Автомобилите на Dodge, известни като „muscle cars“, градят репутацията си върху комбинация от ретро стил, големи ръмжащи двигатели и брутална скорост. Затова, когато компанията създаде първия си електрически автомобил, тя опита да пресъздаде същата формула на визия от миналото и шумно ускорение.
Досега обаче резултатите не бяха особено успешни.
Проблемите започнаха, когато Dodge обяви, че ще замени популярните бензинови Charger седан и Challenger купе с изцяло електрическия Charger Daytona. След това производството на старите модели беше спряно, преди новият Daytona да е готов. Когато най-накрая влезе в производство като модел 2024 г., той се предлагаше само като купе.
Изглежда обаче нещата за Dodge започват да се подобряват. За модел 2026 г. Dodge Charger Daytona вече има и своя версия седан. Освен това скоро на пазара ще се появи и вариант с шестцилиндров бензинов двигател (наречен Charger Sixpack). Това означава, че електрическият модел вече има по-широко пазарно присъствие, като същевременно не носи сам цялата тежест да замести легендарните си предшественици.
Сега, след като версията Sixpack ще поеме основния обем на продажбите, Dodge Charger Daytona 2026 може да заеме своята истинска роля на нишов модел. Тук няма и следа от елегантната и тиха скорост на типичните електрически автомобили от висок клас. Това е шумна и дръзка машина – изцяло американски „muscle car“, но с мигновения въртящ момент и енергийната ефективност на електрическото задвижване.
За този преглед тествахме новия Charger Daytona седан по време на специално медийно събитие. Макар да очакваме възможност за по-продължителен тест, междувременно ще разгледаме основните предимства и недостатъци, които открихме.
Избор на каросерия, но само една мощност
Първоначално, когато Charger Daytona трябваше да покрие по-широк пазарен сегмент, Dodge го предлагаше в два варианта на мощност: R/T с 496 к.с. и Scat Pack с 670 к.с. Тази година изборът е между купе и седан, но всички версии получават по-мощното задвижване Scat Pack, при това на по-ниска цена отпреди.
Цените вече започват от 59 995 долара за купето и 61 995 долара за седана. Това е малко повече от миналогодишната базова цена на версията R/T, но значително по-малко от Scat Pack купе, което стартираше от 64 995 долара. За сравнение, новите бензинови модели Sixpack ще се предлагат от около 50 000 долара за R/T с 420 к.с. и 55 000 долара за Scat Pack с 550 к.с.
Очевидно Charger Daytona не е евтин автомобил. Тестваният от нас седан достигна цена от 80 455 долара с комбинация от луксозни и спортни опции, плюс задължителната такса за доставка от 1995 долара. Все пак трябва да се отбележи, че в последно време моделът се продава със значителни отстъпки от каталожната цена, което може да представлява интерес за потенциалните купувачи.
Дълъг, нисък и с класически вид
В днешно време големите автомобили са рядкост, а Charger Daytona с гордост демонстрира размерите си. Дължината му е близо 5,26 метра, а широчината – 2,03 метра, което е с няколко сантиметра повече от триредовия SUV Dodge Durango. За разлика от Durango, който е висок 1,83 метра, Charger Daytona е висок едва 1,50 метра. Това е дълъг и нисък автомобил, чийто масивен преден капак подчертава спортния му характер в свят, доминиран от високи и практични кросоувъри.
Charger Daytona отдава почит на своето наследство с предна и задна част, вдъхновени от моделите от 70-те години на миналия век. LED светлинна лента заменя хромираната лайстна, която пресичаше тъмната правоъгълна предна решетка на Charger от 1970 г.
За съжаление, визуалната разлика между новото купе и седан е минимална. Тъй като споделят еднаква предна и задна част, и дори сходен силует, вече няма сериозна причина за избор на модела с две врати. Това е жалко, тъй като предшественикът Challenger доказа, че все още има пазар за големи, бързи и атрактивни купета. Би било по-добре, ако Dodge бяха инвестирали в по-отчетливи стилистични разлики.
Модерна електрическа скорост
Както споменахме, Dodge Charger Daytona модел 2026 г. разполага с мощност до 670 к.с. и 850 Нм въртящ момент. Тази мощност се постига чрез активиране на бутона PowerShot, който осигурява временен 10-секунден тласък от стандартните 630 к.с. Именно така се постига обявеното ускорение от 0 до 100 км/ч за около 3,3 секунди.
От Dodge отбелязват, че мощността на новия електрически Charger Daytona е съпоставима с тази на стария модел Hellcat Redeye, оборудван с V8 двигател с компресор. Но този електромобил определено не е безшумен. Charger Daytona включва система, която от Dodge наричат Fratzonic Chambered Exhaust – един по-изтънчен начин да се опише генератор на синтетичен двигателен звук. При престой Charger Daytona издава специфично боботене и потракване, а при ускорение реве мощно. За някои идеята електромобил да издава подобни звуци е нелепа. За други обаче това не само запазва характерното усещане за американски мускулест автомобил, но и предоставя полезна обратна връзка на водача за скоростта. Когато натиснете педала за ускорение в Charger Daytona, определено няма да се понесете напред в тишина.
Модерна управляемост
Свикнали сме електромобилите да бъдат изключително бързи. Tesla Model S достига 100 км/ч по-бързо от Charger Daytona от повече от десетилетие, а от пет години насам версията Plaid дори преминава границата от две секунди за същото ускорение.
Dodge обаче има дългогодишен опит в създаването на автомобили за писта. Инженерите на компанията знаят, че бързите коли трябва не само да ускоряват, но и да спират и да сменят посоката ефективно. В това отношение Charger Daytona се справя отлично. Стандартно е оборудван със спортно настроено окачване и висок клас спирачки Brembo. Тестовият автомобил беше с опционалния пакет Track Package (на цена от 4 495 долара), който допълнително подобрява и двете системи.
Charger Daytona има нисък център на тежестта благодарение на ниските си и широки пропорции, както и на теглото на батерията, разположена под пода. Управлението е директно, а пътното поведение – стабилно. Това е голям и тежък автомобил, който с лекота променя посоката и намалява скоростта. Задвижването на четирите колела е стандартно и осигурява сцепление при всякакви метеорологични условия.
Налични са и режими на шофиране, които позволяват дрифт и правене на „понички“, макар и без характерния дим от гуми.
Ограничения в пробега
Не е необичайно мощните мускулести автомобили да се нуждаят от често зареждане. При бензиновите коли обаче това отнема само няколко минути на бензиностанция. Когато батерията на Charger Daytona се изтощи, са необходими поне 24 минути на бърза DC зарядна станция, за да се зареди от 20% до 80%. Това може да звучи бързо, но трябва да се има предвид, че пробегът с пълна батерия по тестове на EPA е едва 388 км, а с опционалния Track Package спада до 359 км. Повечето електромобили предлагат значително по-голям пробег за същото време на зареждане.
Добрата новина е, че при възможност за зареждане у дома, всяко пътуване може да започне с пълна батерия. Освен това зареждането вкъщи е много по-евтино от пълненето на резервоар с бензин. Charger Daytona има енергиен еквивалент на разход между 3,0 и 3,3 л/100 км, в сравнение с 15,7 л/100 км за стария модел Hellcat. В зависимост от цената на електроенергията, тази разлика може да спести хиляди левове годишно от разходи за гориво. Автомобилите на Tesla обаче остават още по-икономични.
Просторен, но уютен интериор
Charger Daytona е голям автомобил, което означава, че предлага изобилие от пространство както отпред, така и отзад. Дори версията купе има голяма задна седалка, макар достъпът до нея да е по-труден. В същото време интериорът е уютен. Водачът и пасажерите са обгърнати от ниско разположени спортни седалки, а арматурното табло и високата централна конзола създават усещане за кокпит. Това е голям автомобил, изцяло фокусиран върху спортното усещане.
Въпреки това интериорът не създава усещане за луксозен автомобил на стойност над 60 000 долара или за авангарден електромобил. Разполага с голям 16-инчов дигитален инструментален панел с възможност за персонализация и 12,3-инчов централен сензорен екран. Графиките обаче са семпли. Макар да има повече физически бутони от много други електромобили, за някои функции се налага навигиране през различни менюта на екрана. Въпреки наличието на интересни текстури и някои качествени материали, цялостното усещане не е за лукс. Това може да се хареса на тези, които предпочитат спортния дух пред разкоша, но други ще очакват повече, особено при цена над 80 000 долара за добре оборудвана версия.
Скрита практичност
Предишното поколение на Dodge Charger седан и Dodge Challenger купе имаха големи багажници. Новото поколение обаче разполага с тайно оръжие, което увеличава практичността. От Dodge го наричат „скрит хечбек капак“.
Това означава, че макар Charger Daytona да има силует на традиционен седан или купе, капакът на багажника е свързан със задното стъкло и те се повдигат заедно като при хечбек. Това освобождава повече товарно пространство. Освен това задните седалки могат да се сгънат, за да се създаде единен отворен товарен обем.
Dodge обявява обем от 650 литра зад задните седалки, в сравнение с 453 литра за стария Charger. За да се постигне този обем, багажът трябва да се подреди до тавана, а формата на отвора не е подходяща за високи предмети като при SUV. Но при сгънати задни седалки могат да се поберат обемисти товари, които никой седан не би могъл да поеме. Charger Daytona разполага и с преден багажник (frunk) с обем 42 литра – малко отделение под дългия преден капак, достатъчно за дамска чанта, фотоапарат или други дребни предмети.
Конкуренти на Charger Daytona
Както беше споменато, Dodge Charger Daytona не е единственият бърз електромобил, нито дори най-бързият. Но никой от конкурентите не е съвсем като него.
Кросоувърът Hyundai Ioniq 5 N е друг електромобил, готов за писта, със суров и игрив характер на подобна цена. Hyundai подготвя и седан версия – Ioniq 6 N. И двата са по-малки от Dodge и изглеждат напълно различно. Ford Mustang Mach-E GT е друг ретро масъл кар, който е малко по-умерен от Charger Daytona и по-просторен, без да изглежда като традиционен SUV.
Tesla Model 3 Performance и по-големият Tesla Model S са други съперници. Те не се открояват визуално, но са безспорно бързи и имат много по-голям пробег. Model 3 е значително по-малък, докато Model S струва много повече.
Луксозни модели като Audi S6 e-tron, BMW i5 M60 и Cadillac Lyriq V също имат по-високи начални цени, съпоставими с богато оборудван Charger Daytona за около 80 000 долара.
Важен фактор е, че каталожната цена може да има малко общо с реалната покупна цена. Много електромобили се предлагат със сериозни отстъпки, а купувачите на Charger Daytona се възползват от едни от най-добрите оферти на пазара. Възможно е този голям автомобил да бъде закупен на цената на по-малък и по-бавен електромобил.
Абсурден, но завладяващ
От една страна, Dodge Charger Daytona модел 2026 г. е абсурден автомобил. Той е пълната противоположност на тихия, футуристичен електромобил. Шумен е, дързък и пробегът му е по-малък от на повечето конкуренти. Освен това е скъп.
И все пак е забавен. Това е машина за високи скорости, която крещи „да караме бързо!“, вместо просто да ви придвижва плавно. За някои синтетичният рев на двигателя е нелеп. Други ще приветстват мускулест автомобил, който звучи като такъв, но не гълта скъп бензин и не се нуждае от смяна на масло. А скоростта му е повече от просто число на хартия, благодарение на готовите за писта окачване и спирачки.
Скоро на пазара ще се появи и версията с бензинов двигател, което вероятно ще привлече повече хора към просторния и практичен интериор, пъргавата управляемост и големия ретро дизайн на Charger. Но си струва да се обмисли и Daytona – особено ако отстъпките продължат. Ако може да се зарежда у дома и не се използва често за дълги пътувания, той комбинира скоростта и характера на Hellcat с по-ниски разходи за гориво от Toyota Prius.
Последвайте ни в Google News