Bako Motors: тунизийски електромобили, които се зареждат от слънцето

Всеки тип зареждане на електромобил има своята цена, но северноафриканският стартъп Bako Motors предлага просто решение: автомобилите да се зареждат сами. Ултракомпактните коли и малките товарни ванове на Bako са оборудвани със слънчеви панели на покрива. Тези панели захранват директно вградените литиеви батерии, осигурявайки на шофьорите безплатна и възобновяема енергия, когато има слънце. В Тунис това се случва около 3 000 часа годишно – сравнимо с най-слънчевите югозападни части на САЩ.

Докато повечето електромобили на континента все още разчитат на електричество от мрежата, Bako Motors се надява да промени това, като използва един от най-изобилните ресурси в региона: слънчевата светлина. Компанията вярва, че слънцето може да покрие над 50% от общите енергийни нужди на автомобилите ѝ. Превозните средства на стартъпа все още могат да се зареждат в контакт като традиционен електромобил, но отличителната им характеристика е покривът със слънчеви панели.

Американски стартъпи като Aptera Motors със своя триколесен електромобил са поставяли подобен акцент върху слънчевото зареждане, като през годините са се появявали и други прототипи в страни като Япония и Нидерландия. Разликата е, че повечето от тези компании досега не са успели да постигнат търговски успех, главно поради високите си разходи и липсата на постоянна, пряка слънчева светлина. За разлика от тях, Bako е марка, създадена съобразно реалностите на климата в Северна Африка.

Актуалната гама на Bako Motors

В момента Bako Motors предлага два различни модела: B-Van и Bee. Началната цена на B-Van е 24 990 тунизийски динара, или около 8 500 долара. Това е четириколесен товарен автомобил, който може да превозва до 400 кг товар и да измине между 100 и 300 км с едно зареждане.

По-малкият модел Bee стартира от 18 264 тунизийски динара (приблизително 6 200 долара). Той е двуместен микроавтомобил, предназначен за градско пътуване, с пробег от 70 до 120 км и максимална скорост от 45 км/ч. И двата модела използват литиево-желязо-фосфатни батерии и могат да се заредят до 100% за по-малко от три часа с бързо зарядно устройство. С обикновено зарядно, на B-Van са му необходими шест часа. Нито един от моделите не предлага голям пробег, което ги прави по-подходящи за градски условия, отколкото за междуградски пътувания. Въпреки това слънчевите панели могат да осигурят до 50 допълнителни километра пробег на ден, което ги превръща в нещо повече от просто трик.

Как Bako Motors се надява да успее там, където други се провалиха

Тунизийският стартъп очевидно иска да постигне успех, като се фокусира върху достъпност, практичност и местно производство, а не върху футуристична естетика или луксозни функции. Повече от 40% от частите на производителя идват от региона, включително стоманата и литиево-желязо-фосфатните батерии. С малко късмет, усилията на Bako ще позволят на електромобилите със слънчеви панели най-накрая да се наложат на пазара в регион, където притеснението от ограничения пробег, ненадеждните електрически мрежи и вносът на горива са сериозни пречки.

Въпреки това компанията се сблъсква и с други ограничения. Вероятно ще ѝ бъде трудно да се разшири към пазари с дъждовни или снежни сезони, където ефективността на панелите би спаднала драстично за месеци. И тъй като ефективното слънчево зареждане изисква пълно излагане на слънце, шофьорите ще трябва да оставят колите си паркирани навън, вместо в гараж или под навес. Като се има предвид твърдението на Bako, че слънчевото зареждане осигурява максимум 50 км на ден, пълното зареждане по този начин би отнело няколко дни. Моделът може да работи в Тунис, но времето ще покаже дали ще бъде успешен и на други места.

До момента Bako Motors е произвела около 100 автомобила и е започнала изграждането на нов, подобрен завод, който трябва да отвори врати в края на 2026 г. Новото съоръжение ще позволи на Bako да увеличи годишното си производство до 8 000 автомобила за пазарите в Африка, Близкия изток и Европа.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации