Китайският производител на електрически автомобили BYD за пореден път потвърди ангажимента си да използва литиево-желязо-фосфатни (LFP) батерии като основна технология за всички свои модели. Компанията предприема тази стъпка, тъй като смята, че LFP батериите предлагат по-високо ниво на безопасност в сравнение с други видове.
Безопасността като основен приоритет
Ли Юнфей, генерален мениджър „Марка и връзки с обществеността“ в BYD, заяви, че сигурността е основен приоритет за компанията. Според него, цитиран от Carnewschina, безопасността е фундаментална, тя е най-големият лукс и основна цел при създаването на всеки продукт.
Ли добави, че една от причините BYD да продължава да използва LFP батерии е тяхната по-висока термична стабилност и по-дълъг живот в сравнение с други видове литиево-йонни батерии. Той отбеляза, че много от съобщенията за пожари при електрически автомобили всъщност са свързани с употребата на батерии, различни от LFP, но широката общественост обикновено не разбира разликата между отделните технологии.
„Като ключов участник в този сектор се надяваме всички страни да допринесат положително и да поставят сигурността като основен стандарт“, каза още Ли.
Технически предимства и пазарни данни
Данни на BYD показват, че от януари до септември 2025 г. общият капацитет на инсталираните LFP батерии в Китай е достигнал 493,9 GWh, което представлява увеличение от 42,5% спрямо същия период на предходната година. Според тези данни LFP батериите контролират над 80% от пазарния дял на батериите за електрически превозни средства в страната.
В техническо отношение LFP батериите имат по-добра устойчивост на цикли на зареждане и са способни да запазят капацитета си след повече от 3 500 презареждания. За сравнение, тройните литиеви батерии (lithium ternary) издържат средно до 2 000 цикъла.
По отношение на сигурността, LFP батериите могат да издържат на температури на термично прегряване над 500 градуса по Целзий, докато при тройните батерии този праг е под 300 градуса. От BYD изтъкват и над 15-годишния си опит с LFP технологията в сектора на обществения транспорт, по-специално в електрическите автобуси в редица големи градове в Китай.
Този опит е ясно доказателство, че LFP батериите са безопасни и надеждни за превозни средства, подложени на интензивна експлоатация. На фона на нарастващия интерес на автомобилната индустрия към батериите с твърд електролит като бъдеща технология, BYD избира да продължи да засилва развитието на LFP като решение в средносрочен план. Причината е, че тази технология се счита за по-зряла, стабилна и подкрепена от установена инфраструктура за зареждане.
Последвайте ни в Google News