Проучване разбива мита за електрическите пикапи „асфалтови принцеси“

Противно на широко разпространеното мнение, собствениците на електрически пикапи използват автомобилите си по същия начин, както и тези с двигатели с вътрешно горене. Данните показват, че те излизат извън пътя и превозват товари със сходна честота, като единствената съществена разлика е при тегленето на ремаркета, което е ограничено от настоящия пробег на електрическите модели.

Стереотипът за собственика на електрически пикап често е свързан с представата за технологичен ентусиаст, който кара своя Rivian R1T или Tesla Cybertruck в града, за да изглежда приключенски настроен, а не за да бъде такъв. Макар пазарът на пикапи като цяло да е пълен с хора, които притежават, но не използват пълния капацитет на автомобилите си, ново проучване разкрива различна истина. Оказва се, че собствениците на електрически пикапи се държат почти идентично със своите колеги, управляващи бензинови или дизелови машини.

Данните са предоставени от Strategic Vision – компания, която анкетира около 250 000 души годишно относно начина, по който използват превозните си средства. Информацията дава ясна представа къде шофьорите карат своите пикапи и за какво ги използват.

Кой всъщност се цапа?

Офроудът е хоби, на което се радва приблизително всеки трети собственик на пикап. Проучването показва, че 31% от собствениците на пикапи с алтернативно задвижване (електрически или хибридни) карат по леки офроуд терени, като чакълени или черни пътища, поне веднъж месечно. Този дял е почти идентичен с този при стандартните пикапи (29%) и пълноразмерните пикапи (32%).

Когато теренът стане по-предизвикателен, данните отново са сходни. Сериозен офроуд, включващ камъни, кал и прекосяване на потоци, е терен за 11% от собствениците на пикапи с алтернативно задвижване поне веднъж месечно. При стандартните пикапи този дял е 13%, а при пълноразмерните – 15%.

С други думи, собствениците на електрически пикапи не пазят своите машини. Те ги използват за приключения през уикенда също толкова често, колкото и притежателите на модели с двигатели с вътрешно горене. Може би най-интересният извод от данните е, че собствениците на тежкотоварни пикапи се отличават значително от всички останали, като са много по-склонни да карат и по двата типа офроуд терени. Това е логично, тъй като те често превозват оборудване до ниви, ферми и строителни обекти.

Навици за товарене

Превозването на товари е друга област, в която има ясни доказателства, че собствениците на електрически пикапи не ги карат като леки автомобили. Данните сочат, че 64% от тях използват товарния отсек поне веднъж месечно. Всъщност те го правят по-често от собствениците на стандартни пикапи (58%) и пълноразмерни пикапи (61%). Единствено притежателите на тежкотоварни пикапи ги изпреварват със 74%.

Освен това шофирането за удоволствие е обичайна практика в основните сегменти, като между 89% и 90% от собствениците заявяват, че го правят редовно. При собствениците на тежкотоварни пикапи този дял е малко по-нисък, но все пак висок – 82%.

Без съмнение, собствениците на пикапи с алтернативно задвижване теглят ремаркета по-рядко в сравнение с тези на конвенционални модели. Това е разбираемо предвид сериозните предизвикателства, свързани с пробега при теглене, зарядната инфраструктура и скоростта на зареждане. Но когато става въпрос за ежедневна употреба, шофьорите на електрически пикапи определено използват автомобилите си по предназначение.

Тези данни оборват едно от най-устойчивите културни разделения в света на пикапите. Години наред собствениците на електрически пикапи бяха представяни като аутсайдери – новаци, които харесват визията и начина на живот, свързан с пикапите, но не и истинската тежка работа. Цифрите обаче показват друго.

Без значение дали става въпрос за Ford Lightning, който превозва материали, Rivian R1T, който се движи по горски пътища, или дори собственик на Cybertruck, отправил се към къмпинг, водачите на електрически пикапи доказват, че възможностите не се определят от това какво има под капака, а от начина, по който се използва машината.

Така че, докато стереотипът може да продължава да съществува в коментарите в интернет, доказателствата са ясни: собствениците на електрически пикапи не заменят работните машини с играчки. Те просто дават ново определение на това какво означава да си собственик на пикап.

Обобщени данни за употребата на пикапи

Лек офроуд: 31% (алтернативно задвижване), 29% (стандартни), 32% (пълноразмерни), 46% (тежкотоварни)

Сериозен офроуд: 11% (алтернативно задвижване), 13% (стандартни), 15% (пълноразмерни), 23% (тежкотоварни)

Превоз на товари (месечно): 64% (алтернативно задвижване), 58% (стандартни), 61% (пълноразмерни), 74% (тежкотоварни)

Шофиране за удоволствие: 89% (алтернативно задвижване), 90% (стандартни), 90% (пълноразмерни), 82% (тежкотоварни)

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации