамиката на Golf R обаче, те може да се усетят по-скоро безлични. Ето защо Audi RS 3 със своите 362 к.с. (по-късно 395 к.с.) може да привлече тези, които търсят изживяване, ориентирано към динамиката. Въпреки че RS 3 е с красиво изработен интериор и богато оборудване, той е и скъп за покупка и поддръжка, като цените на вторичния пазар са значително по-високи.

Тези фактори важат и за Mercedes-AMG A 45, който, подобно на RS 3 и Golf R, разполага със задвижване на четирите колела. Не трябва да се пренебрегват и BMW M135i и неговият наследник от май 2016 г. – M140i. И двата модела предлагат страхотно забавление зад волана благодарение на задното си задвижване.

На какво да обърна внимание

Кабриолет

Volkswagen предлагаше Golf R Mk6 Cabriolet, но много слабите продажби означаваха, че версия Mk7 така и не се появи на пазара.

Скоростна кутия

Хечбек версията на Golf R се предлага с избор между ръчна и автоматична трансмисия, но комбито е налично само с автоматична DSG кутия.

Шумове

Някои собственици се оплакват от скърцащи гумени уплътнения на вратите. Прилагането на специален спрей за гумени уплътнения е най-лесното решение на този проблем.

Джанти

Джантите на всички версии на Golf R могат да страдат от корозия, а 19-инчовите варианти могат да се изкривят при преминаване през твърде много дупки.

Интериор

В интериора на Golf R няма изненади – той е с ясна подредба и много добро качество на изработка. В резултат на това купето е изключително лесно за ежедневна употреба. Моделите след фейслифта от април 2016 г. получават дигитално приборно табло, което изглежда много по-модерно от предишната конфигурация. Багажното пространство е между 340 и 1233 литра – с 37 литра по-малко от Golf със задвижване само на предните колела – но комбито предлага допълнително място за тези, които се нуждаят от него.

Разходи за поддръжка

Собствениците на Golf R могат да избират между фиксиран или променлив сервизен интервал. Фиксираният е на 12 месеца или 16 000 км, докато променливият позволява до две години или 29 000 км между обслужванията. Филтърът на купето трябва да се сменя при всяко обслужване, а маслото в Haldex съединителя на системата за задвижване на четирите колела трябва да се сменя на всеки три години.

Сервизни акции

Седмото поколение на Golf е имало пет сервизни акции. За да се провери дали конкретен автомобил е засегнат, е препоръчително да се направи справка по регистрационен номер или VIN номер в официалната база данни на Volkswagen. Това ще покаже дали са необходими някакви дейности, свързани с безопасността.

Сервизни акции са издавани за проблеми с колесните лагери и осветлението, дефектни детски ключалки на задните врати, проблеми с въздушните възглавници, както и неизправности в ESP и антиблокиращата спирачна система.

Удовлетвореност на собствениците

Въпреки че Golf R няма самостоятелно участие в проучванията за удовлетвореност на собствениците Driver Power, стандартният Golf Mk7 се представя силно през годините. Моделът традиционно получава добри оценки във всяка категория и макар най-ниският му рейтинг обикновено да е за експлоатационни разходи, Volkswagen все пак надминава много от своите конкуренти в това отношение.

Volkswagen Golf R: Какво казахме в нашия преглед

Изводи от нашия тест на Volkswagen Golf R през април 2020 г.

Изборът между VW Golf R и не по-малко впечатляващите GTI версии се свежда до това дали водачът може да се възползва от предимствата на R спрямо малко по-слабите „хотхечове“ (мощни спортни хечбеци) с предно предаване. Цената позиционира R твърдо в територията на спортните автомобили. Като се има предвид допълнителното пространство и сдържаният външен вид, този автомобил със скромна външност, но сериозни възможности, е може би най-добрият избор в гамата.

Дискретният вид на Golf R означава, че той няма да привлича вниманието, което големите спойлери и ярките цветови схеми на конкурентите могат да предизвикат. Това позволява на собственика да се наслаждава на динамиката и практичността на автомобила. Това е спортен автомобил за всеки сезон.

Двигатели, динамика и управление

Може би най-доброто нещо в Golf R е, че той наистина използва пълния си потенциал. Ако предните гуми приплъзнат, системата за задвижване на четирите колела 4MOTION може да изпрати почти цялата мощност на двигателя към задния мост за части от секундата. Докато мощен автомобил с предно предаване като Renault Megane RS би останал на място с премигваща лампа за контрол на сцеплението, Golf просто „захапва“ асфалта с четирите си гуми и потегля.

Под капака се намира преработена версия на същия 2,0-литров турбо двигател EA 888, който се използва и в Golf GTI. В един момент R разполагаше с 306 к.с., което е със 79 к.с. повече от Golf GTI с 227 к.с., въпреки че по-късните версии, отговарящи на стандарта WLTP, намалиха тази стойност до 296 к.с. Максималният въртящ момент е 400 Нм, а автомобилът обещава ускорение от 0 до 100 км/ч за под пет секунди.

Звукът на двигателя също е на ниво. На празен ход се чува плътен тътен, който е целенасочен, но не и натрапчив, докато с покачването на оборотите агрегатът придобива по-остър и агресивен рев.

Ускорение от 0 до 100 км/ч и максимална скорост

Версията с ръчна скоростна кутия (която вече не се предлага) ускорява от 0 до 100 км/ч само за 5,1 секунди, докато моделът с DSG трансмисия разполага със система за стартиране (launch control) и намалява това време до 4,7 секунди, независимо кой е зад волана.

На пътя Golf R се усеща изключително бърз, а допълнителната сигурност от задвижването на четирите колела позволява да се използва целият наличен потенциал. Сцеплението е огромно, тягата е отлична и за разлика от конкурентите с предно предаване, контролът на сцеплението се задейства много рядко.

Въпреки допълнителната си стабилност, Golf R се усеща много подобно на GTI, със същото прецизно влизане в завоите, стабилно поведение на каросерията и добре премерени реакции на пътя.

Нито един автомобил с предно предаване не може да се мери с него, дори и да е оборудван с диференциал с ограничено приплъзване. За истинско забавление, пълното изключване на контрола на сцеплението деактивира системата. Golf R обаче е толкова балансиран, че за да бъде дестабилизиран, са нужни много високи скорости, за да се постигне плъзгане на задната част, така че това е най-добре да се остави за пистата. Ако бъде провокиран, той е отзивчив, макар и не толкова податлив на корекции като BMW M140i със задно задвижване.

Разход на гориво и CO2 емисии

Като се има предвид динамиката на ниво суперавтомобил, разходът на гориво изобщо не е лош. Според последния тестов цикъл WLTP, автоматичната версия на Golf R с DSG трансмисия има заявен разход до 8,6 л/100 км – цифра, която може да бъде постигната в реални условия при по-умерено шофиране. Емисиите варират от 195 до 197 г/км.

Автомобил с такава скорост никога няма да бъде евтин за застраховане, но в сравнение с подобни бързи модели, Golf R е изненадващо достъпен. Помага и фактът, че е оборудван със системите за подпомагане на водача на VW, които се предлагат и в стандартния Golf.

Сервизното обслужване с фиксирани цени означава, че сметките няма да са като за суперавтомобил, а прогнозната остатъчна стойност от над 50 процента гарантира, че Golf R ще запази добре стойността си.

Интериорен дизайн и технологии

Със своя стилен и леко променен външен вид, Golf R не афишира открито своя потенциал. Специфичната R решетка с хромирана лайстна, уникалните брони, по-широките прагове и корпусите на огледалата с ефект „опушен хром“ са сред малкото елементи, които подсказват, че това не е стандартен Golf. Ако бъде поръчан в сив металик, автомобилът лесно може да бъде сбъркан от минувачите с дизелов Golf с ниво на оборудване R-Line.

В задната част се забелязват LED светлини и четворната изпускателна система, които са най-ясният издайник за динамичния характер на R модела. Опционалните 19-цолови джанти добавят агресивен вид и в комбинация с намаления с 15 мм пътен просвет допринасят за целенасочената стойка на Golf R.

Със своите класически пропорции и практичен имидж, версията комби е дори още по-дискретна, което ѝ придава привлекателността на мощен автомобил със сдържана визия. Въпреки че вече не се предлага в ценовите листи на Golf, този вариант изглежда особено потаен със стандартните 18-цолови алуминиеви джанти.

Купето съчетава спортното усещане на „хотхеч“ (мощен спортен хечбек) с луксозната атмосфера на автомобил от по-висок клас. Отличното арматурно табло на стандартния Golf е допълнено от централна конзола в черен пиано лак и декоративни елементи с визия на карбон. Спортните седалки и алуминиевите педали са стандартни, а стилният мултифункционален волан и първокласните бутони и превключватели създават усещане за специално внимание към детайла, напълно подходящо за автомобил от този ценови клас.

Ефектното LED интериорно осветление, светлините в огледалата, осветяващи зоната около вратите, LED фаровете и стилните уреди на приборното табло допринасят за усещането за лукс. Стандартното оборудване включва още Bluetooth, сензори за паркиране, адаптивен круиз контрол и DAB радио. Позицията на шофиране също е перфектна, с множество възможности за регулиране на волана и седалката.

Инфоразвлекателна система и озвучаване

Стандартната навигационна система Discover Navigation с 8-инчов сензорен екран е лесна за използване и предлага ясни карти. Системата може да бъде надградена до Discover Navigation Pro, която разполага с по-голям 9,2-инчов екран и поддържа управление с жестове.

Всички версии на Golf R са оборудвани с аудиосистема с осем високоговорителя и мощност 4×20 W. Слушането на музика е улеснено благодарение на DAB/AM/FM тунер, CD плейър, Bluetooth свързаност и USB порт. Като опция се предлага аудиосистема Dynaudio, която включва осемканален дигитален усилвател с мощност от 400 W.

Практичност, комфорт и багажно пространство

Добавянето на аеродинамичен пакет и по-големи колела придава на Golf R по-целенасочена и прилепнала към пътя визия, но размерите му остават идентични с тези на стандартните модели хечбек и комби.

Пространство за пътниците

Въпреки своята динамика, R си остава Golf, което означава изобилие от пространство в интериора. На разположение са жабка с приличен размер, огромни джобове във вратите, чекмедже под шофьорската седалка, голямо централно отделение под подлакътника и няколко поставки за чаши. Позицията на седене предлага множество настройки, а в комбинация с регулирането на височината на шофьорската седалка и на волана по височина и дълбочина, повечето хора ще могат да намерят своята идеална позиция за шофиране.

Дори за възрастни пътници има достатъчно място на задните седалки, въпреки че трансмисионният тунел пречи на средния пасажер. Тази средна позиция е по-неудобна при R модела в сравнение със стандартния Golf поради специфичната форма на задната седалка, която има некомфортно повдигната централна част.

Багажник

Подобна е ситуацията и с багажника. Добавянето на компоненти за задвижването на четирите колела при задния мост повдига пода на багажника, което означава, че капацитетът му намалява от 380 на 343 литра. При сгънати седалки обаче се освобождава пространство от 1 233 литра, като R моделът стандартно се предлага с 18-цолова резервна гума от спестяващ място тип.

Въпреки че вече не е част от гамата, по-големият Golf R комби е значително по-практичен с багажник от 605 литра, който нараства до внушителните 1 620 литра при сгъната задна седалка, макар и товарната площ да не става напълно равна. Той разполага и с няколко удобни отделения за съхранение, 12V извод и практичен отвор за ски.

Тъй като междуосието остава същото като при хечбека, пространството за пътниците отзад е също толкова щедро.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации