Може би си спомняте името Puma като елегантно купе, но днес това е компактен SUV. Въпреки че не може да се сравнява с пъргавината на оригинала, той продължава да бъде автомобилът с най-добро пътно поведение в процъфтяващия сегмент на малките SUV автомобили. Усещането зад волана е за лекота и пъргавина, съчетани с добро ниво на комфорт. Фейслифтът от 2024 г. донесе фини промени в екстериора и по-важното – изцяло преработено арматурно табло, което решава проблема с усещането за евтини материали в купето. Практичността е на добро ниво, макар че ефективността и експлоатационните разходи биха могли да бъдат по-добри при версиите, различни от изцяло електрическия Puma Gen-E.
За Ford Puma
Със спирането на Fiesta, Ford Puma се превърна в най-достъпния автомобил в гамата на компанията. Цените започват от около 27 000 паунда, срещу които получавате версия Titanium с 1.0 EcoBoost двигател със 125 к.с. и шестстепенна ръчна скоростна кутия.
След фейслифта от 2024 г. всички версии на Puma се задвижват от 1,0-литров трицилиндров турбобензинов двигател EcoBoost с „мека“ хибридна система. Това включва и спортния флагман ST, тъй като 1,5-литровият EcoBoost двигател вече не се предлага. За най-маломощния вариант има избор между шестстепенна ръчна и седемстепенна автоматична трансмисия, докато другите две по-мощни версии се предлагат стандартно само с автоматик.
Puma е базиран на седмото поколение на Fiesta, чието производство беше прекратено. Той използва същата платформа и технологии, но вече има и изцяло електрически вариант, наречен Puma Gen-E. В сравнителен тест от 2024 г. Puma отстъпи на Renault Captur, като получи похвали за усещането при шофиране и интелигентния дизайн, но загуби по отношение на цена и експлоатационни разходи. Междувременно се очаква електрическият Puma Gen-E да се изправи срещу Renault 4 през лятото на 2025 г.
Цени и версии
Цените на новия Puma започват от под 27 000 паунда за базовото ниво на оборудване и достигат до 34 000 паунда за по-високите спецификации. Моделът е бестселър от самото начало, така че на пазара се предлагат и много употребявани екземпляри. Електрическият Puma Gen-E стартира от 29 995 паунда, което е значително по-малка ценова разлика в сравнение с конкуренти като Peugeot 2008 или Hyundai Kona, които също предлагат както двигатели с вътрешно горене, така и електрическо задвижване.
Динамика и усещане зад волана
Ford има репутация на производител на автомобили за всеки ден, които се харесват на запалените шофьори. Puma оправдава това наследство и по отношение на управляемостта все още превъзхожда конкуренцията си. Задвижващите системи обаче не са без недостатъци, които се фокусират главно върху седемстепенната автоматична скоростна кутия на Ford.
Ускорение и динамика
Всички версии на Ford Puma могат да ускорят от 0 до 100 км/ч за по-малко от 10 секунди. Най-бавният модел е версията със 125 к.с. и ръчна скоростна кутия, която постига време от 9,8 секунди. Добавянето на седемстепенния автоматик подобрява времето до 9,6 секунди. Вариантът със 155 к.с., предлаган само с автоматична трансмисия, ускорява за 8,7 секунди, докато Puma ST се нуждае от 7,4 секунди. Това време се постига с активирана функция Overboost, която се включва автоматично при пълно натискане на педала на газта, за да осигури максимална мощност от 170 к.с. През останалото време мощността е ограничена до 160 к.с.
Puma използва „мека“ хибридна система, за да подобри динамиката и ефективността. Единственият недостатък е, че за зареждане на малката батерия системата използва регенерация на спирачната енергия. Нивото на регенерация е постоянно и се усеща леко, когато отпуснете педала на газта, което изисква кратък период на привикване.
Шофиране в града и паркиране
Повечето от контролите на Puma, от волана до съединителя, са леки и прецизни, което прави автомобила много лесен за управление в града. Радиусът на завой е отличен, а компактните размери улесняват маневрирането и паркирането. Автоматичната скоростна кутия работи плавно при ниски скорости, въпреки че трицилиндровите двигатели произвеждат забележими вибрации както на празен ход, така и при ускорение.
Управляемост и поведение на пътя
Puma остава автомобилът с най-добра управляемост в сегмента. Той е пъргав, със стабилно сцепление и отличен баланс, а директното управление прави дори и най-обикновените пътувания приятни. Препоръчително е обаче да се избягват по-високите нива на оборудване, тъй като комфортът на возене при моделите ST-Line X, оборудвани с 19-инчови джанти и по-спортно окачване, балансира на ръба между спортно усещане и прекалена твърдост.
Шофьорите, които харесват бързи реакции, е добре да избягват автоматичната скоростна кутия. Тя е много бавна и мудна при динамично шофиране. Режимът „Sport“ помага, като поддържа по-ниска предавка, но дори тогава автомобилът често е с една предавка по-високо от необходимото за даден завой. Ситуацията се усложнява от факта, че липсва възможност за ръчна смяна на предавките, което напълно убива удоволствието от шофирането.
Разходи и остатъчна стойност
Електрическият Puma Gen-E ще бъде особено изгоден за купувачи на служебни автомобили, тъй като електрическите превозни средства се облагат с много ниска данъчна ставка. Това важи и за Puma Gen-E благодарение на промени в пътните данъци, които ще влязат в сила от април 2025 г.
За период от три години и пробег от около 58 000 км, Puma запазва стойността си добре в сравнение със своите конкуренти. Прогнозите са, че моделът на Ford ще запази между 38 и 54 процента от първоначалната си цена. За сравнение, този показател при Nissan Juke е между 44 и 49 процента, а при Skoda Kamiq – между 48 и 50 процента.
Интериор, дизайн и технология
Обновената кабина помага на Puma да остане актуална, запазвайки спортния си дух. Като цяло качеството на интериора е подобрено осезаемо, а дигиталните прибори са ясни и лесни за четене по време на шофиране. Системата за бързо размразяване на предното стъкло остава безценен помощник през ледените зимни дни. Въпреки това, фейслифтът е постигнат с цената на леки ергономични компромиси. Инфоразвлекателната система SYNC все още не е най-добрата в класа, а камерата за заден ход е с ниска резолюция.
Интериорът на обновения Ford Puma е изцяло преобразен. Арматурното табло е преработено, за да побере най-новата версия на инфоразвлекателната система SYNC на Ford, а вентилационните отвори са преместени в горната му част. Воланът също е нов, с леко скосена форма, подобна на тази в последния Ford Transit Custom, но пасва добре на спортния характер на Puma.
Дизайн на интериора и арматурното табло
От ергономична гледна точка, Puma вече разполага само с един лост на кормилната колона. Той се намира отляво и управлява предните и задните чистачки, както и светлинния клаксон и мигачите. Основните светлини вече се регулират от панел на таблото вдясно от волана.
Цялостният редизайн на кабината е бил необходим, за да може Ford да интегрира огромния си сензорен екран. Това леко е повдигнало нивото на таблото, така че видимостта напред не е толкова добра, колкото преди. Новата подложка за смартфон (с безжично зареждане) също не е добре обмислена, тъй като е наклонена назад към купето. Макар телефонът да остава на място през повечето време, би било по-сигурно, ако беше наклонен напред, далеч от скоростния лост и ръчната спирачка.
Материали и качество на изработка
Обновленията от 2024 г. определено са допринесли за усещането за по-високо качество в интериора на Puma. Въпреки че Peugeot 2008 все още превъзхожда повечето конкуренти по отношение на финиша на материалите, моделът на Ford вече не създава усещане, че изостава. В интериора все още има твърди пластмаси, но те не са толкова забележими благодарение на добавените елементи с ефект на кожа по арматурното табло и панелите на вратите.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Инфоразвлекателната система SYNC на Puma включва гласов контрол Amazon Alexa. Макар системата да е подобрение спрямо по-старата версия и да е приемлива сама по себе си, в сравнение с най-добрите в този сектор нейните слабости изпъкват. С диагонал от 12 инча, дисплеят е сред най-големите в класа, но функционалността му не е толкова впечатляваща, колкото размерът. Кабината на Puma се отличава с комфорт и добра подредба, а логичното разположение на уредите прави всичко лесно за използване. Особено полезни в по-студените дни са отопляемото предно стъкло и подгряването на волана.
Багажник и практичност
Puma е безспорно компактен автомобил, но използва максимално наличното пространство. Подобно на повечето си конкуренти, Puma е малък SUV с пет врати. Разполага с пет места, въпреки че ако се превозват възрастни, е по-удобен за четирима, с достатъчно място за пети пътник само при кратки пътувания.
Размери
Puma е един от по-малките модели в класа на компактните SUV автомобили. Дължината му е 4186 мм (4226 мм за версията ST), широчината – 1805 мм, а височината – 1536 мм. Обемът на багажника варира от 456 до 1216 литра. За сравнение, Peugeot 2008 и Mazda CX-30 са съответно със 114 мм и 209 мм по-дълги.
Позиция на шофиране, седалки и пространство отпред
Позицията на шофиране създава по-спортно усещане в сравнение с повечето конкуренти, благодарение на добрата странична опора на седалките. Налични са и множество възможности за регулиране на седалката и волана, което е типично за Ford. Въпреки че версиите с двигатели с вътрешно горене разполагат с механична ръчна спирачка – рядкост при новите автомобили – и сравнително масивен скоростен лост, в централната конзола има достатъчно място за удобна тройна поставка за чаши. Освен това има голяма жабка, а джобовете на вратите са широки и дълбоки.
Под централния подлакътник е разположено отделение за съхранение, в което има и малка полезна тавичка. Тя предотвратява изгубването на дребни предмети като ключове в основното пространство.
Седалки и пространство отзад
Въпреки малките джобове в корите на задните врати, които са изработени изцяло от твърда пластмаса и карат пътниците да се чувстват пренебрегнати по отношение на качеството, Puma предлага достатъчно място за възрастни. Има много пространство за краката под предните седалки, което позволява на пътниците да се възползват максимално от наличното място за коленете. Дори централното място, макар и малко по-тясно, е доста меко и удобно.
Ако се планира често возене на високи пътници, е препоръчително да се избягва опцията за панорамен стъклен покрив. Неговият обемен механизъм намалява пространството за главите. Монтирането на детско столче обаче е малко по-трудно, тъй като двата комплекта ISOFIX точки на външните седалки са скрити между възглавниците.
Багажник
Багажникът с обем от 456 литра, който нараства до 1216 литра при сгънати задни седалки, е впечатляващ за компактните размери на Puma. За този капацитет допринася и отделението за съхранение Megabox под стандартния под на багажника. Този 68-литров пластмасов контейнер разполага с дренажна пробка на дъното, което го прави идеален за съхранение на мръсни предмети като ботуши, тъй като може лесно да се изплакне.
Наличието на 12-волтов контакт в багажното отделение позволява захранването на различни аксесоари. Един лек недостатък е кората на багажника. Тя е изработена от много тънък плат, а щипките ѝ се чупят лесно. Това се случи бързо и при автомобила Puma преди фейслифта, който беше част от нашия автопарк за дългосрочни тестове, което означаваше, че на практика нов модел бързо се повреди.
Теглене
Версията на 1.0-литровия EcoBoost двигател със 125 к.с. и ръчна скоростна кутия може да тегли малко ремарке със спирачки с тегло до 1100 кг. При вариантите със 155 к.с. и 170 к.с. (ST), които използват автоматична трансмисия, капацитетът е намален до 900 кг. Това е в долния край на скалата, което означава, че тези, които търсят по-сериозна теглителна сила, трябва да се насочат към Volkswagen T-Roc, който може да тегли до 1500 кг.
Надеждност и безопасност
Класирането на Ford на 30-о място в проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power на Auto Express за 2024 г. означава, че производителят е изпреварил само Fiat и MG. Данните показват, че 20.8% от шофьорите на Ford са имали повреди през първата година, в сравнение със само 11.8% при собствениците на италианската марка.
Оценката за безопасност на Puma от Euro NCAP също се понижи след повторен тест през 2022 г., когато резултатът беше свален от пет на четири звезди. Организацията разкритикува дизайна на предните седалки и подглавниците. Все пак Puma не е единственият малък SUV с четиризвезден рейтинг – Hyundai Bayon и Vauxhall Mokka също не успяха да постигнат максимален резултат при същата оценка.
Отзиви на собственици за Ford Puma
Собствениците в проучването Driver Power харесват комфортните предни седалки Recaro и цялостното усещане за стил в интериора. Високо оценена е и аудиосистемата B&O с 10 високоговорителя. Мнозина хвалят ускорението на 1.0-литровия двигател, стабилността при висока скорост и удоволствието от шофирането по пътища със завои.
Сред негативните коментари се открояват проблеми с качеството на изработката, като неравномерни фуги и неправилно монтиран спойлер на задната врата. Някои собственици съобщават за сериозни проблеми като пълна загуба на мощност на магистрала и постоянно изтощаване на акумулатора. Други се оплакват от лошата видимост напред заради широките предни колони.
Дългосрочен тест на Ford Puma ST-Line
През 2021 г. версията на Ford Puma 1.0 mHEV 155 ST-Line преди фейслифта измина близо 50 000 км в рамките на дългосрочен тест. Често се оказваше, че автомобилът е по-впечатляващ на пътя от някои спортни модели от висок клас. Миещата се кутия под пода на багажника се оказа голямо предимство при работа с кални обувки, а пространството беше достатъчно за съхранение на всякакъв багаж. Като недостатъци бяха отбелязани нуждата от по-голям резервоар за гориво и по-добро качество на интериора, като счупената кора на багажника беше забелязана още в началото на теста.
Създава ли проблеми двигателят EcoBoost със своя „мокър ремък“?
Съществуват сведения за проблеми с двигателя EcoBoost на Ford, породени от неговия дизайн с така наречения „мокър ремък“ – ангренажен ремък, който работи директно в двигателното масло. Въпреки това, докато се използва правилният тип масло, не би трябвало да възникват проблеми.
Колко икономичен е Ford Puma в реални условия?
Двигателят EcoBoost има конкурентни официални данни за разход на гориво. В зависимост от стила на шофиране обаче може да се окаже трудно тези стойности да бъдат постигнати в реалния свят, особено при чести пътувания с ниска скорост в градска среда.
Как се деактивира предупреждението за ограничение на скоростта?
Има два начина за изключване на звуковите сигнали за превишена скорост. Първият е чрез менюто за асистиращи системи на сензорния екран. По-бързият вариант е да се натисне и задържи бутонът „LIM“, който е част от системата за круиз контрол. След около четири секунди на приборното табло ще се появи предупреждение, а звуковият сигнал ще бъде деактивиран.
Коя е най-добрата версия на Ford Puma за покупка?
Версията Puma ST преди фейслифта предлагаше голямо удоволствие от шофирането, но сега се предлага само с 1.0-литровия двигател EcoBoost и мудна автоматична скоростна кутия, което ограничава нейната привлекателност. По-добрият избор е стандартният 1.0 EcoBoost двигател със 125 к.с. в комбинация с ниво на оборудване Titanium за по-комфортно возене.
Последвайте ни в Google News