Mercedes-Benz G580 Electric: Впечатляващ, но безсмислен

Електрическият Mercedes-Benz G580 съчетава авангардни технологии в емблематична каросерия. Инженерното постижение е впечатляващо, но остава въпросът за кого е предназначен този автомобил.

Mercedes-Benz G-Class е един от най-дълго произвежданите модели на пазара, като първата му поява е през 1979 г. Разбира се, оттогава той е претърпял няколко модернизации, но основният дизайн и концепцията на този 4х4 с неограничена проходимост остават почти непроменени. Същото важи и за автомобила тук, но въпреки стандартния си външен вид, той не се задвижва от дизелов или 4-литров бензинов V8 двигател. Вместо това, това е изцяло електрически модел, при това един от технологично най-напредналите.

Ако се пренебрегнат зелените регистрационни номера, е трудно да се открият разлики между него и вариантите с двигатели с вътрешно горене. Това е G-Class без компромиси, който просто се задвижва от електрони. Всъщност, Mercedes може би са стигнали твърде далеч с идеята за липса на компромиси, но за това ще стане дума по-късно.

Дръжките на вратите са може би най-добрият пример за това колко умело Mercedes-Benz са интегрирали най-съвременните технологии в един класически пакет. Тук няма аеродинамично изгладени или скрити дръжки – запазената марка са характерните външни елементи, допълнени от звука на централното заключване, наподобяващ затвор на пушка. Специалното при тях обаче е, че крият сензорни подложки, които позволяват заключване и отключване на автомобила без ключ. Гениално решение.

Този автомобил е зашеметяваща демонстрация на инженерната мощ на Mercedes и невероятен пример за възможностите на G-Class с най-новите технологии. Колкото и да е впечатляващ обаче, остава неясно защо някой би си го купил.

Задвижване, ускорение и технически акценти

За разлика от почти всеки друг електрически автомобил на пазара днес, G580 разполага не с един, не с два, а с четири електромотора. По един на всяко колело осигурява не само 587 к.с. и 1164 Нм въртящ момент, но и индивидуален контрол, който позволява намиране на сцепление на места, където това би било невъзможно. Тази конфигурация позволява и интересни функции като G-Turn, при която автомобилът може да се завърти на място, за да се измъкне от трудна ситуация в тесен участък.

Подобни функции вероятно ще се използват най-често в градски условия от собственици, търсещи популярност в социалните мрежи, но зад технологията стои реална функционалност. Всеки от четирите мотора има двустепенна скоростна кутия, което позволява запазването на истински, физически понижаващи предавки за офроуд възможности, надминаващи тези на конвенционалните модели. Тъй като няма всмукателна система, която да се пази, дълбочината на газене е впечатляващите 850 мм, което го поставя пред всеки друг стандартен G-Class.

Този автомобил има значително по-висок въртящ момент от G63, но все пак не е толкова бърз. Отчасти заради огромната батерия с използваем капацитет от 116 кВтч, G580 тежи леко притеснителните 3085 кг. Това ограничава ускорението от 0 до 100 км/ч до 4,7 секунди, а максималната скорост е 180 км/ч. Това не означава, че G580 се усеща бавен – огромният въртящ момент е наличен мигновено и предизвиква осезаемо повдигане на предната ос.

Тази тяга намалява с увеличаване на скоростта, но в повечето ситуации мощността е повече, отколкото би била необходима. Неочаквана особеност на задвижването с четири мотора е, че всички те допринасят за регенеративното спиране, което води до много по-силно намаляване на скоростта при отпускане на педала на газта, отколкото се очаква от толкова тежък автомобил. Има три нива на регенерация, но при най-агресивния режим, който позволява управление почти само с един педал, модулацията е трудна и понякога води до неприятни колебания на шасито.

Единствените забележими промени в дизайна са няколко нови вентилационни отвора в разширените калници. Проблемът е, че в комбинация с неефективността на система с четири мотора, аеродинамиката на тухла води до изключително висок разход на енергия. Mercedes посочва WLTP пробег от 450 км, но при реални условия G580 постига максимум около 320 км с едно зареждане и среден разход от около 37 кВтч/100 км. За сравнение, Tesla Model Y Performance постига около 18,2 кВтч/100 км. За капак, максималната скорост на зареждане е 200 кВ, което означава дълъг престой на обществени станции.

Поведение на пътя и управляемост

G580, както и всеки друг G-Class, има необичайни пропорции. Това е огромен автомобил, който изисква използването на странично стъпало за влизане и излизане, но е по-лесен за паркиране от съвременен седан. Причината е, че G-Class е по-къс от C-Class, но е висок почти колкото стандартен Ford Transit. Комбинирайте това с тегло от 3085 кг и получавате автомобил, който не реагира особено добре на 1164 Нм въртящ момент.

G580 се управлява като всеки друг G-Class – накланя се и се люлее като тромав автомобил, а в комфортен режим може да развие леки колебания при завиване, които не са приятни. Разликата при G580 е, че мигновената електрическа мощност води до по-рязко прехвърляне на тежестта, което изостря тези динамични особености. В търсене на по-голяма издръжливост, G580 не разполага с въздушно окачване, но има адаптивни амортисьори. Возията е приемлива, като в спортен режим всичко се стяга, контролът над каросерията се подобрява и нивата на сцепление са впечатляващи. Кормилното управление е също толкова бавно и лишено от обратна връзка, както при всеки друг G-Class, но с това се свиква.

Интериор и технологии

Купето е познато място за всеки, който е бил в G-Class, тъй като хардуерно няма промени. Всичко се усеща също толкова здраво и солидно, както винаги, с врати, които изискват по-силно затваряне, дръжка за пътника отпред и почти вертикално предно стъкло. Единствените признаци, че сте в G580, се появяват при навлизане в менютата на двата цифрови дисплея, където се намират настройките за зареждане и данните за разхода. Като изключим декоративните елементи от син карбон, останалото е същото като при конвенционалния G-Class – безкрайни технологии, много кожа и удобни, високо разположени седалки, от които седите на нивото на прозорците на някои влекачи.

Може би най-голямата изненада е липсата на достатъчно пространство в купето. Докато отпред е комфортно, пътниците на задните седалки нямат много място. Същото важи и за багажника, тъй като късата каросерия означава, че ако не сте готови да подреждате багажа си вертикално, пространството е ограничено. За да облекчи проблема, Mercedes са превърнали външния капак за резервната гума в отделение за съхранение на кабели за зареждане.

Автомобилът разполага с множество интелигентни софтуерни функции, като например система от камери, която създава образ, позволяващ да се „вижда“ през предния капак при преодоляване на трудни терени. В същото време адаптивният круиз контрол понякога е твърде умен, като превантивно намалява скоростта преди завои, промени в ограниченията и кръгови кръстовища, което може да бъде доста смущаващо, когато не го очаквате.

Аудиосистемата също не е толкова впечатляваща, колкото би могло да се очаква. Вероятна причина за това са специфичната акустика на необичайната кабина и отчетливият шум от вятъра, който се генерира от вертикалното предно стъкло при скорост над 100 км/ч.

Усещането за качество в G580 е несравнимо с който и да е друг електрически автомобил на пазара, като всеки елемент създава впечатление, че е създаден да издържи дълго. Поглед под автомобила разкрива, че почти всеки компонент е подсилен далеч над стандартите за обикновен шосеен автомобил. Както на пътя, така и извън него, моделът определено не се усеща деликатен.

Цена, характеристики и конкуренти

Mercedes-Benz G580 стартира от цена 154 870 британски лири, което го позиционира с 13 805 лири над базовия дизелов G450d. Тази цена обаче го прави с 34 505 лири по-евтин от G63, който разполага със сходна мощност, но електрическият вариант далеч не е толкова желан.

Колкото и впечатляващо инженерно постижение да представлява този автомобил, има причина никой друг производител да не е създал негов пряк конкурент.

Моделът може и да притежава изумителни възможности извън пътя, но ниската му ефективност прави почти невъзможно ежедневното пътуване, за което повечето собственици използват своя G-Class.

Технически характеристики на Mercedes-Benz G580

Задвижване: Четири електромотора, задвижване на четирите колела

Мощност: 587 к.с.

Въртящ момент: 1165 Нм

Тегло: 3085 кг

Съотношение мощност/тегло: 195 к.с./тон

Ускорение 0–100 км/ч: 4,7 сек

Максимална скорост: 180 км/ч

Капацитет на батерията: 116 кВч (използваем)

Пробег (WLTP): 451 км

Базова цена: 154 870 британски лири

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации