Най-добрите оферти за електрически автомобили на старо в момента

Цените на употребяваните електрически коли доближават тези на конвенционалните, което прави покупката на изгоден електромобил по-привлекателна от всякога

Пазарът на употребявани електрически автомобили безспорно се намира в период на сътресения. Продължаващата несигурност около бъдещето законодателство за продажба на нови електромобили кара потребителите да бъдат по-предпазливи. Това се отразява пряко на стойността на моделите втора ръка, които в много случаи се обезценяват изключително бързо.

Макар това да е лоша новина за първоначалните собственици, които са неприятно изненадани от финансовата загуба, ситуацията е отлична за купувачите на пазара за изгодни електрически коли. От малки градски модели до големи SUV автомобили, в момента сайтовете за обяви и автокъщите са пълни с предложения на изключително примамливи цени.

При внимателно търсене може да се открие огромно разнообразие от модели, включително такива с голям пробег, предлагащи реалистични 400 км с едно зареждане и възможност за бързо зареждане, и всичко това на цена доста под 50 000 лв.

Разбира се, много скептици се притесняват от потенциалните проблеми на електрическата технология, но като цяло това са сравнително прости машини. Един електрически мотор има малък брой движещи се части в сравнение с хилядите в двигател с вътрешно горене, така че надеждността не би трябвало да е повод за безпокойство.

Електрическите автомобили могат да бъдат и много по-евтини за експлоатация, особено при възможност за зареждане у дома. И въпреки че обществената мрежа за зареждане не е евтина, тя непрекъснато се разширява, което означава, че притеснението от ограничения пробег бавно се превръща в минало.

Въпреки това, тези автомобили остават технологично сложни, затова е добре да се вземат някои предпазни мерки, преди да се инвестират пари. Например, макар съвременните батерии да се доказват като здрави и дълготрайни (така че не бива да има притеснения от коли с голям пробег), препоръчително е да се изиска доклад за историята на зареждане и състоянието на батерията на всеки разглеждан автомобил.

С оглед на всичко това, представяме нашия избор от десетте най-добри употребявани електрически автомобила, които ще бъдат от полза както за планетата, така и за банковата сметка.

1. Polestar 2

Най-добър за: ежедневието

Polestar 2 е хит от момента на появата си благодарение на своя сдържан шведски стил, практичност на фастбек, добра ефективност и отзивчива динамика. Препоръчителни са както версията с два мотора (Dual Motor), така и тази с един мотор и удължен пробег (Long Range Single Motor). Ако пробегът е основен приоритет, втората е по-добрият избор.

Интериорът създава усещане за премиум автомобил, а управлението му е изключително интуитивно. Първоначално моделът се предлага със задвижване на предните колела и батерия с капацитет 75 кВч. През 2023 г. обаче претърпя фейслифт, който донесе на версията Long Range Single Motor по-голяма батерия (79 кВч) и по-ефективен мотор със задно задвижване, осигуряващ пробег по WLTP от над 650 км.

Тези обновени версии все още държат висока цена от около 65 000 лв. и нагоре, затова за търсещите изгодна сделка препоръчваме по-ранния модел с по-малката батерия. Всъщност, ако автомобил с пробег над 160 000 км не е проблем, може да се намери добре поддържан Polestar 2 за по-малко от 30 000 лв. Дори и при този вариант, реалистичният пробег е около 350 км при лоши условия или между 430 и 480 км през лятото.

2. Kia EV6

Най-добър за: универсално приложение

Kia EV6 сериозно се бори за първото място в тази класация. Той е чудесен за шофиране, има потенциал за много по-бързо зареждане от Polestar 2, а спокойствието, което дава седемгодишната гаранция на марката, също е важен фактор. Автомобилът е достатъчно бърз и приятен за управление в завои, със стабилно пътно поведение и усещане за класическо задно задвижване.

Въпреки елегантните си линии, вдъхновени от купе, EV6 е голям автомобил, но не предлага огромни предимства в практичността пред по-компактния Polestar. Все пак, той го изпреварва леко по отношение на удоволствието от шофирането, особено при по-леките версии със задно задвижване.

Един скорошен фейслифт спомогна за поевтиняването на по-ранните версии, като тригодишни екземпляри от ниво на оборудване Air вече се намират за около 40 000 лв. За най-добра стойност и пробег е препоръчително да се търсят версиите с батерия от 74 кВч и задно задвижване, които осигуряват реален пробег от около 380 км в зависимост от условията.

Tesla Model 3

Най-добър за: пробег и ефективност

Напоследък Tesla изпитва затруднения заради различните политически изказвания на своя главен изпълнителен директор Илон Мъск, който обича публичността. Продажбите на нови автомобили намаляват и компанията беше принудена да пусне по-базови и по-евтини версии на Model 3 и Y, за да стимулира търсенето.

Тези проблеми обаче не бива да притесняват купувачите, които търсят употребявани екземпляри, тъй като предишната популярност на Model 3 означава, че има голям избор на пазара. Освен това, благодарение на опита на американската компания в областта на батерийните технологии и ефективността на двигателите, нейните автомобили предлагат едно от най-добрите съотношения между пробег и цена.

В автомобила се усеща истинска пъргавина, която дори може да се стори като нервност, докато не свикнете с нея. Накланянето на каросерията е добре овладяно, така че Model 3 демонстрира отзивчивост и желание за промяна на посоката при управление.

Ако можете да преживеете липсата на по-елегантния външен вид на фейслифта „Highland“ от 2023 г., тогава версиите Standard Range могат да бъдат намерени на цени от едва 10 000 паунда. Все пак е препоръчително да се отделят допълнителните около 1500 паунда, които се изискват за версията Long Range, защото тя предлага пробег от 560 км (малко над 480 км в реални условия) между зарежданията.

Освен това мрежата от зарядни станции Tesla Supercharger остава еталон за удобство, скорост и надеждност при бързо зареждане. И макар Tesla да не е най-вълнуващият автомобил за шофиране, той е балансиран, способен и комфортен.

Skoda Enyaq

Най-добър за: пространство и практичност

Практичен, с голям пробег и лесен за всекидневна употреба, Skoda Enyaq е добре балансиран електромобил, който предлага отлично съотношение цена-качество в един от най-конкурентните сегменти на пазара.

Докато много от електромобилите в този списък се отличават с една конкретна характеристика, Skoda впечатлява в няколко ключови области. Вероятно ще бъдете привлечени от просторния и логично подреден интериор, вдъхващото увереност пътно поведение (благодарение на средно твърдите настройки на окачването) и широкия избор от батерии и нива на оборудване.

Бутонът за стартиране на двигателя е до голяма степен излишен, тъй като колата усеща присъствието на човек на шофьорската седалка и потегля, когато скоростният лост се постави в позиция „D“. Дразнещо е, че ако се наведете, за да вземете нещо от пода пред пътническата седалка, автомобилът може да се изключи (разбира се, не и докато е в движение).

За около 12 000 паунда (или малко по-малко за добре използван екземпляр с голям пробег) може да се намери версия 60 с батерия от 58 кВч и пробег от 400 км. По-добре е обаче да се похарчат с 2000–3000 паунда повече за версия 80, тъй като нейният реален пробег е близо 480 км, което я прави по-компетентен спътник за дълги пътувания по магистрала.

Двигателят с мощност 204 к.с. също е пъргав и осигурява повече от достатъчно динамика, дори ако представянето му не предлага особено вълнуващо изживяване. Въпреки това, като цялостен пакет, Enyaq е солиден и разумен избор.

Volkswagen ID 3

Най-добър за: универсалност

С икони в историята си като Beetle и Golf, Volkswagen знаеше, че първият им изцяло електрически хечбек има големи очаквания за оправдаване. И макар ID 3 вероятно да не бъде почитан толкова, колкото предците си, той е солиден и разумен избор на пазара на употребявани автомобили.

Електронното управление на пътното поведение на ID 3 е наистина усъвършенствано, но и постоянно: няма възможност за намаляване на намесата или изключване на системата за стабилност (ESC). Дали би било по-забавно, ако можеше? Едва ли.

Тъй като е проектиран от нулата като електромобил, използващ платформата MEB на марката (със задно разположен двигател и батерия под пода), ID 3 е просторен и пъргав, дори и в базовия си вариант със 170 к.с.

Той не е толкова забавен за шофиране, колкото предполага задното му задвижване, а някои ергономични решения в купето ще ви накарат да искате да подпалите колата (неосветените сензорни контроли за температурата са най-големият пропуск). Въпреки това за около 11 000 паунда може да се намери тригодишен екземпляр с най-малката батерия (58 кВч). Това все пак е достатъчно за пробег от 425 км (около 370 км при реална употреба).

По-голямата батерия от 77 кВч осигурява реалистичен пробег от 480 км между зарежданията, но в момента изисква сериозна премия от 5000–6000 паунда, което означава, че не предлага същото добро съотношение цена-качество.

Най-добрият избор при малките автомобили

Компактният Fiat 500e е доказателство, че най-добрите неща невинаги са големи. Той съчетава динамично и забавно управление с ниски експлоатационни разходи, всичко това в стилен италиански дизайн.

Проектиран изцяло като електромобил, този Fiat 500 запазва ретро чара на своя предшественик с двигател с вътрешно горене, но същевременно създава усещане за много по-модерен и качествен автомобил.

Препоръчително е версията с батерия от 24 кВтч да се избягва поради силно ограничения пробег. По-добрият избор е моделът с батерия от 42 кВтч, който предлага заявен пробег до 320 км (около 240 км в реални условия). Цените за него започват от малко над 10 000 паунда.

Независимо от батерията, автомобилът предлага пъргавина за лесно маневриране в трафика, както и изненадващо зряло поведение на пътя и комфорт. Моделът се представя най-добре в градска среда, като мястото на задните седалки е подходящо основно за деца. Въпреки това малко електромобили предлагат такова удоволствие при ежедневно шофиране.

Най-добрият избор за градско шофиране

Иновативният BMW i3 е модел, който вероятно е изпреварил времето си. Той е електромобил, който е колкото интересен за притежаване, толкова и икономичен за експлоатация.

Конструкцията му се основава на здрава и лека архитектура от пластмаса, подсилена с въглеродни влакна, а каросерията е от композитни панели. Благодарение на това i3 е изненадващо лек за електромобил – теглото му е под 1 200 кг.

Разположеният отзад двигател със 170 к.с. осигурява пъргаво ускорение, а управлението, макар и с тесни гуми, запазва характерното за BMW усещане зад волана, което поддържа удоволствието от шофирането.

Интериорът също е отличителен – със смел дизайн и интелигентно разпределение на пространството, като е изпълнен с множество материали от устойчиви източници.

Този новаторски подход към дизайна и инженерството означава, че i3 вече има всички характеристики на модерна класика, а цените, започващи от под 5 000 паунда, го правят и достъпен избор. Единственият недостатък е малката батерия от 21,5 кВтч при ранните модели, която осигурява реалистичен пробег от едва около 130 км (при официално обявени 160 км).

За много от заклетите фенове на Lotus моделът Emeya изглежда като истинско светотатство. Един голям и луксозен електрически седан е пълната противоположност на философията на основателя Колин Чапман за „опростяване и добавяне на лекота“.

И все пак, ако прекарате малко време с впечатляващия модел с четири врати, ще откриете, че в тази китайска машина има повече ДНК от Норфолк, отколкото бихте очаквали. Управлението е прецизно, пътното поведение е похвално пъргаво и дори в базовия си вариант с 612 к.с. предлага зашеметяваща динамика.

Въпреки това най-впечатляващи са комфортната возия и тишината в купето, както и просторният интериор, който може да се похвали с качество на сглобката и материалите, способно да засрами много премиум марки. Още по-важно е, че с голямата си батерия от 102 кВч автомобилът осигурява пробег от над 480 км, а на подходяща бърза станция може да се зарежда с мощност над 300 кВ.

Предимства и недостатъци

Сред силните страни на модела са запазеният характер на Lotus, лекотата, с която изминава дълги разстояния, и безупречно завършеният интериор. Като недостатъци се изтъкват трудно постижимият в реални условия пробег от над 560 км, фактът, че в крайна сметка това си остава голям и тежък електрически седан, както и не особено високата му ефективност.

Това е най-скъпият автомобил в този списък, но значителната амортизация означава, че може да се намери леко използван екземпляр на по-малко от година за около 65 000 паунда – с около 20 000 паунда по-малко от нов.

Употребяван ел. автомобил: от дилър или от частно лице?

Няма нищо лошо в покупката на употребяван електрически автомобил от частен продавач, особено ако колата е добре поддържана и има пълна сервизна история. Ако е само на няколко години, е възможно все още да има остатъчен период от оригиналната си заводска гаранция.

Въпреки това, електрическият автомобил е специфично превозно средство и е по-добре да се избере покупка от търговско представителство, особено при първа покупка на такъв автомобил.

Освен това, на пазара се появяват все повече търговци, специализирани в продажбата на електрически автомобили, които ще проверят колата за евентуални проблеми и ще предложат гаранция като част от сделката.

Колко дълъг е животът на батериите в електрическите автомобили?

Най-общо казано, батерията на един електрически автомобил би трябвало да има същия живот, какъвто има и останалата част от колата.

Подобно на батерията в мобилния телефон или лаптопа, с времето капацитетът ѝ намалява. Въпреки това, клетките би трябвало да запазят около 70% от своя капацитет дори след пробег от над 320 000 км – пробег, който повечето автомобили рядко достигат, независимо дали са с двигател с вътрешно горене, или електрически.

Как да се грижим за батерията на електрическия автомобил?

Има няколко начина за запазване на живота на батерията в един ел. автомобил, като най-лесният е свързан с начина на зареждане и разреждане.

Поддържането на нивото на заряд над 20% и зареждането до не повече от 80% е един от най-добрите методи за поддръжка на батерията.

Използването на по-бавно зарядно устройство у дома, вместо мощна DC станция за бързо зареждане от обществената мрежа, също ще помогне за удължаване на живота на батерията. Свързването към бързо зарядно устройство повишава температурата, което с времето може да повреди клетките.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации