Преглед на Nissan Juke

Някогашен лидер, днес Juke догонва конкурентите, които сам вдъхнови

Смяната на първото поколение Nissan Juke отне почти десетилетие, защото оригиналният модел беше изключително успешна концепция. Но подобно на музикална група, която трябва да запише труден втори албум, очакванията към новото поколение Juke, появило се през 2019 г., бяха огромни – и то не само от страна на верните фенове.

Откакто първият Juke се появи на сцената, десетки конкуренти се опитаха да повторят успеха му. Някои от тях са по-практични, други предлагат повече удоволствие от шофирането, а трети вече поеха по пътя на електрическото задвижване. В опита си да създаде автомобил, който да отговори на всички изисквания, Nissan не успя да постигне пълен успех с второто поколение Juke. Днес моделът се оказва в ролята на догонващ спрямо сериозната си конкуренция.

Nissan на практика създаде класа на малките SUV автомобили с премиерата на първия Juke през 2010 г. Той предлагаше мускулест, макар и леко карикатурен „офроуд“ дизайн, приятна висока позиция на седене и не приличаше на никой от скучните хечбеци или миниванове в същия ценови клас.

В същото време беше също толкова лесен за шофиране и поддръжка, което доведе до бум в продажбите. Конкурентите, разбира се, последваха примера със свои малки SUV модели, но на индустрията ѝ трябваше време да навакса, а през това време Nissan жънеше успехи.

Днес пазарът е наситен с конкуренти. Макар това да е признание за далновидността на продуктовите мениджъри на Nissan, то представлява сериозно предизвикателство за инженерите на компанията. За съжаление, второто поколение Juke, представено през 2019 г., изглежда се затруднява да отговори на това предизвикателство.

Динамика и пътно поведение

Според официалната информация Nissan Juke е настроен за пътищата на Великобритания, но усещането е, че е тестван специално в условия с много кръгови кръстовища. В такива ситуации Juke се справя умело благодарение на доброто сцепление и отличния контрол над каросерията, който ограничава накланянето в завои.

Хибридната система с 1.6-литров бензинов двигател определено подобрява нещата по отношение на мощност и ефективност. При спокойно шофиране и максимално използване на електрическия режим, задвижването е сравнително рафинирано. Juke може да се движи само на ток със скорост до 55 км/ч, преди бензиновият двигател да се включи, но самото му активиране е съпроводено с осезаем шум. Автоматичната скоростна кутия на хибрида работи добре при плавно шофиране, но се колебае да превключи на по-ниска предавка при рязко ускорение за изпреварване.

Спирачките на стандартния бензинов Juke работят добре, докато хибридната версия използва система за регенеративно спиране, наречена e-Pedal, заимствана от електрическите автомобили на марката. Тя позволява зареждане на батерията чрез просто отнемане на газта. Когато системата e-Pedal е включена, автомобилът се забавя много бързо, без да е необходимо да се използва спирачният педал, тъй като системата се стреми да генерира максимално количество енергия. След кратко привикване, Juke може да бъде управляван почти само с един педал.

И при двете версии – бензинова и хибридна – се наблюдава значителен шум от гумите, особено при

Разходи за експлоатация

Разходите за застраховка на Juke едва ли ще бъдат прекалено високи. Стандартните бензинови модели попадат предимно в застрахователни групи 12 и 13 (от общо 50), докато хибридната версия е малко по-нагоре в група 14. За сравнение, компактният SUV SEAT Arona е един от най-изгодните за застраховане автомобили, като започва от група 10.

Всеки Juke се облага със стандартната ставка на пътния данък (VED) във Великобритания, но успява да избегне допълнителната такса за луксозни автомобили, дори ако бъде поръчан с повече екстри. За водачите на служебни автомобили хибридната версия попада в по-ниска данъчна категория (27% срещу 32% за бензиновия модел). Въпреки това, на пазара има все повече изцяло електрически алтернативи като Citroen e-C3 Aircross, Ford Puma Gen-E, Hyundai Kona Electric, Kia EV3, Skoda Elroq и Vauxhall Mokka Electric, които са в значително по-изгодната категория от 3% (която ще се повиши до 4% през 2026 г.).

Според експертни прогнози Juke ще запази между 44% и 48% от първоначалната си стойност след три години и пробег от около 58 000 км. За контекст, технологично свързаният Renault Captur се представя значително по-добре, като запазва между 52% и 55% от стойността си, докато Toyota Yaris Cross се очаква да задържи между 49% и 55% за същия период.

Интериор, дизайн и технологии

Интериорът на Nissan Juke е подобрен, също както и неговата инфоразвлекателна система. Второто поколение на модела е лесно разпознаваемо като еволюция на оригиналния компактен SUV. Тънките дневни светлини и уголемените основни фарове наподобяват тези на предходния модел, а изразените задни калници и скритите дръжки на задните врати са още една препратка към оригинала.

Juke споделя много общи компоненти със своите френски събратя Renault Clio и Renault Captur, тъй като е базиран на същата платформа. Captur обаче предлага по-интелигентно разпределение на пространството, включително плъзгаща се задна седалка и багажник с обем до 536 литра.

Интериорът на Nissan Juke има много предимства, сред които логично подредено арматурно табло и множество възможности за регулиране на шофьорската седалка.

Дизайн на интериора и таблото

Купето на Juke може да не изглежда толкова луксозно, колкото това на Skoda Kamiq, но предлага богато оборудване и лесни за разчитане прибори. Всички версии разполагат с 12,3-инчов сензорен екран, който е наклонен с осем градуса към водача и е подобен на този в по-големия Nissan Ariya. Под дисплея са разположени няколко физически бутона за бърз достъп, които улесняват управлението по време на движение.

Материали и качество на изработка

Качеството на изработка на Nissan Juke не буди сериозни забележки. Макар да не е най-луксозният малък SUV на пазара, той създава усещане за солидна сглобка. Въпреки това, гланцираните черни пластмасови елементи на централната конзола са изключително податливи на надраскване.

Инфоразвлекателна система и аудио

Обновеният Juke е оборудван с 12,3-инчов екран на инфоразвлекателната система, който е значително по-голям от предишния осем-инчов. Началният екран може да се персонализира, като позволява извеждането на често използвани приложения. Системата включва също навигация и безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto. При избор на средното ниво на оборудване N-Connecta се добавя и безжично зарядно за телефон.

Базовите модели Acenta Premium разполагат със стандартна аудиосистема с четири високоговорителя, докато ниво N-Connecta предлага шест. Предпочитана обаче е аудиосистемата Bose с десет високоговорителя, налична при нивата Tekna и по-високите. Тази конфигурация включва високоговорители в предните подглавници, което осигурява не само по-чист звук, но е и по-щадящо за слуха. Качеството е отлично, независимо от вида музика, радио или подкаст.

Трите кръгли вентилационни отвора под основния екран при стария модел са заменени с два правоъгълни. Добрата новина е, че Nissan не е преместил управлението им в сензорния екран. Макар да са разположени ниско на таблото, те са лесни за намиране и използване, без да се отклонява погледът от пътя.

Багажник и практичност

Nissan Juke предлага достатъчно пространство за нуждите на малко семейство, въпреки че някои конкуренти са по-гъвкави в това отношение. Всяка версия има пет врати, пет места, багажник с приличен обем и просторен интериор.

Позицията на шофиране предлага множество настройки – седалката може да се свали ниско, а воланът се регулира по дълбочина и височина. Видимостта напред е добра, но малките странични прозорци и задното стъкло могат да затруднят паркирането, особено при базовото ниво Acenta Premium, което разполага само с камера за заден ход. Това прави средното ниво N-Connecta по-добър избор, тъй като то включва предни и задни парктроници, а като опция може да се добави и система от камери с 360-градусов обзор.

По отношение на местата за съхранение, Juke разполага с големи джобове във вратите и обемна жабка. Отделението между предните седалки обаче е достатъчно голямо само за съвременен смартфон, а малката ниша пред скоростния лост не е особено практична. На задните седалки има джобове във вратите, които побират бутилка от 500 мл.

Размери

Второто поколение на Nissan Juke е по-широко и по-дълго от оригинала. Автомобилът изглежда по-внушително на пътя благодарение на повдигнатата си задна част и масивна предница.

Пространство и практичност

С дължина от 4210 мм, Nissan Juke е малко по-къс от Skoda Kamiq, но предлага конкурентни размери в своя клас. Скосената линия на покрива обаче прави задните седалки да изглеждат малко по-тъмни, а по-малките прозорци може да не се харесат на децата при по-дълги пътувания. Пътници с ръст до около 1,80 м би трябвало да се чувстват удобно, въпреки че по-високите ще намерят значително повече простор в Skoda Kamiq.

В стандартното оборудване на Juke са включени две точки за закрепване на детски столчета ISOFIX на задните седалки, което улеснява пътуването с малки деца. Всички версии разполагат и с два USB порта за зареждане, предназначени за пътниците отзад.

Багажно пространство

Багажникът на Nissan Juke с обем 422 литра е значително по-голям от този на предходното поколение и е напълно адекватен за класа. Хибридната версия обаче разполага с по-малък обем от 354 литра (350 литра при наличие на аудиосистема Bose) поради разположението на компоненти от хибридната система. За разлика от своя технологичен близнак Renault Captur, Juke не предлага плъзгаща се задна седалка, която би позволила увеличаване на товарното пространство за сметка на мястото за краката.

Надеждност и безопасност

Nissan Juke е безопасен автомобил, но според отзивите на собствениците, има какво да се желае по отношение на надеждността. Моделът може да се похвали с пет звезди от тестовете на Euro NCAP и разполага с богат набор от стандартни системи за безопасност. Въпреки това, някои конкуренти предлагат повече асистенти за водача в базовото си оборудване, а резултатите в проучванията за удовлетвореност на клиентите не са блестящи.

Всички модели са оборудвани със система за спешни повиквания, круиз контрол с ограничител на скоростта, автономно аварийно спиране, предупреждение за напускане на лентата и разпознаване на пътни знаци. Опционалният пакет Advanced Safety Shield, който е стандартен за по-високите нива на оборудване, добавя асистент за движение в задръстване и поддържане на лентата, адаптивен круиз контрол, следене на умората у водача, предупреждение за обект в сляпата зона и асистент за следене на трафика при движение на заден ход. Жалко е обаче, че адаптивният круиз контрол и следенето на сляпата зона не са стандартни за всички версии, както е при Volkswagen T-Cross.

В последното проучване за удовлетвореност на клиентите Driver Power, Juke се класира на 27-о място от 50 модела. Този резултат го поставя пред Ford Puma (47-о място) и Volkswagen T-Roc (38-о място), но зад Vauxhall Mokka (18-о място). Като марка, Nissan заема 15-о място от 31 производители в същото проучване.

Оценки от Euro NCAP

Моделът получава максимална оценка от пет звезди при тестовете на Euro NCAP през 2019 г. Резултатите показват 94% за защита на възрастни пътници, 85% за защита на деца, 81% за защита на уязвими участници в движението и 73% за ефективност на асистиращите системи за безопасност.

Покупка и експлоатация

Нивото на оборудване N-Connecta се счита за най-добрия избор за Nissan Juke, тъй като добавя множество полезни функции. Решението кой от двата двигателя да бъде избран зависи изцяло от индивидуалните нужди и условия на експлоатация.

Хибридната версия е по-добрият избор за дългосрочна експлоатация, ако бюджетът го позволява. Въпреки това е трудно да се пренебрегне значително по-ниската цена на варианта с 1,0-литров бензинов двигател.

Алтернативи на Nissan Juke

Пазарът на малки SUV автомобили предлага изобилие от модели, много от които имат сериозни предимства. Ford Puma е един от най-продаваните автомобили в страната, както и един от най-приятните за управление малки SUV модели. Сред основните конкуренти на Nissan Juke се нареждат още Vauxhall Mokka, Peugeot 2008, Skoda Kamiq, Toyota Yaris Cross и SEAT Arona. С други думи, изборът в този сегмент е наистина огромен.

Добър автомобил ли е Nissan Juke?

Nissan Juke е атрактивен малък SUV, който може да бъде оборудван с множество полезни технологии за подпомагане на водача. Управляемостта му е стабилна, но не предлага толкова удоволствие зад волана, колкото Ford Puma, нито е толкова практичен или комфортен, колкото Skoda Kamiq.

Каква е гаранцията на Nissan Juke?

Всички модели на Nissan се предлагат със стандартна гаранция от три години или 97 000 км. Тези условия са идентични с гаранциите, предлагани от Ford, Skoda, Volkswagen и други производители.

Какъв е сервизният план на Nissan Juke?

Сервизните интервали са на всеки 29 000 км или 12 месеца, което от двете събития настъпи първо. Това важи както за 1,0-литровия бензинов двигател, така и за 1,6-литровия хибрид. Предлагат се и гъвкави планове за месечни плащания, които покриват разходите за следващите две, три или четири обслужвания.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации