Малкият прототип 512 Electric Experimental от 1969 г. имаше отварящ се нагоре покрив, но пробег от едва 93 км.
През 1969 г. автомобилният свят е бил сцена на интересни контрасти. Два прототипа, носещи едно и също обозначение „512“, но създадени от двете страни на Атлантическия океан, дават нова дефиниция на понятието „експериментален“.
Единият е вдъхновеният от състезанията Ferrari 512 S Berlinetta Speciale с V12 двигател – клиновиден суперавтомобил, който изпреварва с две години прототипа на Lamborghini Countach и изглежда способен да премине звуковата бариера. Другият е малък оранжев електрически автомобил от GM, който едва успява да достигне максималната скорост, разрешена в училищна зона.
Въпреки че сме разглеждали 512 Electric Experimental на GM и преди, компанията се включи активно в съвременната тенденция за електрически автомобили и подготвя нов Chevy Bolt за модел 2027 г. Ето защо моментът е подходящ да обърнем отново внимание на този интересен прототип.
Колко малък е всъщност?
Проектиран изцяло за градски условия, 512E е част от цяло семейство експериментални микроавтомобили на GM, представени на търговското изложение Transpo ’72. Серията включва модели с електрическо, бензиново и хибридно задвижване. Електрическият прототип е точно толкова малък, колкото изглежда на снимките.
С дължина от едва 2,19 м и широчина 1,42 м, той е с цели 30 см по-къс от първото поколение на Smart ForTwo и със 7,5 см по-тесен.
Достъпът до двете седалки се осъществява чрез странна комбинация от повдигащ се нагоре покрив, наподобяващ визьор на каска, и странично отваряща се предна врата, която напомня за специализираните вани за хора с намалена подвижност.
Скромна, но достатъчна мощност
Максималната скорост е само 48 км/ч, а ускорението до нея отнема 12 секунди. Тези данни звучат разочароващо, докато не си припомним, че Citroën Ami, съвременното превъплъщение на същата идея, също е с ограничена скорост до 45 км/ч.
Citroën обявява пробег от 76 км, който 512E надхвърля с около 17 км (макар и измерен по различни стандарти). Въпреки това Ami може да бъде напълно зареден за четири часа в сравнение със седемте часа, необходими за прототипа на GM.
Най-голямата разлика между двата модела, разбира се, е в технологията на батериите. Подобно на всички съвременни електрически автомобили, Ami използва литиево-йонни батерии, докато 512E разчита на остарели оловно-киселинни акумулатори от Delco-Remy.
Въпреки това автомобилът на GM с каросерия от фибростъкло е изненадващо лек – 567 кг. Все пак Ami е още по-лек с тегло от 483 кг.
Проектът 512E не довежда до сериен градски електромобил в шоурумите на Chevy през 70-те или 80-те години. Но фактът, че шест години по-късно GM представя прототипа Impact EV и го пуска в производство като EV1, доказва, че компанията не се е отказала от идеята за малки електрически автомобили.
Половин век по-късно GM все още е в играта, този път с предстоящия Bolt, модел 2027 г. Човек обаче не може да не се запита колко по-забавен би бил той с повдигащ се покрив и щипка от оптимизма на 70-те години.
Последвайте ни в Google News