Jeep патентова скоростна кутия с понижаващи предавки за хибриди

Офроуд възможностите са в основата на марката Jeep. Компанията-майка Stellantis обаче осъзнава, че за да отговори на бъдещите екологични норми и изискванията на клиентите за по-нисък разход, настоящата хибридна система 4xe не е достатъчна. Нов патент, подаден от Stellantis, разкрива потенциално решение: система, която съчетава предимствата на понижаващите предавки с ефективността на електрическото задвижване при хибридни модели.

Как работи новата скоростна кутия

В патентната документация инженерите на Stellantis описват скоростна кутия с директна предавка (съотношение 1:1) и понижаваща предавка със съотношение 4:1. За сравнение, това е идентично с понижаващата предавка в бензиновия Wrangler Rubicon. С тази система общото предавателно число при висока скорост би било 11.3:1, докато при ниска скорост то достига впечатляващите 38.55:1.

Това ниско предавателно число, известно като „crawl ratio“ (предавателно число за „пълзене“), е от решаващо значение за офроуда. Макар бензиновият Wrangler Rubicon да достига до 100:1, стойност от близо 40:1 е изключително добра, особено когато се комбинира с мигновения и огромен въртящ момент на електромотор.

Stellantis илюстрира възможностите на системата с пример. Въртящ момент от около 310 Нм на входа би се превърнал в над 3 500 Нм на колелата при директна предавка и в цели 14 500 Нм при понижаваща. Ако приложим същата логика към задвижването на Jeep Wagoneer S с неговите 837 Нм, въртящият момент на колелата би нараснал от почти 9 500 Нм до над 32 000 Нм. Това е повече от 30 600 Нм, които предлага Wrangler 392 с неговия V8 двигател.

Освен огромната тяга, системата би трябвало да осигури и значително по-добра икономия на гориво или по-голям пробег на батерия. Причината е, че тя е по-лека и елиминира съпротивлението и теглото на традиционната раздатъчна кутия и карданни валове. Управлението също би било много по-лесно, тъй като превключването ще става в движение, без нуждата от спиране и ръчно задействане на лост.

Патентът предполага, че технологията може да се използва както при автомобили с предно предаване, така и при модели със задвижване на четирите колела. Системата напомня на задната трансмисия в Porsche Taycan, но с ключовата разлика, че разработката на Stellantis е специално насочена към осигуряване на понижаващи предавки и може да работи в комбинация с бензинов двигател.

Така, вместо просто да се интегрира електромотор в съществуващо бензиново задвижване с класическа раздатъчна кутия, както е при 4xe системите в Grand Cherokee и Wrangler, новата идея на Stellantis добавя офроуд възможности директно към електрическото задвижване. В комбинация с бързодействащия тракшън контрол на електромоторите, това представлява по-ефективен, модерен и способен начин за реализиране на 4х4 задвижване в хибриден автомобил.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации