За много хора твърдението, че лек автомобил „се управлява като ван“, вероятно би прозвучало като критика. Подобно схващане обаче пренебрегва два важни факта. Първо, съвременните ванове са много по-близо до леките си събратя, отколкото преди години. Напредъкът е видим във всяко отношение – от комфорта на возене и шумоизолацията до динамиката и технологиите. И второ, вановете така или иначе предлагат приятно шофиране.
Volkswagen ID. Buzz се управлява като ван, което означава, че разполага с класическата висока позиция на седене, дори по-висока от тази в популярните SUV модели. Освен това предлага отлична видимост във всички посоки и изненадващо малък радиус на завой за автомобил с такива размери.
Комфорт и усещане зад волана
Налага се известно усилие, за да се заеме мястото зад волана, но веднъж настанен, водачът лесно намира удобна позиция благодарение на изправената стойка, множеството настройки и удобните подлакътници. Пакетът Comfort Seat в тествания автомобил е скъпа опция, но осигурява по-атрактивна тапицерия за всичките седем места, както и функции за отопление и масаж на предните седалки. Това превръща автомобила в луксозно място за дълги пътувания.
Маневреност въпреки размерите
С дължина малко под пет метра, седемместният ID. Buzz е голям автомобил. Въпреки това, благодарение на отличната видимост от мястото на водача и радиуса на завой от 11,8 метра, той се усеща много по-управляем на пътя в сравнение с много големи SUV модели с по-малки габарити. Позицията на седене осигурява добър поглед и по страните на автомобила, а видимостта през далечното задно стъкло също е прилична, стига на третия ред да не седи твърде висок пътник.
Паркинг асистентите в ID. Buzz са настроени да бъдат прекалено предпазливи. Дори когато предупредителният сигнал стане непрекъснат, сигнализирайки за предполагаем неизбежен удар, обикновено остава още около 30 см свободно пространство. Системата за автоматично аварийно спиране при ниска скорост също се активира лесно, понякога дори от надвиснала растителност. Това може да бъде досадно, но създава усещане, че автомобилът трудно би могъл да бъде повреден при паркиране. Изключение правят опционалните 21-инчови алуминиеви джанти, чиито плоски повърхности и тънки гуми предлагат слаба защита от бордюри.
Системи за безопасност, които не дразнят
Макар електронните системи за безопасност на ID. Buzz да са прекалено активни при ниски скорости, при по-бързо движение те са сред най-ненатрапчивите. Предупреждението за ограничение на скоростта е лек звуков сигнал, системата Lane Assist се намесва плавно и в подходящи моменти, а автоматичното аварийно спиране рядко се задейства погрешно при висока скорост. Всичко това е толкова добре балансирано, че не се налага постоянното изключване на тези системи, което означава, че те ще бъдат в помощ, когато наистина са необходими.
Пътно поведение и задвижване
ID. Buzz не е базиран на платформа за ван, както много други съвременни MPV модели, а използва универсалната архитектура MEB на Volkswagen за електрически автомобили. Въпреки това, в поведението му на пътя се усеща характерът на лекотоварен автомобил, макар и в много усъвършенстван вид. Управлението е прецизно, но понякога дланта на ръката неволно натиска бутоните на волана. Воланът не е директен и изисква повече завъртане в остри завои, но автомобилът не насърчава бързото шофиране заради накланянето на каросерията. По-добре е да се поддържа спокойно темпо.
Возията е леко нерафинирана при преминаване през лоши пътни настилки и неравности, но на гладки пътища купето е добре изолирано. На магистрала окачването ефективно поглъща вибрациите. Електрическото задвижване осигурява плавно движение и силно ускорение при нужда. Спирачките, чието усещане винаги е било леко непостоянно, са станали малко по-шумни. Те се справят добре със значителното собствено тегло на автомобила от близо 2,8 тона, но би било добре да има по-силен режим на регенеративно спиране, тъй като настоящият не забавя автомобила достатъчно бързо и не го спира напълно.
Практичност при пътуване
При къмпинг пътуване ID. Buzz се чувства в свои води, връщайки се към корените на своя предшественик Type 2. Недостатъкът на толкова голямото пространство е склонността то да бъде запълнено изцяло. Багажникът беше претъпкан с всякаква екипировка, голяма част от която вероятно ненужна, но гъвкавостта, която автомобилът предлага, е огромно предимство. Когато е отворена, задната врата служи като идеален подслон от дъжда, но изисква достатъчно място отзад. В багажника има 12-волтови контакти за зареждане на устройства, дори когато автомобилът е изключен. Двойният под с отделения отдолу осигурява постоянен достъп до кабелите за зареждане, дори когато багажникът е пълен.
Единствен недостатък е, че щората на багажника е толкова широка, че няма удобно място за съхранението ѝ, когато е нужен целият обем. Временно решение е поставянето ѝ на пода под втория ред седалки, което обаче изглежда разхвърляно и принуждава пътниците да стъпват върху нея.
Може ли една кола да бъде обладана от духове? Не става въпрос за порутена антика, която е прекарала 50 години в плевнята на изоставено имение, криейки ужасяващо минало. Тук говорим за чисто нов Volkswagen ID. Buzz, току-що излязъл от шоурума.
Когато автомобилът има собствен живот
Човек би си помислил, че отговорът е „не“. И все пак, напоследък се случват някои странни неща. В късните часове на нощта, а понякога и посред бял ден, ID. Buzz започна да отваря сам една от вратите си без видима причина.
Виновникът винаги беше плъзгащата се врата от страната на пътника. Тя е с електрическо задвижване и може да се отвори от ключа или с бутон в купето, но започна да се отваря сама в напълно произволни моменти, докато автомобилът беше заключен – и винаги докато се зареждаше.
Вратата се отваряше по призрачен начин и тъй като автомобилът беше заключен, алармата се задействаше. Това се случваше рядко, но обикновено веднъж на няколко часа. Това означаваше, че ID. Buzz не можеше да бъде оставен без надзор по време на зареждане, освен ако собственикът не искаше редовни събуждания от алармата, които го принуждаваха да излиза навън, за да затвори вратата и да заключи отново.
Вместо да се търси свещеник, първото място, към което трябваше да се отправим, беше местният Volkswagen Van Centre. Производителят класифицира ID. Buzz като лекотоварен автомобил, затова го продава чрез специализираната си мрежа за ванове.
Сервизът бързо идентифицира проблема без да се налага да използва броеници – дефектен механизъм за заключване на вратата. Частта беше поръчана и две седмици по-късно мистерията беше разрешена, като всичко беше покрито от гаранцията.
Предимствата и недостатъците на плъзгащите се врати
Този малък инцидент обаче даде повод за по-задълбочен размисъл върху плъзгащите се врати на ID. Buzz. Те са отлично допълнение към такъв автомобил, защото създават изключително широк отвор за качване на хора и товари. Достъпът до третия ред седалки е лесен, без да се налага катеренето, характерно за много седемместни SUV модели.
За разлика от задната врата, която изисква огромно пространство зад автомобила, за да се отвори, плъзгащите се врати могат да се използват и в много тесни пространства. Така отпада притеснението, че децата могат да повредят съседни автомобили. При по-високото ниво на оборудване Style вратите са електрически, докато базовата версия Life е с ръчни. Електрическите могат да се отварят от шофьорското място или с бутон на ключа.
Ако обаче електромоторите бъдат изключени, вратите стават много тежки и трудни за управление. При електрическо отваряне те са и малко бавни, като понякога се объркват, ако бутонът за освобождаване бъде натиснат два пъти по невнимание.
Изборът на версия Life вместо средното ниво Style може да спести значителна сума. Изкушаващо е човек да се откаже от автоматичните врати, но така губи и други екстри, включително подобрената инфоразвлекателна система, LED матричните фарове и аудиосистемата Harman Kardon с 13 високоговорителя, която е наистина добра.
Предизвикателството да поддържаш гигант чист
Volkswagen ID. Buzz е истински гигант по отношение на практичността, но не всичко в шофирането на електрически автомобил с дължина 4962 мм, широчина 1985 мм и тегло 2.7 тона е лесна задача. Почистването му, например, е едно от тези неща.
Огромната площ на каросерията превръща миенето с кофа и гъба в изтощителна задача, която изисква стълба за достигане на покрива. На автомивките пък персоналът веднага посяга към калкулаторите, за да таксува по-високата тарифа за „извънгабаритни превозни средства“.
Въпреки това, желанието този автомобил да се поддържа чист е по-голямо в сравнение с други. Основната причина е, че много хора се радват да го видят на пътя. Двуцветната боя е опция, но изглежда много по-добре от едноцветните варианти. В комбинация с оборудване Style, LED матрични светлини и 20-инчови джанти, това е може би най-добре изглеждащият „ван“ на пазара.
Повече място, повече пробег: Версията с удължено междуосие
Volkswagen отговори на двете основни критики към своя ретро електромобил, като пусна на пазара нов модел с удължено междуосие. Версията ID. Buzz LWB разполага със седем места и по-голяма батерия, което на теория би трябвало да донесе значителни подобрения както в практичността, така и в пробега.
Версията LWB е дълга 4962 мм – с 250 мм повече от стандартния модел. Плъзгащите се странични врати също са по-дълги за по-лесен достъп до купето, което предлага повече пространство за пътници и багаж.
Другото голямо подобрение е батерията. Докато стандартният модел, тестван през 2024 г., беше със 77-киловатчасова батерия и трудно достигаше пробег от 320 км в студено време, новият ID. Buzz LWB разполага с батерия с капацитет 86 кВтч и по-ефективен електромотор с мощност 282 к.с. Досега средната ефективност е около 4.7 км/кВтч, а прогнозираният пробег постоянно е над 400 км. В по-топло време дори достигна 450 км.
Тестовият автомобил е с ниво на оборудване Style и задно задвижване, което изглежда като добър баланс, освен ако не е необходимо задвижване на четирите колела. Сред опциите е и двуцветната боя в бяло и синьо, която подчертава уникалния дизайн на ID. Buzz.
Оборудване и цена на тестовия автомобил
Тестовият автомобил разполага с пакет „Comfort Seat“ на стойност 2 310 паунда. Той включва регулируемо амбиентно осветление, подлакътници, както и предни седалки с подгряване, масаж и електрическо регулиране. В пакета е включена и по-издръжлива подова настилка. Липсата на защитна стелка в задната част прави тази добавка особено полезна, макар че светлият кремав цвят на тапицерията „Mistral“ създава притеснения, че лесно ще се зацапва.
Към оборудването е добавен и прибиращ се теглич за 980 паунда, който е използван за монтиране на багажник за велосипеди. Външният вид се допълва от 21-инчовите алуминиеви джанти „Bromberg“ (515 паунда), които изглеждат чудесно, но са уязвими при контакт с бордюри. Една важна опция, която липсва, е термопомпата (1 050 паунда), която би подобрила значително пробега в студено време.
С всички добавени екстри общата цена на тестовия автомобил достига 71 615 паунда. Това е сериозна сума, но на пазара няма много електрически алтернативи, които да предлагат сравнимо пространство и гъвкавост като тези на ID. Buzz.
Първи впечатления зад волана
Първоначалните впечатления са, че моделът на Volkswagen е първокласен автомобил за дълги пътувания. Той обаче не се справя особено добре с неравни настилки или с по-висока скорост в завоите. Затова, за да се гарантира комфортът на пътниците, е препоръчително шофирането да бъде по-спокойно.
Управлението е с добре премерена тежест, а радиусът на завой е малък. Високата позиция на седене и камерите за паркиране правят маневрирането изненадващо лесно след кратък период на привикване. Автомобилът се побира в повечето стандартни паркоместа, а плъзгащите се странични врати намаляват притеснението, че децата могат да ги ударят в съседни коли или пазарски колички.
Ключови данни за модела
Тестваният модел е Volkswagen ID. Buzz Style със 7 места и удължена база, оборудван с батерия с капацитет 86 кВтч. Базовата цена на автомобила е 64 345 паунда. След изминати близо 12 200 км средният разход на енергия е 21,4 кВтч/100 км.
Последвайте ни в Google News