Hyundai Ioniq 6 N: Може ли този електрически седан да се мери с BMW M3?

Hyundai се превръща в ключов играч в света на електрическите автомобили, насочени към ентусиастите. Новият Ioniq 6 N е вторият им опит в този сегмент и съчетава голяма част от мощния хардуер и забавните технологични решения на Ioniq 5 N, но в по-ниската каросерия на седан – макар и с далеч нетрадиционен дизайн.

Автомобилът е по-нисък, по-широк и по-агресивен от стандартния седан, на който е базиран. Отличава се с антикрило тип „лебедова шия“, напомнящо за 911 GT3 (и напълно функционално, според Hyundai), и широка стойка, подобна на Nissan GT-R. Но дали това е реална алтернатива на доказани модели като BMW M3?

Макар че този прототип не е напълно идентичен с версията, която ще се предлага в началото на следващата година, той дава ясна представа за нея. Най-голямата разлика ще бъдат стандартните огледала, които заменят тънките камери на тествания автомобил. Причината? Намаленото въздушно съпротивление от камерите не компенсира енергията, необходима за поддържането им чисти от замъгляване. Това е пример за прагматичен подход, който избягва иновациите самоцелно.

Друга особеност на прототипа е наличието само на един персонализиран режим. Серийните Ioniq 6 N ще имат два такива режима, в които могат да се запазват предпочитани динамични настройки и да се достъпват чрез два бутона на волана – например един за ежедневно шофиране и друг за спортно каране по второкласни пътища. При този тест приоритет беше изследването на динамичните възможности на автомобила.

Задвижването е заимствано от Ioniq 5 N, което означава, че Ioniq 6 N разполага с обща мощност от 609 к.с. и 740 Нм въртящ момент (650 к.с. с активен десетсекунден „boost“ режим, който се задейства от бутон на волана). Мощността се разпределя между два електромотора – по един на всяка ос, с акцент върху задната. Те се захранват от батерия с капацитет 84 кВтч, разположена в пода. Ioniq 6 N е с по-усилена конструкция от стандартния модел благодарение на допълнителни заварки и лепилни връзки, нова разпънка на задния мост и по-здрава подова секция.

Налични са нови адаптивни амортисьори и по-твърди тампони, както и ревизирана геометрия за по-нисък център на тежестта.

Ioniq 6 N предлага множество настройки за персонализация. Разпределението на мощността, кормилното управление, окачването, електронният диференциал с ограничено приплъзване и системата за стабилност имат три режима – Normal, Sport и Sport+. Водачът може да избира и между три вида синтетичен звук. Единият от тях, наречен „Ignition“, наподобява звука на шестцилиндровия двигател RB26 от Nissan Skyline R34, пречупен през филтъра на играта Gran Turismo 4. Другите два са по-футуристични – „Evolution“ и „Lightspeed“. Ключова за изживяването е системата „N E-shift“, която, подобно на тази в Ioniq 5 N, симулира осем виртуални предавки с обороти и мощностна крива, вместо да предоставя цялата тяга на моторите постоянно.

След като всичко е настроено, се забелязват две неща. Първо, позицията на седене е малко по-висока от идеалната, което се усеща повече в седана 6 N, отколкото в по-високия 5 N. Отличните спортни седалки са ограничени от височината, наложена от платформата тип „скейтборд“. Въпреки това интериорът е приятен, с удобни физически бутони на централната конзола и волана, които допълват цифровите интерфейси с ясен и интуитивен потребителски интерфейс.

Второ, Ioniq 6 N притежава по-рафинирано и зряло окачване в сравнение с по-нервния и на моменти твърде рязък Ioniq 5 N.

Не би трябвало да се налага задълбочаване в менюто „N Drift Optimizer“, където се регулират настройките на диференциала и системите за стабилност и сцепление, за да се разкрие най-доброто от характера на Ioniq 6 N.

Въпреки това, под всичко това и въпреки теглото си (и влиянието, което динамичното шофиране оказва върху пробега), се крие изненадващо завладяващ и изключително способен спортен електрически автомобил. Трудно е някой да не се наслади на времето, прекарано зад волана му.

Цена и конкуренти

Официалното представяне на Hyundai Ioniq 6 N в Европа е планирано за началото на 2026 г., като доставките ще започнат малко след това. Цените все още не са потвърдени, но се очаква моделът да бъде по-скъп от Ioniq 5 N, чиято начална цена е 65 100 британски лири, но значително по-евтин от BMW M3, който струва около 89 000 британски лири. Спортният седан на BMW вероятно е най-близкият конкурент на 6 N, въпреки че, подобно на 5 N, моделът на Hyundai е специфичен автомобил без пряк аналог. Той може да бъде сравняван както с BMW i4 M60, така и с Porsche Taycan на вторичния пазар.

Според Hyundai, купувачите на електрическите N модели са разнородна група от хора с всякакви предпочитания към спортни автомобили, като компанията е доволна от продажбите до момента.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации